Gjest Anonym bruker Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Hei. Jeg er gravid i uk 27 og har fått hemoroider. De er utenpå og ikke fryktelig plagsomme, men de kan bli svært ømme. Som de fleste andre kommende mødre er svært redd for å ta medikamenter som kan påvirke eller skade fosteret. På apoteket har jeg fått Alcos Anal. Det skal i følge pakningsvedlegget brukes i 6 uker, men bruken skal ikke overdrives av gravide. Jeg har brukt salven i to uker sammenhengende nå - skal jeg fortsette? Hemoroidene er bedret, men ikke borte. Bør jeg bruke salven i 6 uker, selv om symptomene blir borte, slik det står på pakken? Eller vil du heller anbefale noe annet. Min gynekolog anbefalte Sheriproct, men den ønsker jeg ikke å ta, da det står på pakningen at den kun skal brukes dersom jeg synes det er verdt risikoen. Det synes jeg absolutt ikke. Og nå blir jeg selvsagt redd for hva salven jeg har brukt i to uker kan ha gjort med barnet. Jeg har ikke treg mage og spiser svært bevisst for å forebygge hemorodiene. Men jeg kastet opp i 5 måneder og var da lite på toaletettet. Når jeg først begynte å spise igjen, kom hemoroidene. Tusen takk for hjelpen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/271258-hemoroider-i-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Hemorider er åreknuter rundt endetarmen. Skyldes for noen genetisk dårligere bindevev i underhuden, og alltid økt trykk i bukhulen. Du kan ikke regne med at hemoridene forsvinner før du har født. Noen må operere de bort etterpå, men mange venter til man ikke skal ha flere barn. De to kremene du nevner er ganske like; Sceriproct kanskje noe kraftigere. Mange gravide buker denne uten sen-virkninger siste del av svangerskapet.. Dersom hemoridene blir veldig ømme kan det hjelpe å kjøle ned ( isklump inni plastpose med håndkle rundt). Noen ganger kan fastlegen åpne hemoridene og få ut levret blod, dette er god smertelindring, men man kan risikere sivblødning lang tid etterpå. De fleste blir spontant bra etter fødsel, men du må regne med å få "marisker"; dvs endel hudtapper som gjenstår rundt endetarmen. Hemorider er helt ufarlig, men plagsomt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/271258-hemoroider-i-graviditet/#findComment-2199583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.