Gå til innhold

Tilbudt ny jobb i samme bedrift og gravid

Anbefalte innlegg

Gjest msmsms

Jeg har jobbet et sted i 2 år og får nå kanskje tilbud om en annen jobb innenfor samme bedrift. Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid. Det er antagelig vanskeligere for dem å finne en erstatter til den nye jobben enn den gamle. Nyopprettet stilling.

Bør jeg si fra om at jeg er gravid og si fra om at jeg frasier meg den nye jobben slik at jobben skal få mindre trøbbel eller bør jeg tenke på meg selv og ha jobben i noen måneder, ha svangerskapspermisjon og komme tilbake til en mer spennende jobb når jeg er ferdig?

Den jobben jeg har er ikke så spennende, mer rutinepreget. Jeg kan godt holde ut fram til jeg skal i permisjon, men ønsker å få andre oppgaver etter permisjonen.

Hva hadde dere gjort?

Fortsetter under...

Gjest klem til deg

Det er det bare du som kan avgjøre.

Det er (moralsk) stor forskjell på om du er i ferd med å takke ja / signere på noe når du finner ut at du (kanskje) er gravid, og om du har visst det en god stund.

Er det ingen du kan snakke med om dette? Hvis de ønsker deg i den nye jobben, og de har et halvt år på å skaffe vikar, burde de si at du var velkommen i den nye jobben etter permisjonen.

Er det sansynlig at pappaen kan ta en større andel av permisjonen en minimumsdelen, så er det absolutt noe du bør ta med deg til denne samtalen. Pluss at du håper å kunne stå på i oppstarten av den nye stillingen, og hjelpe til med å skaffe en god vikar.

Ha en postiv vinkling på samtalen, virk engasjert, motivert, og løsningsorientert. Ikke legg det frem som en utelukkende negativ sak, kun en spennende utfordring, det skjer flere positive ting i livet ditt på en gang, som kolliderer litt, men du er interessert i å få det til! Hvis pappaen skal ta en god slump av permisjonen, er du tilbake i jobben til sommeren igjen, klar for spennende utfordringer.

Gjest msmsms

Det er det bare du som kan avgjøre.

Det er (moralsk) stor forskjell på om du er i ferd med å takke ja / signere på noe når du finner ut at du (kanskje) er gravid, og om du har visst det en god stund.

Er det ingen du kan snakke med om dette? Hvis de ønsker deg i den nye jobben, og de har et halvt år på å skaffe vikar, burde de si at du var velkommen i den nye jobben etter permisjonen.

Er det sansynlig at pappaen kan ta en større andel av permisjonen en minimumsdelen, så er det absolutt noe du bør ta med deg til denne samtalen. Pluss at du håper å kunne stå på i oppstarten av den nye stillingen, og hjelpe til med å skaffe en god vikar.

Ha en postiv vinkling på samtalen, virk engasjert, motivert, og løsningsorientert. Ikke legg det frem som en utelukkende negativ sak, kun en spennende utfordring, det skjer flere positive ting i livet ditt på en gang, som kolliderer litt, men du er interessert i å få det til! Hvis pappaen skal ta en god slump av permisjonen, er du tilbake i jobben til sommeren igjen, klar for spennende utfordringer.

Takk for svar :)

Jeg har akkurat testet positivt så jeg syns egentlig det er tidlig å si fra på jobben. Vet ikke sikkert om jeg får den nye jobben altså, bare tenkte på problemstillingen litt på forhånd.

Jeg tror jeg lufter problemstillingen med fagforeninga og så lederen. Hvis jeg får tilbud om jobben og sier at jeg takker nei mot at jeg får jobben etter permisjon så blir det et litt rart krav. Stillingen er fast og da må de eventuelt tilby den som får stillingen et engasjement så lenge jeg har permisjon. Hvis vedkommende gjør en strålende jobb blir det litt merkelig å ta over etterpå også, men er ikke så bekymret for det. Vet ikke hva som er vanlig å gjøre rundt omkring. Dette er offentlig sektor.

Gjest msmsms

Tror jeg hadde spilt med åpne kort, og sagt at jeg gjerne ville ha den andre jobben fra neste år (når permisjonen er ferdig). Dersom de virkelig vil ha deg, går de med på det. :)

Kan hende det er en mulighet, ja. Syns det blir egoistisk og litt feil og ikke si fra om graviditeten..

Annonse

Gjest klem til deg

Takk for svar :)

Jeg har akkurat testet positivt så jeg syns egentlig det er tidlig å si fra på jobben. Vet ikke sikkert om jeg får den nye jobben altså, bare tenkte på problemstillingen litt på forhånd.

Jeg tror jeg lufter problemstillingen med fagforeninga og så lederen. Hvis jeg får tilbud om jobben og sier at jeg takker nei mot at jeg får jobben etter permisjon så blir det et litt rart krav. Stillingen er fast og da må de eventuelt tilby den som får stillingen et engasjement så lenge jeg har permisjon. Hvis vedkommende gjør en strålende jobb blir det litt merkelig å ta over etterpå også, men er ikke så bekymret for det. Vet ikke hva som er vanlig å gjøre rundt omkring. Dette er offentlig sektor.

Jeg ville ikke sagt noe før du evt får tilbud om jobben, da ville jeg bedt om en samtale, hvor jeg sa at jeg ville ha jobben, men at jeg var gravid og ble borte i permisjon så og så lenge. Så fikk dere sammen finne ut om det var en ok løsning eller ikke.

Men la sjefen få ta avgjørelsen om han/ hun vil ha deg i stillingen før du forteller det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...