Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har ganske nettopp funnet ut at jeg er gravid, og etter mine beregninger er jeg kommet omtrent i uke 6. Dette kom som en relativt stor overraskelse - men vi gleder oss. Imidlertid er det slik at jeg gjennom jobb skal reise til Polen i neste uke. Kan jeg fortsatt dra? Er det noen spesielle forhåndsregler jeg bør ta? Har lest litt om toxoplasmose osv - bør jeg kontakte lege og ta en blodprøve før jeg evt. drar? Man har så mange spørsmål, håper dere kan gi noen svar... Mvh ei som gleder seg både til barn og tur!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270029-reise-i-svangerskapets-uke-7/
Del på andre sider

Fortsetter under...

SElvfølgelig kan du dra. Men pass altså på det med toxoplasmose. Det er veldig få som har vært smittet av dette og derfor blitt imune. Du bør derfor være forsiktig med salat (selv om de spiser svært lite gr.saker i polen). Det er jo ikke sikkert den er vaska nøye. Ost du spiser bør (må) være pasteurisert. Særlig skumle er muggoster. Alle norske Tineoster er pasteurisert. Ikke spis rått kjøtt av noe slag. (ikke spis jord heller, og vær forsiktig med å kose dyr, særlig katter :-) Det er dette jeg kommer på nå. Kanskje får du andre svar som sier noe helt annet. God tur uansett, og lykke til med graviditeten.

Gjest en fra Polen :)

SElvfølgelig kan du dra. Men pass altså på det med toxoplasmose. Det er veldig få som har vært smittet av dette og derfor blitt imune. Du bør derfor være forsiktig med salat (selv om de spiser svært lite gr.saker i polen). Det er jo ikke sikkert den er vaska nøye. Ost du spiser bør (må) være pasteurisert. Særlig skumle er muggoster. Alle norske Tineoster er pasteurisert. Ikke spis rått kjøtt av noe slag. (ikke spis jord heller, og vær forsiktig med å kose dyr, særlig katter :-) Det er dette jeg kommer på nå. Kanskje får du andre svar som sier noe helt annet. God tur uansett, og lykke til med graviditeten.

Hei,

Unnskyld meg, men har du norn gang vært i Polen ?:)Kommer tilfeldigvis derfra og vi spiser rikelig med grønnsaker i Polen, mye mer enn nordmenn for er vant til, for å være helt ærlig... det var bare litt utenfor tema, hehe:)

Vær forsiktig med rått kjøtt og rå fisk, samt oster som du ikke vet om er pasteurisert eller ei. (Ost innebærer fare for listeria-bakterie). Husk at spekemat også er rått kjøtt, selv spekepølser osv. Vet ikke om det inngår i polsk kjøkken da, men... Jeg er muligens overdrevet forsiktig, men jeg ville absolutt avstått fra røkelaks, sushi osv., selv om det er litt variable råd rundt dette.

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Gratulerer med graviditeten. Det skulle ikke være noe problem å reise til Polen i uke 7. Forholdsreglene er som her hjemme at du skal holde deg fra rått kjøtt (som tartar og roastbiff), rå fisk (som gravet laks og sushi) og blåskimmeloste. Problemet med å reise tidlig i graviditet er at det er risiko for abort (15%) for alle graviditeter, og det er upraktisk å være i utlandet hvis slikt skulle skje. Polen har godt helsevesen og det er kort vei hjem, om uheldet skulle være ute.

God tur og lykke til med svangerskapet.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...