eip Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 HeiHar akkurat vært hos gynekologen som etter ultralydundersøkelse av underlivet sa at jeg hadde fortykket livmorslimhinne. Hun tok en prøve inne i livmoren som jeg får svar på om 2-3 uker. Jeg er 57 år og har ikke hatt mens på flere år. Har brukt hormonsubstitutt (plaster eller piller) on and off siden 1994, men har de siste 2 årene kun brukt Vagifem.Hva kan fortykkelsen tyde på? Jeg har også litt brystspreng innimellom og svake mens.lignende smerter.Takknemlig for svar snarest.Med vennlig hilsen eip 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270011-fortykket-livmorslimhinne/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Hvis du ikke har hatt blødning, kan den tykke slimhinne forklares ved at det er en polypp i livmoren, de er nesten alltid godartede. Tykk slimhinne i din alder kan også ses ved kreft i livmorhulen, men da ville du sannsynligvis ha hatt blødning. At du har litt brystspreng kan skyldes at brystene er østrogenpåvirket, men vagifem er så svak at det neppe kan påvirke brystene. Kanskje du selv fortsatt av og til produserer lit østrogen som også påvirker livmorslimhinnen? Prøven legen tok vil kunne utelukke at noe farlig er på gang. Jeg forstår at du engster deg, men jeg tror at risiko for at det er noe ondartet er meget lav, så prøve å ta det med ro. Dessverre gir ultralyd ofte større grundig til bekymring enn undersøkelsen er til nytte. Vi har først i de senere årene begynt å få større erfaring om de store variasjoner som finnes, og funn av ’tykk slimhinne’ er et funn vi gynekologer er usikre overfor og ikke helt vet hvordan vi skal forholde oss til. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270011-fortykket-livmorslimhinne/#findComment-2189767 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.