Gå til innhold

Manglende mens

Anbefalte innlegg

Gjest Jente søker hjelp

Hei! Jeg er en jente på 31 år som sliter med manglende menstruasjon. Da vi sliter med å bli gravide, har jeg/vi vært til utredning. Dvs. jeg har tatt hormonprøver, gyn. undersøkelse med ultralyd (ca. 6 mnd. siden) og lap. undersøkelse (3 uker siden). Normalt har jeg mens hver 4-6 uke, men nå har jeg ikke hatt den siden slutten av januar. Dvs. ca. 2 måneder. Jeg pleier alltid ha murringer i mage/rygg, ømme bryster og humør i ubalanse fra eggløsning til mens starter. Dette startet da også ca. midtveis i februar og jeg ventet å få mens før lap. undersøkelsen. Da den ikke kom, tok jeg grav.test som var negativ, dette gjorde jeg også på sykehuset før operasjonen. Også denne var negativ. Etter operasjonen fortalte kirurgen at jeg hadde så vidt litt endometriose som han fjernet, men dette var så lite at ikke hadde betydning. I tillegg var eggløsning nært forestående. I perioden som har fulgt har jeg ventet på å få mensen og hatt stigende murringer, dårligere humør, er oppblåst og mye trøtt. Nå har det gått 3 uker siden undersøkelsen og mensen har fortsatt ikke kommet. Føler at jeg skal sprekke snart... Har bestilt time hos fastlege, men får ikke time før ute i neste uke. I mens håper jeg på noe svar og hjelp. Har forresten tatt en test til og den var negativ.Nå har jeg følt at jeg skal ha mensen i 6 uker. Er det noen som kan hjelpe meg og min samboer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271441-manglende-mens/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg ser flere mulige forklaringer på at din menstruasjon ikke kommer:

1. Det er ikke uvanlig med forsinkelse etter en laparoskopi som medfører en del stress som kan forsinke eggløsningen.

2. Det kan ha vært en meget tidlig abort. Det forekommer i kanskje halvparten av graviditetene at det blir abort så tidlig at det ikke merkes annet enn som en forsinket menstruasjon og at det har vært produsert så lite svangerskapshormon at det ikke har gitt utslag på testen.

3. Den tredje mulighet er uteblitt eller forsinket eggløsning. Det at du ’normalt’ har opp til 6 ukers syklus kunne også tyde på eggløsningsuregelmessighet. Det er ikke alltid lett å fange opp ved en enkel hormonprøve, men ved å måle temperatur eller få tatt blodprøve ca en uke etter formodet eggløsning, kan man sjekke det.

Hvis du har fått fjernet lett endometriose er det større sjanse for graviditet i de neste måneder, men det forutsetter at du har eggløsning. Hvis du fortsetter med å ha mer enn 5 ukers intervall, synes jeg du skal snakke med gynekologene som har utredet deg for ev. å prøve eggløsningsstimulering. Men jeg synes du skal ha litt mer tålmodighet og søke lege hvis det går mer enn tre måneder. Din fastlege kan vel ikke gjøre så mye annet enn å se det an eller henvise (men det gjøres neppe etter så kort tid).

Lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271441-manglende-mens/#findComment-2198202
Del på andre sider

Gjest Jente søken hjelp

Jeg ser flere mulige forklaringer på at din menstruasjon ikke kommer:

1. Det er ikke uvanlig med forsinkelse etter en laparoskopi som medfører en del stress som kan forsinke eggløsningen.

2. Det kan ha vært en meget tidlig abort. Det forekommer i kanskje halvparten av graviditetene at det blir abort så tidlig at det ikke merkes annet enn som en forsinket menstruasjon og at det har vært produsert så lite svangerskapshormon at det ikke har gitt utslag på testen.

3. Den tredje mulighet er uteblitt eller forsinket eggløsning. Det at du ’normalt’ har opp til 6 ukers syklus kunne også tyde på eggløsningsuregelmessighet. Det er ikke alltid lett å fange opp ved en enkel hormonprøve, men ved å måle temperatur eller få tatt blodprøve ca en uke etter formodet eggløsning, kan man sjekke det.

Hvis du har fått fjernet lett endometriose er det større sjanse for graviditet i de neste måneder, men det forutsetter at du har eggløsning. Hvis du fortsetter med å ha mer enn 5 ukers intervall, synes jeg du skal snakke med gynekologene som har utredet deg for ev. å prøve eggløsningsstimulering. Men jeg synes du skal ha litt mer tålmodighet og søke lege hvis det går mer enn tre måneder. Din fastlege kan vel ikke gjøre så mye annet enn å se det an eller henvise (men det gjøres neppe etter så kort tid).

Lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Hei igjen!

Oppfølging på ditt svar:

Vet ikke om du fanget opp dette, men under lap. undersøkelsen så kirurgen at jeg hadde en truende folikkelruptur, altså nært forestående eggløsning. Så det er vel ikke

noen tvil om at eggløsning er tilstede.

Skjønner at manglende mens ikke er så uvanlig og at syklusene hos oss jenter kan variere. Men det som er problemet mitt er jo at kroppen reagerer som at jeg er mellom eggløsning og mens og det har den vært i 6 uker. Det er ikke bare det at jeg ikke har fått mensen, men alle symptomene på at jeg burde ha det vært øyeblikk...hele tiden og så lenge......

Tidligere da jeg gikk på p-piller hadde jeg dette kun 1 dag, dagen før mens. Etter jeg sluttet på p-piller har jeg hatt disse pms-symptomene 14 dager før mens og det har vært likt hver gang. Det har aldri før skjedd at jeg har hatt dette i 6 uker.

Synes dette er veldig spesielt og har diskutert dette med mine venninner. Så at det skal være normalt å ha det slik og tillegg vente enda 1 måned noe som gjør at jeg fungerer så mye dårligere i hverdagen er helt uaktuelt.

Har ringt kirurgen som gjennomførte lap. og han anbefalte meg og ga meg resept på tabletter som gjør at jeg får mensen om 1 uke, Dette hjelper i situasjonen nå, men gir jo ingen svar på hvorfor kroppen min ikke fungerer. Jeg går sjelden til lege, hvis ikke det er absolutt nødvendig, så er på ingen måte en hypokonder: ). Men nå føler jeg virkelig at noe ikke stemmer med kroppen min.

Jeg får prøve fastlegen, kanskje jeg får noe mer svar der.

1. mulighet: dette kan jo stemme.

2. mulighet:

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271441-manglende-mens/#findComment-2198352
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...