Gå til innhold

Lipomer - fjerning eller ikke

Anbefalte innlegg

abo1365380929

Jeg har en fettkul bak øret mot nakken (på hodet), bløt konsistens (lipomer ?).Inni fettkulen er det visst også noen kuler benevnt ateromer. Fettkulen er på størrelse 7x3 cm og på det dypeste/høyeste 1,5 cm. Min daværende lege tok i sin tid prøve av væsken. Hatt den i 10-15 år. Nokså stabil. Vært på kirurgisk poliklinikk nylig. De er mest opptatt av om JEG vil ha den fjernet. Jeg returnerte spørsmålet til dem om hva de vil anbefale meg. Får ikke noe klar tilrådning annet enn at det er et greit inngrep.

Har dere noen råd? Hva er fordelene ved å fjerne den? Ulemper? Er fordelene større enn ulempene? Hva bør jeg være obs på framover dersom jeg ikke velger å få den fjernet nå?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270067-lipomer-fjerning-eller-ikke/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Beklager veldig sent svar, du skal ikke betale for dette.

Fordeler; av kosmetisk art. Du sier lite om den er synlig. Andre grunn er om den plager deg; kommer du borti den, sjenerer den når du f.eks har på hodeplagg/briller? Fjærning av lipom og atherom regnes som enkel, men litt tidkrevende kirurgi. Man kan aldri være sikker på at du ikke blir sittende igjen med litt nummen hud pga avkutting av hudnerver. Regner med at det skal gjøres i lokalbedøvelse; da er ikke faren ved narkose noe som må taes hensyn til. Mange lever med slike lipomer, det er ikke holdepunkt for at det kan utvikle seg til ond-artede svulster. Imidlertid kan noe få betennelser i atheromene; da vil du kunne få ømme byller som må dreneres. Du sier ikke noe om alder; kanskje er du tynnhåret en gang i fremtiden; da vil kulen synes mye bedre.

Ingenting i medisinen er absolutt; du kan ikke regne med å kunne veie fordeler og ulemper på en vektskål. Dette blir ditt valg. Dersom du kvier deg utelukkende f.eks pga "legeskrekk" eller "sprøyteskrekk" bør du snakke med fastlegen din om dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...