keinstein Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 at det viser seg at det er skadelig. At det kan dokumenteres at menn virkelig mister en stor porsjon nytelse ved onani og samleie. At det er en vesentlig økt fare for infeksjon og hemmende earrdannelse? Er foreldra da villig til å stille opp og si at de gjorde en feil da de omskar guttebabyen? Neppe. De må da implisitt anklage farens foreldre som også omskar sin sønn og alle forutgående generasjoner av foreldre. Det som er poenget nå er den psykologiske fella de er i. Hva er tankene rundt dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270285-omskj%C3%A6ring-av-menn-n%C3%A5r-dagen-kommer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ylvali1365381015 Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Uforståelig at noen kan ta sin lille baby med til en person som skjærer i den. Men utrolig ille at noen tvinger sin livredde tiåring med til en jordhytte der hun må tviholdes av flere mennesker mens en annen bruker flere minutter på skjære henne sønder og sammen, for så å sy henne igjen etterpå...Uten bedøvelse! Og se på at barnet ligger halvdød av smerte i uker og måneder etterpå... Faen, jeg blir så sint! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270285-omskj%C3%A6ring-av-menn-n%C3%A5r-dagen-kommer/#findComment-2190535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Uforståelig at noen kan ta sin lille baby med til en person som skjærer i den. Men utrolig ille at noen tvinger sin livredde tiåring med til en jordhytte der hun må tviholdes av flere mennesker mens en annen bruker flere minutter på skjære henne sønder og sammen, for så å sy henne igjen etterpå...Uten bedøvelse! Og se på at barnet ligger halvdød av smerte i uker og måneder etterpå... Faen, jeg blir så sint! Du kan samle alt i en sekk og kalle det grov vold mot barn. Det kommer mange til leger og fysio med lange striper etter spanskrør på baken og ryggen. Skamfert for livet av brutale foreldre, lærere, svigermødre, brødre osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270285-omskj%C3%A6ring-av-menn-n%C3%A5r-dagen-kommer/#findComment-2190538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ylvali1365381015 Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Du kan samle alt i en sekk og kalle det grov vold mot barn. Det kommer mange til leger og fysio med lange striper etter spanskrør på baken og ryggen. Skamfert for livet av brutale foreldre, lærere, svigermødre, brødre osv. Huff, jeg merker at jeg ikke har rygg til å bære all verdens dritt... Vi kan bare være enige om at det er utilgivelig! Og markere våre holdninger, som i dette tilfellet er sammenfallende. *kryss i tak og på vegger* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270285-omskj%C3%A6ring-av-menn-n%C3%A5r-dagen-kommer/#findComment-2190542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Jeg er gift med en mann som ble omskåret i voksen alder pga trang forhud. Han merker ikke noen forskjell ved onani. Ved samleie er det bedre, fordi han kunne bli plaget av smerter fra forhuden. Det er nå 12 år siden han ble omskåret og har ikke hatt antydning til noen infeksjon eller noen problemer av noe slag. Og med tanke på alle de menn i verden som blir omskåret, så tror jeg ikke det er så ille 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270285-omskj%C3%A6ring-av-menn-n%C3%A5r-dagen-kommer/#findComment-2191124 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ylvali1365381015 Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Jeg er gift med en mann som ble omskåret i voksen alder pga trang forhud. Han merker ikke noen forskjell ved onani. Ved samleie er det bedre, fordi han kunne bli plaget av smerter fra forhuden. Det er nå 12 år siden han ble omskåret og har ikke hatt antydning til noen infeksjon eller noen problemer av noe slag. Og med tanke på alle de menn i verden som blir omskåret, så tror jeg ikke det er så ille Håper hidi leser dette. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270285-omskj%C3%A6ring-av-menn-n%C3%A5r-dagen-kommer/#findComment-2191700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SirenMerete Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Jeg er gift med en mann som ble omskåret i voksen alder pga trang forhud. Han merker ikke noen forskjell ved onani. Ved samleie er det bedre, fordi han kunne bli plaget av smerter fra forhuden. Det er nå 12 år siden han ble omskåret og har ikke hatt antydning til noen infeksjon eller noen problemer av noe slag. Og med tanke på alle de menn i verden som blir omskåret, så tror jeg ikke det er så ille Vel, jeg tror ikke det er så mange i den muslimske verdens om vil innrømme at omskjæringen kan med føre et problem. Samboeren min ble omskjært som 2 åring pga. av for trang forhud. Han har altså levd mesteparten av sitt liv uten forhud, og han har hatt store problemer med onani opp igjennom ungdomstiden. Han mener 100 prosent at omskjæringen har redusert hans følsomhet i penis, og gjort onani uten smøremidler til en nærmest umulig oppgave. Nå fikser han det, man jeg har for eksempel aldri klar å lære meg teknikken og dermed heller ikke klart å onanere han til utløsning. Samleie går greit så lenge jeg er ordentlig våt, men han sliter allikevel mange ganger med å oppnå utløsning. Faktisk skjer det oftest ved at jeg suger han. Så man skal vokte seg vel for å si at omskjæring ikke er et problem fordi man kjenner en eller fler som er omskjært og som ikke har oppleved problemer med dette. For det hjelper veldig lite om akkurat mitt/ditt/vårt/deres guttebaby får problemer med onani og samlei som følge av en omskjæring. Det kan skje at følsomheten blir borte fordi penis blir vant til berørelse, og hva skal man da si til sitt barn? Sorry, men vi gjorde det fordi vi ikke trodde det skulle skape problemer for deg? Dårlig trøst for gutten det da når han sliter med følgene av omskjæringen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270285-omskj%C3%A6ring-av-menn-n%C3%A5r-dagen-kommer/#findComment-2191722 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Men det er uansett interessant at det knapt finnes livmorhalskreft blandt jødiske kvinner. Man setter dette i sammenheng med at jødiske menn er omskjært. Bare sånn helt utenom tema :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270285-omskj%C3%A6ring-av-menn-n%C3%A5r-dagen-kommer/#findComment-2193037 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Vel, jeg tror ikke det er så mange i den muslimske verdens om vil innrømme at omskjæringen kan med føre et problem. Samboeren min ble omskjært som 2 åring pga. av for trang forhud. Han har altså levd mesteparten av sitt liv uten forhud, og han har hatt store problemer med onani opp igjennom ungdomstiden. Han mener 100 prosent at omskjæringen har redusert hans følsomhet i penis, og gjort onani uten smøremidler til en nærmest umulig oppgave. Nå fikser han det, man jeg har for eksempel aldri klar å lære meg teknikken og dermed heller ikke klart å onanere han til utløsning. Samleie går greit så lenge jeg er ordentlig våt, men han sliter allikevel mange ganger med å oppnå utløsning. Faktisk skjer det oftest ved at jeg suger han. Så man skal vokte seg vel for å si at omskjæring ikke er et problem fordi man kjenner en eller fler som er omskjært og som ikke har oppleved problemer med dette. For det hjelper veldig lite om akkurat mitt/ditt/vårt/deres guttebaby får problemer med onani og samlei som følge av en omskjæring. Det kan skje at følsomheten blir borte fordi penis blir vant til berørelse, og hva skal man da si til sitt barn? Sorry, men vi gjorde det fordi vi ikke trodde det skulle skape problemer for deg? Dårlig trøst for gutten det da når han sliter med følgene av omskjæringen. Selvsagt kan det skape problemer for noen. Men det er nå en god del flere enn de muslimske mennene som blir omskåret. Alle jøder og de fleste i USA blir det også. Og jeg tror ikke at alle har slike problemer. Men, jeg er kvinne og vet jo ikke 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270285-omskj%C3%A6ring-av-menn-n%C3%A5r-dagen-kommer/#findComment-2193360 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Håper hidi leser dette. ;-) Hvorfor det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270285-omskj%C3%A6ring-av-menn-n%C3%A5r-dagen-kommer/#findComment-2193460 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ylvali1365381015 Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Hvorfor det? Fordi hun eeelsker slike temaer! ;-D Neida, vi hadde en aldri så liten disputt forleden, der hun framholdt at omskjæring av menn var like ille og skadelig som omskjæring av kvinner, både hva smerter og følger for seksualitet angikk. Jeg var ikke helt enig, kan du si! ;-) (Nå håper jeg at jeg svarer deg under riktig inlegg! ;-)) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270285-omskj%C3%A6ring-av-menn-n%C3%A5r-dagen-kommer/#findComment-2193560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Fordi hun eeelsker slike temaer! ;-D Neida, vi hadde en aldri så liten disputt forleden, der hun framholdt at omskjæring av menn var like ille og skadelig som omskjæring av kvinner, både hva smerter og følger for seksualitet angikk. Jeg var ikke helt enig, kan du si! ;-) (Nå håper jeg at jeg svarer deg under riktig inlegg! ;-)) Oj, sa hun det!!! Det var vel dra det litt langt da. Og jeg tror du svarte under riktig innlegg. I alle fall forsto jeg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270285-omskj%C3%A6ring-av-menn-n%C3%A5r-dagen-kommer/#findComment-2193623 Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Men det er uansett interessant at det knapt finnes livmorhalskreft blandt jødiske kvinner. Man setter dette i sammenheng med at jødiske menn er omskjært. Bare sånn helt utenom tema :-) Det skyldes ikke omskjærte menn, men en genetisk fordel jødiske kvinner har. Dette vet vi fordi statistikken også inneholder et utvalg av jødiske kvinner som ikke har omskjærte menn. F eks i Finland finnes nesten ikke omskjærte, og det er ingenting som tyder på at kvinner der har fler eller andre sykdommer enn i de land omskjæring er vanlig. Det eneste vi vet er at HIV smitter lettere fra menn til kvinner der mannen er omskjært, dette skyldes trolig at miljøet er tørrere i skjeden. Dette igjen skyldes at den naturlige tetningen/pakningen som forhuden skaper er vekk, og smøringen skyfles ut av skjeden under samleie. Naturen lager sjelden noe for ingenting. Forhuden er en medbragt sleide og pakning som letter inntrengning og sørger for at smøringen holdes inne der den skal være. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270285-omskj%C3%A6ring-av-menn-n%C3%A5r-dagen-kommer/#findComment-2194128 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SirenMerete Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Selvsagt kan det skape problemer for noen. Men det er nå en god del flere enn de muslimske mennene som blir omskåret. Alle jøder og de fleste i USA blir det også. Og jeg tror ikke at alle har slike problemer. Men, jeg er kvinne og vet jo ikke Nei selvsagt skjer det ikke, antakelig går det helt fint med majoriteten av de menn som omskjæres. Men hvorfor man er villig til å gamble på at det skal gå bra med sitt eget barn, når man vet at det kan gi han problemer resten av livet på et område som seksualitet som er og skal være knyttet til glede, er for meg en stor gåte. Spesielt når man skjærer i et friskt barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270285-omskj%C3%A6ring-av-menn-n%C3%A5r-dagen-kommer/#findComment-2194178 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest delvis uenig Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Etter tradisjon foregår omskjæring av jødiske guttebarn sterilt og forsiktig. Det er ikke påvist slike helseskader som du påstår. Men så har jøder alltid hatt større tradisjon for nitidig hygiene, mye mer en andre folkeslag i Midt-Østen. Omskjæring blant muslimske guttebarn kjenner jeg ikke. Omskjæring av muslimske jenter er vel dokumentert såpass grundig at det ikke er annet enn kjønnslemlestelse / legemsbeskadigelse og dermed straffbart handling etter norsk lov. At helseskader lettere oppstår med svak hygiene, sier seg selv. F.eks. er holdningen til hygiene slik den uttrykkes i Koranen aldeles hårreisende. Ørkenreligionen islam har sin spesielle måte å løse problemet med vannmangel til personlig hygiene: at man skal ta sand fra bakken og bruke på huden i stedet! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270285-omskj%C3%A6ring-av-menn-n%C3%A5r-dagen-kommer/#findComment-2194186 Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 Etter tradisjon foregår omskjæring av jødiske guttebarn sterilt og forsiktig. Det er ikke påvist slike helseskader som du påstår. Men så har jøder alltid hatt større tradisjon for nitidig hygiene, mye mer en andre folkeslag i Midt-Østen. Omskjæring blant muslimske guttebarn kjenner jeg ikke. Omskjæring av muslimske jenter er vel dokumentert såpass grundig at det ikke er annet enn kjønnslemlestelse / legemsbeskadigelse og dermed straffbart handling etter norsk lov. At helseskader lettere oppstår med svak hygiene, sier seg selv. F.eks. er holdningen til hygiene slik den uttrykkes i Koranen aldeles hårreisende. Ørkenreligionen islam har sin spesielle måte å løse problemet med vannmangel til personlig hygiene: at man skal ta sand fra bakken og bruke på huden i stedet! Ingen blir renslige av omskjæring. Skadevirkningene er de siste år godt dokumentert, og det finnes ikke en eneste positiv helsegevinst å spore ved et slikt inngrep. Skaden som oppstår ved at "the ridged band" fjernes er første gang dokumentert av en kanadisk lege i år 2000, og senere bekreftet av andre. I USA er det milliardindustri, og 10-15 tusen helsearbeidere levde av det. Alle brosjyrene som omtalte omskjæring positivt er borte. Det samme er et utall klinikker som utførte inngrepene på spebarn. Aktørene lister seg stille bort, for å unngå erstatningskravene som kan ligge på lur langt inne i framtida. De har løyet bevisst i hvert fall de siste 30 åra, og nå rømmer rottene skipet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270285-omskj%C3%A6ring-av-menn-n%C3%A5r-dagen-kommer/#findComment-2194349 Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 Nei selvsagt skjer det ikke, antakelig går det helt fint med majoriteten av de menn som omskjæres. Men hvorfor man er villig til å gamble på at det skal gå bra med sitt eget barn, når man vet at det kan gi han problemer resten av livet på et område som seksualitet som er og skal være knyttet til glede, er for meg en stor gåte. Spesielt når man skjærer i et friskt barn. "Spesielt når man skjærer i et friskt barn." Det er myter som er holdt i hevd av en kynisk milliardindustri. I uopplyste land dreier det seg om overtro og primitiv sex-kontroll av fattige og uopplyste mennesker. Omskjæringene er også en viktig inntektskilde for trollmenn, kloke koner og prester. Ibn Warraq skriver i en av sine bøker om fenomenet og kaller det "en jødisk og muslimsk versjon av dåpen" en stor fest med pomp og prakt. Det vilt skrikende spebarnet er sentrum i en famliefest som stammer fra middelalderen. Etter noen minutter går barnet inn i en katatonisk dvale, en fysiologisk primitiv forsvarsmekanisme. Et slags smertesjokk. Denne stillheten tolkes grotesk nok som velvære. Det samme ser vi med spebarn som reives, dvs rulles inn i et klede så de ikke kan røre seg. De går i sjokk, mens de voksne tror stillheten skyldes velvære. Det hele blir grotesk i vitenskapens lys, som så mange andre myter som avlives. Årelating var i gamle dager en behandlingsmetode som folk ofte døde av, men sunt var det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270285-omskj%C3%A6ring-av-menn-n%C3%A5r-dagen-kommer/#findComment-2194359 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest delvis uenig Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Ingen blir renslige av omskjæring. Skadevirkningene er de siste år godt dokumentert, og det finnes ikke en eneste positiv helsegevinst å spore ved et slikt inngrep. Skaden som oppstår ved at "the ridged band" fjernes er første gang dokumentert av en kanadisk lege i år 2000, og senere bekreftet av andre. I USA er det milliardindustri, og 10-15 tusen helsearbeidere levde av det. Alle brosjyrene som omtalte omskjæring positivt er borte. Det samme er et utall klinikker som utførte inngrepene på spebarn. Aktørene lister seg stille bort, for å unngå erstatningskravene som kan ligge på lur langt inne i framtida. De har løyet bevisst i hvert fall de siste 30 åra, og nå rømmer rottene skipet. "Ingen blir renslige av omskjæring. Skadevirkningene er de siste år godt dokumentert, og det finnes ikke en eneste positiv helsegevinst å spore ved et slikt inngrep." At det går an å misforså så grundig! Omskjæring under uhygieniske forhold gir stor risiko for infeksjon! Det er en viktig grunn til at omskjæring foretatt av muslimer, ofte kan være direkte helsefarlige for gutter. Det er grunnen til at man skal la være å omskjære under slike forhold. Hensikten med _mine_ utsagn var _ikke_ at omskjæring gjør noen mer renslig! Når det gjelder omskjæring av gutter under hygieniske forhold, slik som hos jøder, er der flere undersøkelser om dette. Noen er negative og andre viser til klart medisinske fordeler. Etter min mening har man derfor utilstrekkelig grunnlag for å hevde det du gjør. Hvorfor skriver du da som du gjør? Jeg tror forklaringen er bare at du har religion opp i vrangstrupen og griper enhver anledning til å skrive dritt om religion uten tilstrekkelig saklig grunnlag. For en som "fyrer" av så ekstremt mange innlegg i samme spor ("religionskritikk") må nok ha en spesiell motivasjon. I alle fall er jeg overbevist om at du tar feil, så får du bare skrive hva du vil! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270285-omskj%C3%A6ring-av-menn-n%C3%A5r-dagen-kommer/#findComment-2194902 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Nei selvsagt skjer det ikke, antakelig går det helt fint med majoriteten av de menn som omskjæres. Men hvorfor man er villig til å gamble på at det skal gå bra med sitt eget barn, når man vet at det kan gi han problemer resten av livet på et område som seksualitet som er og skal være knyttet til glede, er for meg en stor gåte. Spesielt når man skjærer i et friskt barn. Ja du sier noe. Rituell omskjæring av guttebabyer har jeg aldri skjønt vitsen med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270285-omskj%C3%A6ring-av-menn-n%C3%A5r-dagen-kommer/#findComment-2195328 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rrose Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Det skyldes ikke omskjærte menn, men en genetisk fordel jødiske kvinner har. Dette vet vi fordi statistikken også inneholder et utvalg av jødiske kvinner som ikke har omskjærte menn. F eks i Finland finnes nesten ikke omskjærte, og det er ingenting som tyder på at kvinner der har fler eller andre sykdommer enn i de land omskjæring er vanlig. Det eneste vi vet er at HIV smitter lettere fra menn til kvinner der mannen er omskjært, dette skyldes trolig at miljøet er tørrere i skjeden. Dette igjen skyldes at den naturlige tetningen/pakningen som forhuden skaper er vekk, og smøringen skyfles ut av skjeden under samleie. Naturen lager sjelden noe for ingenting. Forhuden er en medbragt sleide og pakning som letter inntrengning og sørger for at smøringen holdes inne der den skal være. Jeg stiller meg på linje med deg angående omskjæring. Jeg har ikke tenkt så mye på senere konsekvenser. Min nevø er omskjært pga jødisk pappa. Dette ble ett kjempe tema mellom min søster og han. Hun gav seg. Etter omskjæringen ble hun direkte rystet. Han var også rystet. Det var selvsagt ikke særlig behagelig for den lille bebyen. I tillegg kommer alle problemer med bleier og urin og sånn i såret etterpå. Jeg syns omskjæring er barbarisk også på gutter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/270285-omskj%C3%A6ring-av-menn-n%C3%A5r-dagen-kommer/#findComment-2195411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.