Gå til innhold

Besvimelse

Anbefalte innlegg

Gjest truljens

Hei!

Du svarte på min henvendelse angående besvimelser og undersøkelse jeg hadde i Thailand.

Diagnose vaso-vagal besvimelse.

I Thailand ble jeg satt på en pille kur: Jeg fikk Zoloft 50 mg, som skulle taes en gang per dag. Og Gutron 2,5 mg, hvor det skulle taes ½ tablett to ganger per dag.

Har tittet på nette og ser at Zoloft er en ”lykke pille”, og ble derfor bekymret. Etter to uker

sluttet jeg derfor med disse pillene. Du skrev i ditt svar at ” Det er gjort mange studier av slike besvimelser ved mange sentra i verden, men det er ingen som hittil har vist noen som helst medikamentell effekt med henblikk på forebygging av denne formen for besvimelser.”

Jeg har fremdeles piller for en måneds forbruk. Bør jeg ta disse, eller er det bare bortkastet

å ta disse? Når jeg leste på nette om disse pillene, var det en del mulige bivirkniger som

jeg ikke likte. Er disse pillene så skumle som det høres ut som?

Spørsmål: Bør jeg ta disse pillene, eller bør jeg kutte dem ut?

Du skrev jo at jeg ikke var syk. Og jeg har ikke besvimt eller hatt symptomer på dette siden

sist.

Mvh

truljens

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270157-besvimelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest solo enfermera

Hvis du verken er ganske deprimert, er plaget med tvangstanker/-handlinger eller har utviklet angstsymptomer etter besvimelsen, er det vel ingen grunn til å bruke Zoloft? Alle medisiner har mulige bivirkninger. Man må alltid veie virkninger og bivirkninger opp mot hverandre. Hvis du ikke har noen lidelse å behandle, vil jo vekten for mulige bivirkninger uansett bli tyngst.

Den andre medisinen du nemte, kjenner ikke jeg til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270157-besvimelse/#findComment-2194508
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Truljens.

Beklager sent svar.

Det er ingen grunn til at du fortsetter med disse medikamentene. Som anført er det ikke noen dokumentasjon for effekt på den type besvimelse du hadde. Det foregår flere nye forsøk med slike medikamenter, men ingen av disse er ferdige ennu. Grunnlaget for å bruke "lykkepille" i denne forbindelsen er at litt av den overdrevne refleksen som medfører besvimelse medieres (overføres) via et stoff som heter serotonin. De fleste lykkepillene griper inn i omsetningen av serotonin, og det er antagelsen om at dette kan influere på refleksen som er grunnlaget for disse forsøkene.

Jeg gjentar det som er viktig for deg : en slik besvimelse (eller tendens til slike, evt. gjentatte besvimelser) er ikke uttrykk for en sykdom, men mer en tilstand som forårsakes av en normal, men, under bestemte omstendigheter, overdrevent sterk refleks.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270157-besvimelse/#findComment-2205535
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...