Gjest Bergseth Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 For 3 uker siden fikk jeg en kraftig influensa med mye hosting. Da jeg ble veldig hes i målet oppsøkte jeg legen min. Legen sier jeg har virusbronkkitt. Jeg er enda hes i målet, hvor lenge vil denne virusen vere i min kropp? å hva er egentlig virusbronkkitt? Er det noen måter å behandle dette på? Mvh Kjell 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/271189-virusbronkkitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 En virus-infeksjon angriper gjerne hele kroppen, men noen varianter hovedsaklig mage/tarm - da kan resultatet bli f.eks omgangssyke. De fleste forkjølelsesvirus angriper hovedsaklig øvre luftveier. Influensa-viruser angriper gjerne også nedre luftveier; dvs både stemmebånd og nedenfor; bronkier, og noen ganger helt ned i selve lungevevet. heshet betyr at selve stemmebåndet er angrepet. Irritasjonshoste er vanlig. Jo mer men hoster, jo lenger holder hevelsen seg. "Virus-bronkitt" er ingen vanlig betegnelse. legen har nok ment at viruset både sitter på stemmebånd, men også i bronkier, sistnevnte kan gi endel slimdannelse og piping of tung pust. Sålenge det bare er virus, og ikke blir en sekundær bakterie-infeksjon, hjelper ikke antibiotika. Hvile er viktigste behandling. Hostestillende medisin nattlig gir stemmebåndene hvile. Prøv å unngå mye harking og pressing av stemmen. Saltvannskylling av nesen hjelper mange; hindrer stadig renning av slim ned i bakre svelgvegg mot stemmebåndene. Noen ganger kan astma-medisiner brukes for å dempe hevelse og irritasjon i nedre luftveier. Dersom du ikke kommer deg gradvis nå bør legen din vurdere å gjøre spirometri; dvs måle lungekapasitet, kanskje ta røntgenbilde, og eventuelt utrede videre. Øre-nese-halslege kan inspisere stemmebpndene direkte ( bør gjøres ved heshet som tiltar), en lungelege kan utrede om du f.eks har astmatendens som gjør at du kommer deg senere enn normalt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/271189-virusbronkkitt/#findComment-2199559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.