Gå til innhold

Er heldagsskolen ansvarsfraskrivelse?


Anbefalte innlegg

Gjest En lærer

Inspirert av tråden under om lekser, et mas, lurer jeg på om det er andre årsaker til at folk ønsker leksefri for barna på ettermiddagen. Jeg kan kjøpe at det blir lange dager, men er det eneste argumentet? Hva med disse argumentene: hjemme er det en til en, dvs at hvert barn har sjanse til å få tettere oppfølging i skolearbeidet enn når man må dele læreren sin med opp til 30 andre barn.

Det å repetere lært stoff når man kommer hjem, kan være en fin måte å få kunnskapen til å sitte.

Å ha lekser kan være dannende, i den forstand at den lærer barnet å ha ansvar for å gjøre en oppgave..

Når elevene har med lekser hjem, får foreldrene innsyn i hva som skjer i hverdagen, og hva eleven mestrer og synes er vanskelig.

Om barna går på heldagsskole frem til fire og deltar på forskjellige aktiviteter på kveldstid, får da foreldrene så godt innsyn i elevenes læring? Foreldrene har faktisk hovedansvaret for opplæringen, tross alt. (Jfr Kunnskapsløftet)

Det er sikkert barn som får feil lekser, men det er en annen debatt. (F.eks for enkle, for mange eller for vanskelige.)

Hva mener du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271277-er-heldagsskolen-ansvarsfraskrivelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har gjort leksestunden til en trivelig stund, da sitter begge ungene og jeg sammen og prater litt, snakker om oppgavene, de leser høyt for meg og jeg går gjennom papirer, permer og meldemappe som er kontakten mellom foreldre og skole. Det virker som om mine i alle fall koser seg i disse stundene, de går i 1. og 3. klasse.

Jeg synes gjerne skoledagen kunne vært lengre. Men med litt mer "ikke stillesittende læring".

Jeg synes det er greit at barna får litt lekser slik skolen er i dag. Greit å vite hva de holder på med + å kunne hjelpe om det trengs. MEN jeg synes ofte de får lite gjennomtenkte lekser. Å sitte hjemme å tegne virker bortkasta for en 2. klassing.

Rhea Silvia

Vi har gjort leksestunden til en trivelig stund, da sitter begge ungene og jeg sammen og prater litt, snakker om oppgavene, de leser høyt for meg og jeg går gjennom papirer, permer og meldemappe som er kontakten mellom foreldre og skole. Det virker som om mine i alle fall koser seg i disse stundene, de går i 1. og 3. klasse.

Sånn er det her også. :-) Det hender jeg kommer hjem og finner kjøkkenbordet fullt av lekselesende barn, min og andres. Ikke noe mas, ikke noe stress, men en rolig stund!

Gjest sjøstjerna

Vi har gjort leksestunden til en trivelig stund, da sitter begge ungene og jeg sammen og prater litt, snakker om oppgavene, de leser høyt for meg og jeg går gjennom papirer, permer og meldemappe som er kontakten mellom foreldre og skole. Det virker som om mine i alle fall koser seg i disse stundene, de går i 1. og 3. klasse.

sånn startet vi også. Koste oss.

Men hver dag- med flere unger- som også har treninger etc å passe..... noe som medfører at enkelte dager blir det lekser i to runder. Og ho mor holder på med leksehjelp i 2 timer pr dag. Hver dag.

Nå på 10 året.... og enda har jeg yngre barn som skal gå skole mange år ennå...

Blir nå kvalm av ordet "lekse"!

Gjest sjøstjerna

Klart jeg er interessert i at mine barn skal lære mest mulig. og selvfølgelig vil jeg vite hva mine barn gjør på skolen.

Men nå blir så mye flyttet hjem. Så mye høytlesing ( i småskolen), hjelp til kritisk internettsøk, hjelp til oppgaveskriving, hjelp med matematikk i alle trinn, stille som intervjuobjekt, stille som klassekontakt, stille som voksen på fritid for å samle skoleungene, dugnad i skolegården, overnatting på skolen....

Jeg har selv elsket skolen. Og nøt det å hjelpe barna mine de første årene. Hver dag. Og kanskje i flere runder (om ungene har fritidsaktivitet til ulike tidspunkter så er det vanskelig å ha et felles leksetidspunkt).

Etterhvert opptil 2 timer HVER dag (til sammen på flere unger). Dette etter 9 timer på jobb (med transport til og fra).

Og nå på 10 året... Jeg er LEI og blir KVALM av ordet lekse nå. Og jeg tilhører faktisk den ressurssterke foreldregruppa.

De foreldre som kanskje ikke er like sterk i alle fag vil kanskje ikke KUNNE hjelpe ungne så godt de vil.

Er det da rett å legge så mye til hjemmet????

Så min mening er:

NEI - heldagsskole vil IKKE ha vært ansvarsfraskrivelse.

Annonse

Gjest en lærer

Klart jeg er interessert i at mine barn skal lære mest mulig. og selvfølgelig vil jeg vite hva mine barn gjør på skolen.

Men nå blir så mye flyttet hjem. Så mye høytlesing ( i småskolen), hjelp til kritisk internettsøk, hjelp til oppgaveskriving, hjelp med matematikk i alle trinn, stille som intervjuobjekt, stille som klassekontakt, stille som voksen på fritid for å samle skoleungene, dugnad i skolegården, overnatting på skolen....

Jeg har selv elsket skolen. Og nøt det å hjelpe barna mine de første årene. Hver dag. Og kanskje i flere runder (om ungene har fritidsaktivitet til ulike tidspunkter så er det vanskelig å ha et felles leksetidspunkt).

Etterhvert opptil 2 timer HVER dag (til sammen på flere unger). Dette etter 9 timer på jobb (med transport til og fra).

Og nå på 10 året... Jeg er LEI og blir KVALM av ordet lekse nå. Og jeg tilhører faktisk den ressurssterke foreldregruppa.

De foreldre som kanskje ikke er like sterk i alle fag vil kanskje ikke KUNNE hjelpe ungne så godt de vil.

Er det da rett å legge så mye til hjemmet????

Så min mening er:

NEI - heldagsskole vil IKKE ha vært ansvarsfraskrivelse.

Vel, skjønner godt ditt synspunkt. Som jeg sa; mengde og type lekse er en annen debatt, og jeg er enig i at den også bør tas. Tror mange lærere sliter med å få tilpasset oppgave r både på skolen og i hjemmelekse. En annen sak er at Kunnskapsløftet er så omfattende, at lærere føler de ikke rekker over pensum uten å hive på masse lekser. Nok en annen debatt. Læreplanen er muligens noe for omfattende, for å si det mildt.

Gjest en lærer

Jeg synes gjerne skoledagen kunne vært lengre. Men med litt mer "ikke stillesittende læring".

Jeg synes det er greit at barna får litt lekser slik skolen er i dag. Greit å vite hva de holder på med + å kunne hjelpe om det trengs. MEN jeg synes ofte de får lite gjennomtenkte lekser. Å sitte hjemme å tegne virker bortkasta for en 2. klassing.

Helt enig i at det er viktig med debatt på type lekse. Det skal gi mening å ha en lekse. Enkelte elever har svært stort utbytte av å øve på å holde seg innenfor linjene i fargeleggingsoppgaver, mens for andre er dette totalt meningsløst.

Gjest ymild

V i har hatt erfaring med offentlig skole i tre år og montessori - heldagsskole uten lekser i 5 år og ser at løsningen med heldagsskole er utrolig mye bedre. Ungene har en langt roligere dag uten så mye oppstykking, gode arbeidsøkter, har mulighet til å fordype seg - eller læreren kan ta opp dagsaktuelle ting i langt større grad enni offentlig, fordi barna er på skolen fra 0830 - 1500. Nesten alle ungene kommer til skolen til kl 0800 - og da starter de med jobbingen - uten noe bråk og tull.

Vi har som foreldre like god mulighet til å følge med på barnas arbeid om de ikke har hjemmelekser! Det finnes planer, arbeidsplaner, planbøker, læringsplattform og annet som muliggjør det å ha oversikt.

Barna har fine ettermiddager og kan drive med det de har lyst til, treffe venner osv, i stedetfor at vi må stå over dem og mase med leksene. For oss som har to barn med ADHD er dette "livreddende" i hverdagen, men vi ser at også barnet uten ADHD profiterer på en slik skoledag. Det hender, ikke så sjelden, at barna frivillig setter seg og jobber med ting hjemme også - både norsk og matte er populært!

Gjest sola mi

Jeg synes at skolen nå for tiden er kjempefin. Det var helt anderledes læring når jeg gikk på skolen, men barna i dag får lært like mye med en litt løsere stil.

Ville heller ikke hatt heldagskole.

Og lekser er ikke noe problem! Som foreldre så må man prioritere sine barn og fordele sin egen fritid. Har man fulle jobber så får man la vær å dra på aktiviteter hver dag og heller bruke noen dager hver uke til å komme gjennom ukeplanen sammen med barna.

Å hjelpe barna med lekser er utrolig sosialt for foreldre og barn. Det er da man ofte kan få høre om div. problemer som har vært på skolen og barnas tanker innimellom lekselesingen. Det hele er en fin setting synes jeg.

Også kjempeviktig at barna får lære at man må studere litt på egenhånd også. Det vil jo alltid skolene oppover i systemet legge opp til. Og hvordan ville en student kunne roe seg ned med lesing om ikke dette var blitt en vane helt fra han var liten? Ville blitt mye vanskeligere tror jeg.

Jeg er helt enig med deg i alt du skriver.

Det som er utfordringen er det du kommer inn på helt til slutt. Det å finne frem til riktig lekse, riktig mengde og riktig vanskelighetsgrad.

Det tror jeg er en så stor utfordring at man aldri kan gjøre alle fornøyd.

sånn startet vi også. Koste oss.

Men hver dag- med flere unger- som også har treninger etc å passe..... noe som medfører at enkelte dager blir det lekser i to runder. Og ho mor holder på med leksehjelp i 2 timer pr dag. Hver dag.

Nå på 10 året.... og enda har jeg yngre barn som skal gå skole mange år ennå...

Blir nå kvalm av ordet "lekse"!

Jeg forstår deg veldig godt. Det er et tankekors når du gleder deg like mye som ungene til høst- og vinterferien, selv om du skal på jobb, ikke sant?

Min erfaring er at ungdomsskolen er verst. På videregående er det mindre tull på skolen, slik at de får gjort noe der, og jobben blir ikke så i de grader skjøvet over på hjemmet. Men det er sikkert variasjoner - og datteren min går ikke på studieforberedende, men på en av de yrkeslinjene som ligger tettest opptil.

Det du beskriver om at barna er på heldagsskole fram til kl. 16 og så har fritidsaktiviteter i tillegg, er jo virkeligheten for mange med småskolebarn. De er på SFO til kl. 16, og har evt. aktiviteter OG lekser etter der igjen. Noen steder er de flinke til å legge noen fritidsaktiviteter til SFO-tiden, men dette krever samarbeid om lokaler mm., og skjer ikke overalt. Så tidsbruken ville blitt omtrent det samme, men ettermiddagene ville vært til mer fri disposisjon.

Noen ville sikkert brukt heldagsskolen til å fraskrive seg ansvaret for å følge opp. Men jeg tviler på at disse følger opp så fryktelig mye idag heller. Leksene fra eller til gjør ikke foreldrene til enten pliktoppfyllende eller ansvarsfraskrivende.

Jeg er ikke leksemotstander, men synes det går over alle grenser når det gjelder hva som legges over på hjemmet. Jeg har mange av de samme erfaringene som det sjøstjerna beskriver. Jeg er også "ressurssterk" hvis det er noe poeng, og datteren min er flink på skolen. Selv om hun gikk på en ungdomsskole som på ingen måte er noen problemskole med problemelever, virket det som om det skjedde lite på skolen. Jeg tror både elever og (noen) lærere ville hatt godt av å bli presset til å disponere skoledagene bedre, uten mulighet for å skyve "resten" over på hjemmet.

Les denne tråden her, så ser du erfaringene fra mange av oss som ikke bare har helt små barn (les først hovedinnlegget, og deretter svarene nedenfra og opp, de har "gamle" innrykk, så det er mulig å se hvem som svarer hvem):

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3393758

Annonse

hare1365380455

sånn startet vi også. Koste oss.

Men hver dag- med flere unger- som også har treninger etc å passe..... noe som medfører at enkelte dager blir det lekser i to runder. Og ho mor holder på med leksehjelp i 2 timer pr dag. Hver dag.

Nå på 10 året.... og enda har jeg yngre barn som skal gå skole mange år ennå...

Blir nå kvalm av ordet "lekse"!

Sitter du to timer med lekser hver dag? Det var mye... (Mitt barn går i 1. klasse.)

Sitter du to timer med lekser hver dag? Det var mye... (Mitt barn går i 1. klasse.)

Jeg tror jeg hadde et snitt på halvannen time da jeg hadde en ungdomsskoleelev. Ikke 4-5 dager i uka, men 7. Men det var selvsagt ikke jevnt fordelt - det kunne være 3 timer en søndagskveld, og bare en halvtime torsdagen - da jeg forsøker å ha en fritidsaktivitet selv.

hare1365380455

Jeg tror jeg hadde et snitt på halvannen time da jeg hadde en ungdomsskoleelev. Ikke 4-5 dager i uka, men 7. Men det var selvsagt ikke jevnt fordelt - det kunne være 3 timer en søndagskveld, og bare en halvtime torsdagen - da jeg forsøker å ha en fritidsaktivitet selv.

Jeg var ikke klar over at det var SÅ mye. Jeg kan ikke huske dette fra da jeg gikk på skolen tror jeg... Jeg fikk jo hjelp, men jeg gjorde også mye selv.

Jeg var ikke klar over at det var SÅ mye. Jeg kan ikke huske dette fra da jeg gikk på skolen tror jeg... Jeg fikk jo hjelp, men jeg gjorde også mye selv.

Leksene har forandret seg, ref. innleggene fra sjøstjerna og tråden jeg henviser til lenger opp.

Gjest sjøstjerna

Jeg synes at skolen nå for tiden er kjempefin. Det var helt anderledes læring når jeg gikk på skolen, men barna i dag får lært like mye med en litt løsere stil.

Ville heller ikke hatt heldagskole.

Og lekser er ikke noe problem! Som foreldre så må man prioritere sine barn og fordele sin egen fritid. Har man fulle jobber så får man la vær å dra på aktiviteter hver dag og heller bruke noen dager hver uke til å komme gjennom ukeplanen sammen med barna.

Å hjelpe barna med lekser er utrolig sosialt for foreldre og barn. Det er da man ofte kan få høre om div. problemer som har vært på skolen og barnas tanker innimellom lekselesingen. Det hele er en fin setting synes jeg.

Også kjempeviktig at barna får lære at man må studere litt på egenhånd også. Det vil jo alltid skolene oppover i systemet legge opp til. Og hvordan ville en student kunne roe seg ned med lesing om ikke dette var blitt en vane helt fra han var liten? Ville blitt mye vanskeligere tror jeg.

"Og lekser er ikke noe problem! Som foreldre så må man prioritere sine barn og fordele sin egen fritid."

???

Du har kanskej kjent på "trykket "ennå.

Til tider har jeg holdt på 2 timer pr dag med lekser. JA jeg trivdes godt - og JA det er sosialt og fint og alt det der.

Men 2 timer HVER dag. Etter 9 timers jobb (med transport til og fra). Kjenner på "trykket"- over ungers lekser og tidsfrister- kombinert med å huske kjøpe ting til skoleturen, og fotball-treningen, og foreldremøte... og konferansetimen?

Har lyst å HYYYYYYYYYLE ...

Er så utrolig lei lekser. :-(

(og jeg har alltid tilhørt de skolesterke...)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...