Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Snakket i dag med min danske svigerinne som er gravid med sitt tredje barn . Jeg blir sjokkert at de venter sååå lenge med å sette fødsel i gang. Hun er nå 14 dager etter termin, utslit, lei og trett med to små unger på 4 og 3 fra før, stakkars..Har vært til enda en ekstra kontroll i dag og fikk beskjed at de gir henne tid til lørdag, kanskje mandag. Holdte på å grine når hun fortalte meg dette, helt fortvilet. Hva er vanlig hos oss i Norge da ? Er det vanlig at man blir holdt så lenge på slutten når man er helt utslitt? Man må jo ha litt krefter til fødselen og.. Er selv førstegangsfødende , så har ingen erfaring med det ,jeg..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270371-n%C3%A5r-setter-de-f%C3%B8dsel-i-gang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helsepersonell har stor vegring mot igangsettelse av fødsel, og det er jo selvsagt ikke helt uten grunn, for det er oftere komplikasjoner med igangsatte fødsler enn de som starter av seg selv. Det er best for både mor og barn om fødselen starter av seg selv. MEN når det går så lang tid er det også mye større fare for at det skal skje noe når man ikke setter i gang, og det er vel vist at de kunne spart noen babyliv i året ved å sette igang f.eks bare 7 dager over termin fremfor å vente 14 dager. Men da hadde det nok vært mye mer av andre komplikasjoner. Tipper det hele går på økonomi jeg. Håpløst.

Helsepersonell har stor vegring mot igangsettelse av fødsel, og det er jo selvsagt ikke helt uten grunn, for det er oftere komplikasjoner med igangsatte fødsler enn de som starter av seg selv. Det er best for både mor og barn om fødselen starter av seg selv. MEN når det går så lang tid er det også mye større fare for at det skal skje noe når man ikke setter i gang, og det er vel vist at de kunne spart noen babyliv i året ved å sette igang f.eks bare 7 dager over termin fremfor å vente 14 dager. Men da hadde det nok vært mye mer av andre komplikasjoner. Tipper det hele går på økonomi jeg. Håpløst.

Hva slags komplikasjoner kan man forvente da, vet du det ? Det som er så forbaskende at en annen slektning i familien som var førstegangsfødende( men en annen, mye mindre dansk by ), ble satt i gang en uke etter termin. Da skjønner jeg ikke noe, jeg. Man sier at i slutten blir graviditeten så pass belastende for kvinne at man går til kontroll hver uke ( mener å ha lest ). Men overtid er da ikke betraktet som stor nok belastning for å gjøre noe med det? Svigerinne har hatt tre ultralyd , så de hadde mulighet til å korrigere termin flere ganger, så termin var i all fall korrekt.

Vet ikke hva som er vanlig, men jeg ble i alle fall ikke satt i gang før det var gått 19 dager over termin. Det er vel en "flytende grense" fra 14 dager og 4-5 dager etter det, vil jeg tro.

Nå er det fjerde gang jeg forsåker å få det innlegget i systemet..begynner å være litt lei ev den nye DOL..

Syntes du at det var helt greit å vente så lenge, eller mener du det tok for lang tid da? Fikk du noen forklaring på det? Jeg bare lurer litt på det, prøver å forstå men foreløpig synes det er litt umenneskelig..

Hva slags komplikasjoner kan man forvente da, vet du det ? Det som er så forbaskende at en annen slektning i familien som var førstegangsfødende( men en annen, mye mindre dansk by ), ble satt i gang en uke etter termin. Da skjønner jeg ikke noe, jeg. Man sier at i slutten blir graviditeten så pass belastende for kvinne at man går til kontroll hver uke ( mener å ha lest ). Men overtid er da ikke betraktet som stor nok belastning for å gjøre noe med det? Svigerinne har hatt tre ultralyd , så de hadde mulighet til å korrigere termin flere ganger, så termin var i all fall korrekt.

Komplikasjoner ved igangsettelse: tregere fødsel, større fare for keisersnitt, bruk av tang eller vakuum.. Tror det er det. (Keisersnitt er mye mye dyrere enn vaginal fødsel)

Når man er på overtid sjekkes det om barnet fortsatt har det bra i magen, og om det har det strålende prøver de å utsette igangsettelse til siste stund.

Annonse

Komplikasjoner ved igangsettelse: tregere fødsel, større fare for keisersnitt, bruk av tang eller vakuum.. Tror det er det. (Keisersnitt er mye mye dyrere enn vaginal fødsel)

Når man er på overtid sjekkes det om barnet fortsatt har det bra i magen, og om det har det strålende prøver de å utsette igangsettelse til siste stund.

Men hva betyr siste stund? Når man nesten ikke hører hjertelyd, eller..? Beklager denne massingen, men vet faktisk ingenting om det..

Nå er det fjerde gang jeg forsåker å få det innlegget i systemet..begynner å være litt lei ev den nye DOL..

Syntes du at det var helt greit å vente så lenge, eller mener du det tok for lang tid da? Fikk du noen forklaring på det? Jeg bare lurer litt på det, prøver å forstå men foreløpig synes det er litt umenneskelig..

Jeg syntes det var jævlig, men jeg tenkte i utgangspunktet å ikke legge sten til byrden for dere med min personlige erfaring. ;) Igangsettelsen funket dårlig for meg (gel, drypp), og halvannet døgn senere ble gutten forløst med keisersnitt. Familiær forhistorie (mormor mistet sin første på overtid, begge mammas fødsler var relativt dramatiske og endte i keisersnitt) gjorde at jeg vel hadde håpet på større forståelse for påkjenningen med å gå så lenge og vente, men heldigvis slapp jeg å kjempe mot vindmøller da jeg skulle ha nr to (fikk innvilget keisersnitt, dato to uker før termin).

Men hva betyr siste stund? Når man nesten ikke hører hjertelyd, eller..? Beklager denne massingen, men vet faktisk ingenting om det..

Nei nei, det blir ikke så drastisk før de setter i gang. De kan f.eks se at babyen ikke har vokst, eller at det er lite fostervann... Ellers vet jeg ikke. Hvis fosterlyden blir dårlig må det nok hastekeisersnitt til så lenge fødselen ikke er i gang.

Egentlig er jeg litt på tynn grunn her nå, vet ikke så voldsomt mye om det...

Nei nei, det blir ikke så drastisk før de setter i gang. De kan f.eks se at babyen ikke har vokst, eller at det er lite fostervann... Ellers vet jeg ikke. Hvis fosterlyden blir dårlig må det nok hastekeisersnitt til så lenge fødselen ikke er i gang.

Egentlig er jeg litt på tynn grunn her nå, vet ikke så voldsomt mye om det...

Jeg synes det er litt skremmende at det kan gå så langt at man mister barnet på grunn av det... skjønner ikke hvorfor er de så trege mens de vet hvordan det hele kan ende..men det er vist ganske mye jeg ikke har peiling om her..

Gjest over termin

Man kan oppsøke akupunktur privat og forsøke og få satt igang fødselen. Har også hørt at lakserolje kan hjelpe, men det kan vist være litt dramatisk også. Det setter vel igang tarmene, også setter det igang livmoren, også blir man litt dårlig i maven på toppen av det hele. Jeg gikk mange dager over tiden og ble rimelig desperat. Masserte livmortappen selv...og syklet gørrlangt på humpete skogsvei. Babyen kom dagen etter syklingen.

Man kan oppsøke akupunktur privat og forsøke og få satt igang fødselen. Har også hørt at lakserolje kan hjelpe, men det kan vist være litt dramatisk også. Det setter vel igang tarmene, også setter det igang livmoren, også blir man litt dårlig i maven på toppen av det hele. Jeg gikk mange dager over tiden og ble rimelig desperat. Masserte livmortappen selv...og syklet gørrlangt på humpete skogsvei. Babyen kom dagen etter syklingen.

Og så sier man at sykling / motorsykkel / traktor osv er ingen fare... mange andre land fraråder gravide å bruke de transportmidler, og det ikke uten grunn. Ja, men det er ikke helt det som var emne..

Men jeg må si at jeg beundrer deg, at du ørket å sykle i alt dette..!:)

Annonse

Gjest Over termin

Og så sier man at sykling / motorsykkel / traktor osv er ingen fare... mange andre land fraråder gravide å bruke de transportmidler, og det ikke uten grunn. Ja, men det er ikke helt det som var emne..

Men jeg må si at jeg beundrer deg, at du ørket å sykle i alt dette..!:)

Har aldri hørt at man ikke skal sykle, med mindre vannet har gått kanskje ; ) Min mor vasket trappen husker jeg når hun skulle føde sistemann.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...