Arja Skrevet 12. mai 2001 Del Skrevet 12. mai 2001 Var på ultralyd for en uke siden, og var da 17+5. Jormoren mumlet noe om at lårbeinet på fosteret var litt kort, men hun virket ikke så opptatt av det, så det ble ikke noe mer snakk på det. Jeg har i ettertid lest i et blad at kort lårben kan tyde på down syndrom, og er nå nervøs for dette. Målene var: BPD:43, MAD:40, femur:20. Er dette veldig kort, eller er det innenfor normalen? Hva er normalområdet? Hvor ofte forekommer downs? Jeg er midt i 20 årene. Bør dette følges opp videre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27097-kort-l%C3%A5rbein-p%C3%A5-ul/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 13. mai 2001 Del Skrevet 13. mai 2001 Dessverre har jeg ikke for hånden noen tabell over hva som er normalområdene for lårlengde (femur) sett i forhold til MAD og BPD tidlig i svangerskapet. Jeg synes uansett at du bør slå deg til ro med at jordmoren kun mumlet dette med kort femurlengde. Hadde det vært grunn til uro, hadde hun helt sikkert bedt dere komme tilbake, eller ihvertfall fått en lege til å undersøke sammen med henne. Lårlengden er med på å bestemme terminen, og det kan tenkes at hun mente lårlengden var kortere enn hun hadde forventet i forhold til terminen. Fikk du flyttet terminen, kan det tyde på at det var det hun siktet til. Det blir født ca. 70 barn årlig i Norge med Down syndrom. Det er økt riskiko for å få et slikt barn etter 38 års alder. Hvis du fremdeles er usikker, synes jeg du skal ta det opp med din lege/jordmor, som kan undersøke nærmere hva den aktuelle jordmoren mente, eller undersøke med en femur-vekst-kurve hvorvidt barnets lårlengde står i forhold til BPD-målet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27097-kort-l%C3%A5rbein-p%C3%A5-ul/#findComment-110734 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.