Gjest Vekten87 Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 noe som kan kjefte å meg, har ett elendig kosthold.. går i snop å brus og ..... FY MAT. prøver så godt jeg kan å få i meg frukt. spiser druer, plommer og appelsin så ofte som mulig. men får liksom aldrig lyst på det.. vil ikke få svangerskapsdiabetes eller andre sykdommer under graviditeten.. må også bli flinkere å drikke.. kan dere hjelpe meg.. noen mat tips.. har også blitt mye småspising og vekten har gått rett til værs. middager er det blitt lite av også, tiden har ikkee rukket til i det siste og jeg vil virkelig gjøre noe med kostholdet nå!! så vær så snill å hjelp meg.. PS spiser også mye fastfood ( pizza osv) :( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/271068-kosthold/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Det er flott at du ønsker å gjøre noe med de dårlige vanene. Da er du allerede langt på vei :-) Du har et lite menneske i magen, og dette mennesket bør få alle muligheter til å få et godt liv. Da må du ta ansvar for å gi fosteret det det trenger av vitaminrik mat. Når babyen er født, er det viktig at du fortsetter med et godt kosthold. Nå skal du være et godt forbilde for barnet ditt, slik at h*n forhåpentligvis slipper å slite med vektproblemer i voksen alder. Først og fremst: Kast _all_ usunn man du har liggende i huset! Du skal gis minimale sjanser til å "sprekke" og da må det være vanskelig å nå tak i fristelsene ;-) Kjøp inn grovt brød (finn en type du liker godt!), frukt, grønnsaker, kjøtt, fisk etc. Som snacks kan du f.eks. kjøpe tørkede aprikoser, nøtter e.l. På kvelden får du kanskje lyst å kose deg litt ekstra? Kjøp deg et stort og fint krus som er bare ditt. Kok deg en god te og legg ved en sitronskive (minimerer søtbehovet). La dette bli en fast vane. Etter noen uker vil du merke at det er kosekoppen med te du gleder deg til å få i deg om kvelden :-) Spis regelmessige måltider. Helst hver 3.-4. time. Da rekker du ikke å bli kjempesulten og suget etter usunn mat blir også mye mindre! Hver lørdag kveld har du lov å belønne deg selv med litt usunt godteri:-) Det er viktig at du tillater deg å spise litt usunt en kveld i uka. Da sprekker du ikke så lett. Klarer du å følge dette i ca 3-4 uker, så går det mye lettere! Kroppen din må først kvitte seg med "søpla" og abstinensene, så det gjelder å være bestemt. Dette klarer du!!! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/271068-kosthold/#findComment-2195953 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vekten87 Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Det er flott at du ønsker å gjøre noe med de dårlige vanene. Da er du allerede langt på vei :-) Du har et lite menneske i magen, og dette mennesket bør få alle muligheter til å få et godt liv. Da må du ta ansvar for å gi fosteret det det trenger av vitaminrik mat. Når babyen er født, er det viktig at du fortsetter med et godt kosthold. Nå skal du være et godt forbilde for barnet ditt, slik at h*n forhåpentligvis slipper å slite med vektproblemer i voksen alder. Først og fremst: Kast _all_ usunn man du har liggende i huset! Du skal gis minimale sjanser til å "sprekke" og da må det være vanskelig å nå tak i fristelsene ;-) Kjøp inn grovt brød (finn en type du liker godt!), frukt, grønnsaker, kjøtt, fisk etc. Som snacks kan du f.eks. kjøpe tørkede aprikoser, nøtter e.l. På kvelden får du kanskje lyst å kose deg litt ekstra? Kjøp deg et stort og fint krus som er bare ditt. Kok deg en god te og legg ved en sitronskive (minimerer søtbehovet). La dette bli en fast vane. Etter noen uker vil du merke at det er kosekoppen med te du gleder deg til å få i deg om kvelden :-) Spis regelmessige måltider. Helst hver 3.-4. time. Da rekker du ikke å bli kjempesulten og suget etter usunn mat blir også mye mindre! Hver lørdag kveld har du lov å belønne deg selv med litt usunt godteri:-) Det er viktig at du tillater deg å spise litt usunt en kveld i uka. Da sprekker du ikke så lett. Klarer du å følge dette i ca 3-4 uker, så går det mye lettere! Kroppen din må først kvitte seg med "søpla" og abstinensene, så det gjelder å være bestemt. Dette klarer du!!! :-) TUSEN TAKK for bra svar.. kjøper altid inn grønnsaker og frukt, men det blir som regel liggende til det skal i bosset kjøpte reker i lake og alt var på stell, men har enda ikke åpnet den. har en pakke med peanøtter, den har også blitt liggende mens poser med kips har gått ned på høykant er helt forferdelig, enkelte ganger får jeg ett sånn sug at jeg bare hiver ( da mener jeg høgger innpå!!!) innpå med snop og kips og det som er, og sitter igjen etterpå med en enorm kvalme:( må nesten le litt og, for det er så gale :-\ har foreksempel nettopp heve innpå med vafler men skal kjerpe meg... i morgen må jeg handle og da skal jeg se nøye over hva jeg velger! DETTE SKAL JEG KLARE 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/271068-kosthold/#findComment-2195964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 TUSEN TAKK for bra svar.. kjøper altid inn grønnsaker og frukt, men det blir som regel liggende til det skal i bosset kjøpte reker i lake og alt var på stell, men har enda ikke åpnet den. har en pakke med peanøtter, den har også blitt liggende mens poser med kips har gått ned på høykant er helt forferdelig, enkelte ganger får jeg ett sånn sug at jeg bare hiver ( da mener jeg høgger innpå!!!) innpå med snop og kips og det som er, og sitter igjen etterpå med en enorm kvalme:( må nesten le litt og, for det er så gale :-\ har foreksempel nettopp heve innpå med vafler men skal kjerpe meg... i morgen må jeg handle og da skal jeg se nøye over hva jeg velger! DETTE SKAL JEG KLARE Okei, da har du et problem ;-) Hiv iallefall alt som heter chips etc. Peanøtter er sunt, men alt saltet er ikke så bra... Det gjelder å kjøpe riktig type grønnsaker. Selv er jeg veldig glad i å blande f.eks. paprika, sqash, aubergine, sukkererter, pinjekjerner, brekkbønner etc.. Enten steker jeg grønnsakene i litt rapsolje i woken. Ha gjerne over litt kikkomansaus e.l. Ellers er det kjempegodt å legge alle disse grønnsakene i en ildfast form og steke det i stekovnen til det blir gyllent på toppen. Som tilbehør kan du woke biter av kyllingfilet og ha i et par egg. Tilslutt heller du kokt ris over kylling/eggeblandingen. Kjempegodt:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/271068-kosthold/#findComment-2195974 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vekten87 Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Okei, da har du et problem ;-) Hiv iallefall alt som heter chips etc. Peanøtter er sunt, men alt saltet er ikke så bra... Det gjelder å kjøpe riktig type grønnsaker. Selv er jeg veldig glad i å blande f.eks. paprika, sqash, aubergine, sukkererter, pinjekjerner, brekkbønner etc.. Enten steker jeg grønnsakene i litt rapsolje i woken. Ha gjerne over litt kikkomansaus e.l. Ellers er det kjempegodt å legge alle disse grønnsakene i en ildfast form og steke det i stekovnen til det blir gyllent på toppen. Som tilbehør kan du woke biter av kyllingfilet og ha i et par egg. Tilslutt heller du kokt ris over kylling/eggeblandingen. Kjempegodt:-) takk for oppskrifter, er leneg til jeg er der.. men skal begynne nå.. men egg er bra sant? hard\ blødt kokt? og druer o.l? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/271068-kosthold/#findComment-2195994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
polka Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Jeg har funnet ut at rå blomkål tar vekk søtsuget. Trenger ikke mange "busker" heller. Ellers er appelsinene kjempegode og søte for tiden, spesielt de fra cevita 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/271068-kosthold/#findComment-2196030 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 takk for oppskrifter, er leneg til jeg er der.. men skal begynne nå.. men egg er bra sant? hard\ blødt kokt? og druer o.l? Jeg tror det er helt greit å spise egg, med mindre du har veldig høyt kolesterol. Hvorfor mener du at du har langt igjen til å klare dette her? Det er bare å hive seg rundt og bestemme seg! Kroppen din har blitt avhengig av fett og søtt og du får abstinenser når du ikke får i deg slik mat. Som sagt, kvitt deg med all slik mat. Har du det liggende i huset, skal jeg love deg at du ikke vil klare å la være å spise det. Det er utrolig mye god mat i sunn mat! Det er bare det at du må "lære" kroppen din å godta denne maten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/271068-kosthold/#findComment-2196048 Del på andre sider Flere delingsvalg…
smekka Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Tvinger du deg selv til å spise god, sunn mat (-litt- selvkontroll har du vel? blir ikke søtsuget så stort heller, da kommer du inn i en god sirkel. Mye drittmat gjør at du får mer lyst på snop og enda mer drittmat = dårlig sirkel! Bare prøv å spis ordentlig sunt i noen dager, så skal du se at det blir bedre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/271068-kosthold/#findComment-2196159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vekten87 Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Jeg tror det er helt greit å spise egg, med mindre du har veldig høyt kolesterol. Hvorfor mener du at du har langt igjen til å klare dette her? Det er bare å hive seg rundt og bestemme seg! Kroppen din har blitt avhengig av fett og søtt og du får abstinenser når du ikke får i deg slik mat. Som sagt, kvitt deg med all slik mat. Har du det liggende i huset, skal jeg love deg at du ikke vil klare å la være å spise det. Det er utrolig mye god mat i sunn mat! Det er bare det at du må "lære" kroppen din å godta denne maten. i dag har jeg ikke vært usunn... nesten.... har ikke spist snop, men pizza:( har spist druer, grovbrødskive, og kjøpt meg knaskegulerøtter og frukt så er i gang nå.. frister faktisk mer med frukt enn snop i dag sikkert fordi det er så fint vær her hehe.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/271068-kosthold/#findComment-2196485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 i dag har jeg ikke vært usunn... nesten.... har ikke spist snop, men pizza:( har spist druer, grovbrødskive, og kjøpt meg knaskegulerøtter og frukt så er i gang nå.. frister faktisk mer med frukt enn snop i dag sikkert fordi det er så fint vær her hehe.. Det er en bra begynnelse! Lag iallefall hjemmelaga pizza - og ikke bruk altfor mye ost. Lag gjerne med grov bunn også... Lykke til! Tror du klarer det :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/271068-kosthold/#findComment-2196512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.