Jenny-Henriette Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Jeg har i flere år slitt med feber når jeg på en eller annen måte anstrenger kroppen med å gå eller stå stille over litt tid. Alle blodprøver er fine, men ingen av legene har hittil kunne gi svar på problemet med feberen. Normal feber ligger godt under 37 grader. Går jeg til butikken som ligger 50-70 m fra min bopel for å handle, stiger feberen opp til over 38 grader. Går jeg en tur på ca en halv time, kan feberen nærme seg 39 grader. Jeg blir så utarmet av den jojo temperaturen. Den tapper meg for krefter og når jeg hviler og feberen nærmer seg normalen, fryser jeg enormt og det føles ubehagelig. Så litt om min syke historie. I 1986 fikk jeg diagnosen fibromyalgi, ble ufør i 1983 etter en helhetsvurdering. Jeg har artrose i nakken og fingrene, kanskje andre steder også, har ikke vært til utredning når det gjelder revmatismen. I 2001 fikk jeg diagnosen osteoporose. I 2004 kompresjonsbrudd i L 4. Nylig fikk jeg brist eller brudd i et ribbein. Har tidligere brukket ankelen og ingen av bruddene skyldes fall. 29.11.2005 kom jeg på sykehuset som øyeblikkelig hjelp. Tykktarmen var da full av forsteinet avføring. Etter 4 flasker med Nartium fosfat + diversen klyster, ble jeg tømt. 12 dager tok det. Var da så svak at jeg måtte hjem for å komme litt til krefter før operasjonen kunne gjennomføres. I april i fjor fikk jeg utlagt tynntarm. Tykktarmen var nærmest død og full av utposninger. Legene hadde problem med å få ut saltvannet av tarmen. I første omgang lot de tykktarmen være i håp om at noe av den kunne brukes. Det var meningen at jeg skulle gå med den i 1 år. Av diverse grunner ble den fjernet 5 måneder senere og sendt til undersøkelse. Det var ikke kreft, men jeg har aldri fått vite hvorfor jeg hele mitt liv har hatt problem med maven og avføringen. Jeg har også problemer med å tømme blæren. ca 1/3 blir igjen. Skal til halvårlig kontroll ang. dette og årlig kontroll av endetarmen. Egentlig har jeg vært syk hele mitt liv, alt fra maveproblemer i alle varianter, migrene og vanlig hodepine, nakke- skulder- og ryggsmerter, flekk på lungen, nyrebetennelse, anemi, senebetennelse i håndlegg, albuledd og frozen shoulder. Ryggen er S formet. En lege sa til meg da jeg var 15 år at jeg måtte ha hatt en lett grad av barnepoliomylitt. Tror det var det meste i korte trekk. Før jeg fikk utlagt ileostomi og tykktarmen ble fjernet, trodde jeg feberen kanskje skyltes maven. Men nå når jeg er blitt såpass sterk at jeg kan for eksempel gå en tur eller lignende, begynner problemet med stigende feber igjen. Jeg har da alltid smerter i ryggen og tvers gjennom mot maven og føler meg helt utarmet. Da vet jeg at jeg har fått feber. Vet ikke om du kan svare meg ut fra de opplysningene jeg har gitt. Ingen har som sagt greid det hittil. Takknemlig for svar. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/271381-kan-revmatisme-gi-feber/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Verken artrose eller osteoporose eller fibromyelgi skal gi fener. men endel andre reumatisme-former kan gi det i aktiv fase; f.eks leddgikt og endel lupus-varianter. Synes du skal be om henvisning til en reumatolog. Kanskje bør det også gjøres grundige sjekker av auto-immune sykdommer; dette kan reumatologen gjøre. Kanskje bør reumatologen samarbeide med en endokrinolog for å finne ut om du har noe feil med stoffskiftet eller hormoner. Kroppstemperaturen stiger vanligvis meg 0,5 - 0,8 grader ved fysisk aktivitet; opp til ca. 38 grader kalles ikke feber. Dersom plagene ledsages av leddsmerter ( må skilles fra muskel/senesmerter) paker det i retning av en reumatisk lidelse eller auto-immun sykdom. Noen av de sistnevnte kan også angripe tarmsystemet. Lavt soffskifte kan forklare mange av plagene dine, men regner med at dette er utelukket for lengst... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/271381-kan-revmatisme-gi-feber/#findComment-2199588 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aina E Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Jeg har ikke lest alt du skrev, men svarer på overskriften... Det er noe som heter "reumatisk feber". Man kan måle et antistoff som heter IgM. Det er en blodprøve de fleste legekontorer kan ta. Et av symptomene er bl.a. febertilstander. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/271381-kan-revmatisme-gi-feber/#findComment-2199593 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.