Gå til innhold

Virusbronkkitt

Anbefalte innlegg

Gjest Bergseth

For 3 uker siden fikk jeg en kraftig influensa med mye hosting. Da jeg ble veldig hes i målet oppsøkte jeg legen min. Legen sier jeg har virusbronkkitt. Jeg er enda hes i målet, hvor lenge vil denne virusen vere i min kropp? å hva er egentlig virusbronkkitt? Er det noen måter å behandle dette på? Mvh Kjell

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271189-virusbronkkitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

En virus-infeksjon angriper gjerne hele kroppen, men noen varianter hovedsaklig mage/tarm - da kan resultatet bli f.eks omgangssyke. De fleste forkjølelsesvirus angriper hovedsaklig øvre luftveier. Influensa-viruser angriper gjerne også nedre luftveier; dvs både stemmebånd og nedenfor; bronkier, og noen ganger helt ned i selve lungevevet. heshet betyr at selve stemmebåndet er angrepet. Irritasjonshoste er vanlig. Jo mer men hoster, jo lenger holder hevelsen seg. "Virus-bronkitt" er ingen vanlig betegnelse. legen har nok ment at viruset både sitter på stemmebånd, men også i bronkier, sistnevnte kan gi endel slimdannelse og piping of tung pust. Sålenge det bare er virus, og ikke blir en sekundær bakterie-infeksjon, hjelper ikke antibiotika. Hvile er viktigste behandling. Hostestillende medisin nattlig gir stemmebåndene hvile. Prøv å unngå mye harking og pressing av stemmen. Saltvannskylling av nesen hjelper mange; hindrer stadig renning av slim ned i bakre svelgvegg mot stemmebåndene. Noen ganger kan astma-medisiner brukes for å dempe hevelse og irritasjon i nedre luftveier. Dersom du ikke kommer deg gradvis nå bør legen din vurdere å gjøre spirometri; dvs måle lungekapasitet, kanskje ta røntgenbilde, og eventuelt utrede videre. Øre-nese-halslege kan inspisere stemmebpndene direkte ( bør gjøres ved heshet som tiltar), en lungelege kan utrede om du f.eks har astmatendens som gjør at du kommer deg senere enn normalt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271189-virusbronkkitt/#findComment-2199559
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...