Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg er kvinne , 57 år. I forbindelse med røntken av rygg, ble overnevnte oppdaget.

jeg er operart for diverse mange ganger - underliv , rygg svults på hjernen mm. Har arvelig høyt blodtrykk og kolestoerol. spiser Cozar 50, lipitor 10, progynova 2mg, samt polaramin alleregimed.

jeg ble svært forskrekket da jeg fikk vite detee. Det jeg undrer på er hvilke behandlingsmuligheter som finnes? Hva kan jeg selv gjøre f.eks diett messig ell.

jeg skal ikke til lege igjen før om 3 uker og vil be om informasjon.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269115-aortastenose-abdomen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 5 uker senere...
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Checka.

Du har sannsynligvis misforstått eller misoppfattet diagnosen. Aortastenose betyr en forsnevring av en av hjerteklaffene (den som står mellom venstre hjertekammer og hovedpulsåren (aorta)). Abdomen betyr egentlig bukhulen, og på bakveggen av denne løper vår hovedpulsåre. Den kan ha såvel forsnevring som utposning (såkalt aneurysme). Begge disse tilstander kan være av ganske uskyldig karakter, men de bør kontrolleres med jevne mellomrom for å se om de utvikler seg videre. Jeg regner med at det du har er en forandring i hovedpulsåren din i bukhulen, siden det ble oppdaget i forbindelse med røntgen av ryggen.

Det er ikke så meget du kan gjøre rent diettmessig med det. Du tar allerede et medikament som er vesentlig som forebyggende behandling (Lipitor).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269115-aortastenose-abdomen/#findComment-2205453
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...