hky Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Fra jeg kom i puberteten har jeg hatt væsking fra den ene brystvorten i perioder. (er nå 34)Det er ikke slik at det renner ut, men stivner på brystvorten. Væsken ser ut som den er blank da den kommer ut, mens den blir grønn når den stivner. Da jeg var 19 år fikk jeg en slags infeksjon på begge brystvortene. Så ut som små sår som det kom verk ut fra. Ble sendt på mammografi pga av dette, men ingen ting unormalt ble funnet. Jeg kan i perioder også nå oppleve såre, irriterte brystvorter. Var hos legen pga av dette. Han undersøkte brystvortene, og jeg fikk en kortisonkrem. Han spurte om jeg hadde væsking fra brystvortene, og da jeg svarte at jeg hadde det sa han at det var det mange som hadde. Han undersøkte ikke selve brystet. Nå har jeg hatt litt væsking fra brystvorten hver dag. Er dette normalt eller skal jeg oppsøke legen på nytt? Jeg undersøker brystene hver måned selv, og har ikke funnet noe unormalt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269843-v%C3%A6sking-fra-brystvorten/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
bouenas Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Du kan be om å få tatt en blodprøve som heter S (Serum) - Prolaktin. Ved Hyperprolaktinemi (for høye verdier av Prolaktin), kan dette være ett av symptomene. En relativ uskyldig sak, men kan utvikle seg til Prolaktinomer (godartede svulster) på Hypofysen, og bør derfor undersøkes. Det lar seg medisinere, noen ganger livslang medisinering, andre ganger stabiliseres nivåene etter en tid.. Jeg har dette selv, og min Prolaktinom gikk greit tilbake ved medisinering. Tar regelmessige blodprøver for å sjekke nivået. (Prolaktinomen øker og minsker gjerne i takt med nivåene i blodet). Trenger ikke å være Hyperprolaktinemi, men væsking fra brystvortene er et velkjent symptom på dette. Rart ikke legen din tenkte på det, men det er ganske få som har det. Men noen av oss må jo ha tittelen sjeldne også Var jeg deg, ville jeg ihvertfall ha fått tatt den prøven. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269843-v%C3%A6sking-fra-brystvorten/#findComment-2190858 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Beklager veldig forsinket svar, du betaler ikke for svaret. Hovedregel er at væsking fra den ENE vorten, eller generelt sideforskjeller i brystene bør undersøkes. Du skriver at du var hos "legen" for dette, men ikke hva slags lege. Synes det er rimelig at du får en henvisning fra fastlegen din til et senter der de driver med bryst-diagnostikk. Her kan en erfaren lege både kjenne på brystene, ta en ultralyd og eventuelt en ny mammografi. Er de alikevel i tvil om årsak til væsking kan de ta spesielle prøver av væsken som kommer ut, eventuelt nåleprøver. Synes du skal beskytte huden på brystvortene med en nøytral, fet krem; f.eks A-derma krem med zink. Tviler på at kortison vil ha noen funksjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269843-v%C3%A6sking-fra-brystvorten/#findComment-2200911 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.