Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Er en kvinne på 43. Frisk og sunn. Lever sunt og trener en del. For en tid tilbake kjøpte jeg meg pulsklokke for å hjelpe meg med å bedre kondisjonen. Den fungerte stort sett bra, men enkelte ganger ble pulsen på nesten 200 uten at jeg tok i eller var veldig anpusten. Når pulsen kom opp på det nivået kunne den være der i 20-30 min. Jeg trodde det var feil på klokka og kjøpte meg en ny og dyr klokke.Det er på samme måte her. Plutselig kommer pulsen opp i 200 og blir der i 20-30 min. Så detter den plutselig ned igjen. Det nytter ikke å resette klokka. Jeg merker ikke dette ved at jeg blir anpusten. Jeg er usikker om jeg skal bare fortsette å trene eller om jeg da skal ta det med ro til pulsen ar roet seg. Jeg har brukt klokka en hel dag også. Det gikk greit til helt plutselig pulsen føk opp til nesten 200. (jeg satt helt stille). Hva kan dette være. Er det noe jeg bør undersøke videre? Jeg merker at jeg har litt hodepine, men vet ikke om dette har noe med dette å gjøre, kan ikke huske at jeg hadde hodepine de andre gangene jeg hadde høy puls.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269732-hjerterytme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En så høy puls burde undersøkes. En tommelregel er at makspuls skal være 220 - alder, dvs 220-43 = 177.

Det kan være hjerteflimmer, selv om det ikke trenger å være det. Greit å få det sjekka. Det er jo positivt at du ikke opplever noe ubehag under disse anfallene. Som svimmeleht og lignende. Men det bør nok sjekkes ja!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269732-hjerterytme/#findComment-2184292
Del på andre sider

Har selv vært oppe i puls på 190 uten å være spesielt anpusten. Det kommer litt an på hva man trener og hvor vant man er til den treningen. Dog vil puls som regel dette ned igjen ganske fort.

Et tegn på langvarig overtrening kan gi en puls som bruker lang tid på å gå ned etter at man har presset den opp. Men du vet jo selv hvor mye du trener. Da snakker vi mange økter i uka.

Sjekk og at det ikke er noen i nærheten med pulsklokke/belte. De kan slå inn på hverandre.

Beltene fungerer og best når det er fuktig mellom det og huden fukt gjerne beltet med spytt, aloe vera eller noe hvis du skal teste det når du sitter stille.

Hvis du ser pulsen gå opp og så blir "redd" så vil du og aktivere forsvarsmekanismer i kroppen som gjør at puls blir forhøyet.

Du kan jo og sove med pulsklokke på en natt, siden du har en dyr modell kan du se min, snitt og max vil jeg tro.

Hvis det fortsetter vill jeg nok tatt en tur til legen å få tatt et belastnings-EKG.

Da ser de evt avvik der

Lars

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269732-hjerterytme/#findComment-2184870
Del på andre sider

• 2 uker senere...

All puls over 100/min kalles tachykardi. Dette er helt normalt om man trener eller anstrenger kroppen. Om pulsen er stabil på 190 høres det mer ut som en supraventrikulær tachykardi, om pulsen er vekslende raskt kan det være atrieflimmer. Du bør gå til lege for å få undersøkt dette med ekg. Hos mange er det vanlig å ha vekslende hjerterytme.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269732-hjerterytme/#findComment-2195658
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Bettie63.

Beklager sent svar, men jeg har vært fraværende uten at dette er meddelt Dr.Online.

Jeg regner med at ikke begge pulsklokkene dine kan vise feil.Det er likevel merkelig at du ikke mer tydelig merker at du har en hjerteaksjon over 200/minutt. Et friskt hjerte gjør riktignok ikke noe av å gå i den farten i noen tid, og det er også mulig å opprettholde et fint blodtrykk på den farten.

Det er ønskelig at dette blir nærmere undersøkt. Det er et par undersøkelser som synes nødvendige for å kartlegge det : Avhengig av hvor ofte dette forekommer er det best å starte med det vi kaller en Holter-monitorering. D.v.s. en 24-timers registrering av din hjertevirksomhet ved hjelp av en båndspiller-lignende/walkman-stor enhet som du går med et døgn. Den registrerer ditt EKG kontinuerlig. Forutsatt at du får den nevnte pulsen i det tidsrommet, vil diagnosen kunne sannsynliggjøres. Hvis du imidlertid ikke får den raske pulsen under monitoreringen, er den ikke verdt noe.Da må du fortsatt monitoreres til du har hatt et "anfall" av den raske pulsen.

Dessuten bør du få utført en belastningstest, såkalt arbeids-EKG, på en ergometersykkel, med samtidig EKG-registrering. Ta dette opp med din lege så du kan bli henvist til disse undersøkelsene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269732-hjerterytme/#findComment-2205527
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...