Gå til innhold

Klump i lysken

Anbefalte innlegg

B121365381074

HeiJeg er en mann midt i 30 årene. For noen dager siden merket jeg en liten kul i lysken, i overgangen mellom lår og ved siden av penisroten. Igger som en pølse i fot/kropp overgangen. Klumpen har vokst (6. dagen) og er nå omtrent 3-4 cm lang og 1-2 cm bred. Den er hard og har markerte grenser, men det ikke vondt, kanskje bare litt ømt enkelte ganger. Jeg er overvektig og dermed er det fettvev i området - så jeg kan kjenne på begge sider av klumpen.Hva er dette for noe da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269350-klump-i-lysken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Mest sannsynlig er dette et brokk. Generelt kan brokk komme ved økt bruk av bukpressen; f.eks ved løfting, overvekt eller "pressing" ved toalett-besøk. I området du beskriver kan det være et lyskebrokk. Væske fra bukhulen kan presse seg vei gjennom den kanalen der testiklene i fosterlivet "vandret" ned i pungen. Oftest er brokk ufarlige, medmindre de blir svært ømme. Ofte blir brokkene større i stående stilling og bruk av bukpressen. I området du beskriver kan det også være snakk om hevelse i lymfekjertler, men disse vil oftest være ømme. En uøm og raskt voksende lymfekjertel KAN være ondartet. Synes du skal bestille time hos fastlegen din for en sjekk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269350-klump-i-lysken/#findComment-2183849
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...