Gå til innhold

Når du forstår at du er problemet

Anbefalte innlegg

Gjest desperat hus man

Hei. Jeg en veldig lykkelig gift man. Men mitt problem er at jeg ikke behandler min kone bra. Jeg har en tendens til å rakke ned på henne i offentlighet, ved å le på hennes bekostning. Dette har på gått over lenger tid. Problemet ble ikke tatt på alvor av oss fordi min kone har veldig god selv ironi, men som tiden har gått har dette bare økt på. Mitt problem er att dette mønsteret kjenner eg igjen fra tidligere forhold til venner og kjærester. Som alle har endt opp med å bryte kontakt med meg til slutt. Det verste er at denne oppførselen er at den er forbeholdt de som er meg nærmest. Alle venner som ligger utenfor min intimsfære er trygge å har et bra inntrykk av meg. Siden dette har været et problem over så lang tid ca 12-15 siden tenårene, lurer eg på om det er noen tekniker eller fagpersoner som kan hjelpe meg. Er vilig til å gjøre alt for denne kvinnen i mit liv. Har du hørt om slik destreuktiv oppførsel før ? Ps Min kone er min rake motsening som bygger meg opp når vi er alene og sammen med andre, min selvtiliter ikke av de største men det er det nesten ingen uten om min kone som vet. Føler eg tar all positiv oppbyging fra henne mens min energi bryter ned hennes, Trenger snalig hjelp før hun blir helt ferdig med meg.

Fortsetter under...

Gjest Jente31

Hei, jeg vil bare si at jeg synes du har kommet kjempelangt, bare ved å innrømme at du har et problem og vil ha hjelp til å endre deg.

Jeg har akkurat brutt et 15 års samliv med en som har noen av de problemene du nevner, han forstår at han har problemer, bl.a dårlig selvtilit, men han har ikke villet gjort noe med de.

Ikke før nå.. For nå forstår han at han har mistet oss. Men, jeg er redd det er for sent. Jeg skal iallefall gi han muligheten til å forbedre seg, og jeg håper han endrer seg. Men jeg har ingen garanti for at det blir oss igjen, for mine følelser for han har underveis blitt borte pga hans oppførsel, som jo er langt verre enn din (her er det snakk om vold i tillegg).

Av erfaring, vil jeg altså støtte deg hundre prosent og anbefaler deg å søke hjelp for dette snarest. Du vet hva du har, men vet ikke hva du får :-)

Ønsker deg masse lykke til, og synes du er tøff som vil gjøre noe med dette!

Fordelen er at du i alle fall har innsikt nok til å forstå hva du holder på med. Det er dessverre mange i samme situasjon som ikke ser det en gang, de er jo idioter for resten av livet.

Du er riktignok en idiot nå, og du har nok blant flere et dårlig rykte. Det er klart at andre som hører du snakker negativt om din kone og tenker sitt og på hvilken tulling du er.

De færreste vil si noe til deg om hva de mener.

Men bak din rygg så tenker jeg de ikke har altfor mye godt å si om deg.

Du må be om legehjelp og forsøkte å finne ut hva som er årsaken til at du er slik. Det ligger sikkert noe bak. Kanskje er det noe du har arvet fra dine foreldre, kanskje du har hatt opplevelser i barne og ungdomsårene som er årsaken, osv. ...føler du deg usikker og må gjøre dette for å fremheve deg selv?

Men du kan helt sikkert gjøre noe med det selv også, rett og slett bestemme deg for at du kun skal snakke positivt om din kone.

Ut i fra det lille du skriver om henne så virker det som om hun er ei fin kone og det må du ta vare på. Hun kan ikke ha det så bra hun heller, det er fort gjort å føle seg dum i en slik situasjon, selv om det er du som burde ha den følelsen og ikke henne.

Fortsetter du så vil du tilslutt ødelegge henne og hennes selvfølelse og det vil nok ende med at at hun ikke orker mer.

Som sagt, det er svært bra at du skjønner dette selv, da finnes det håp og hvis du virkelig vil så klarer du dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...