Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tok piller som kun inneholdt dette? Jeg ser at det er noe i multivitaminen jeg bruker til vanlig, men det er kanskje ikke nok?

Vanlig multivitamin har bare 200 mg folat, i alle fall er det slik med den typen jeg tar (Collett Kostpluss).

Det finnes spesielle multivitamin for gravide som inneholder riktig mengde folat (400 mg), samt litt øket mengde av en del andre vitaminer. Som gravid har man også behov for økt nivå av en del andre vitaminer også. Kalles ofte gra-vitamin, og et slikt produkt tror jeg rett og slett heter Gravid.

Sist så finnes det piller med kun folat (kalles også folsyre).

Selv tok jeg grav-vitamin de første ca 3-4 mnd. Senere har jeg bare tatt vanlig multivitamin. I tillegg tar jeg Omega3-kapsler (selolje), samt magnesium-tilskudd (bl.a. for å forebygge leggkramper), samt jern (etter legens anbefaling, mens jordmor er uenig... værsågod bli gal, men jeg tar det nå innimellom i alle fall, uten at jeg kan si jeg husker på det hver dag...)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270082-folat/#findComment-2188248
Del på andre sider

Annonse

Tok piller som kun inneholdt dette? Jeg ser at det er noe i multivitaminen jeg bruker til vanlig, men det er kanskje ikke nok?

Før jeg ble gravid (2 mnd før) og fram til uke 16 tok jeg piller som kun inneholdt folat i tillegg til omega-3 og multivitamin. Det er litt folat i multivitaminene så jeg fikk i meg mer enn det enn den mengden de anbefaler at en minst tar. Men folat er vannløselig så det gjør ingenting om en får i seg for mye. Etter at glasset var tomt fortsatte jeg med multivitamin og omega-3.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270082-folat/#findComment-2188683
Del på andre sider

Da regner jeg med at det er helt andre årsaker enn frykt for ryggmargsbrokk som gjør at du tar folat, for å si det sånn :)

Vel, jeg tror ikke at normalt kosthold gir nok vitaminer og mineraler - og tar dermed tilskudd.

B-vitaminer (som folat også er) er vannløselige, og tisses derfor ut om man skulle få for mye.

Jeg tok 800 mcg før og under svangerskapet (anbefalt dose i USA og UK), og 400 mcg etterpå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270082-folat/#findComment-2189483
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...