Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er kvinne, 42 år, gift, yrkesaktiv, mor til fire barn i barneskole/barnehagealder.

I løpet av det siste 10 måneder har jeg hatt en rekke infeksjoner, i nevnte rekkefølge:

1. Bronkitt, behandlet med antibiotika og reseptbelagt hostesaft etter flere uker (jeg ventet med å gå til lege da jeg regnet med at det ville gå over av seg selv, noe det ikke gjorde)

2. Perianal abcess og fistel, behandlet med kirurgi i flere omganger, antibiotika og diverse medisiner

3. Kjeve-/tannbetennelse, behandlet med rotfylling, antibiotika og stereoider,

4. Bronkitt igjen, behandlet med pustemaskin, antibiotika og reseptbelagt hostesaft etter tre uker (satset igjen på at det skulle gå over av seg selv). Fikk også resept på inhalator mot tette lunger som jeg ikke brukte, samt en reseptbelagt nesespray, som jeg brukte.

5. Bihulebetennelse, behandlet med antibiotika

6. (Nå) Sår hals og heshet i snart to uker, hoste, vondt i bihuler og veldig trøtt og sliten. Sover så mye som mulig i helgene, vil helst ikke være med på aktiviteter. Snørr og slim som hostes opp er knallgult eller gulbrunt.

De siste ti ukene har jeg bare vært helt frisk en uke. Jeg hatt hodepine over halvparten av ukens dager. Har også hatt svært mye hodepine tidligere i år.

Jeg har tatt en god del reseptfrie smertestillende medisiner, flere ganger i uken de siste månedene.

Med unntak av behandling relatert til kirurgien har jeg blitt overfladisk undersøkt hos legen, litt rask lytting på lunger og kikking i hals og ører, så utskrivning av antibiotika. Ingen blodprøver eller andre prøver.

Jeg lurer på om jeg har svekket immunforsvar eller om en underliggende sykdom kan forårsake alle disse infeksjonene. Jeg har tidligere vært lite syk, kun forkjølelse i ny og ne og av og til smittet av omgangssyke av barna. Imidlertid har jeg har alltid vært plaget av mye hodepine.

Jeg har pleid å trene regelmessig (men ikke de siste månedene, siden jeg alltid er syk). Spiser grønnsaker og fisk etc. Tar ikke vitaminer el.l.

Pga høyt tempo på arbeidsplassen har jeg hatt svært lite fravær fra arbeid ifbm. infeksjonene, tilsammen fem dager siste halvannet år pluss sykehusopphold ifbm. kirurgi.

Har ingen problemer i privatlivet, trives på jobb, men arbeidsplassen har vært preget av mye omstilling og en del konflikter siste år, noe jeg ikke har vært personlig involvert i, men som kanskje likevel har stresset meg ubevisst. Vi flyttet langt fra familie og venner for et par år siden, dette har også vært slitsomt, men ikke spesielt problematisk. Mht. søvn blir det ofte litt korte netter, og jeg blir vanligvis vekket minst en gang pr. natt av barn som ikke får sove.

Sist jeg var hos legen sa hun at hvis jeg ikke ble bra etter antiobiotikakuren, måtte en spesialist vurdere om jeg trengte kirurgi for å åpne opp bihulene. Men siden bihulene bare har vært en liten del av problemet, synes jeg ikke dette rådet er særlig tillitsvekkende. Er også bekymret for om de store mengdene antibiotika er bra for kroppen. Satser derfor på Dr Online.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269183-gjentatte-infeksjoner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...