Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant VG-linken på MADRS testen og tok den nå nettopp.

Tallet jeg fikk til slutt var 38 og da hadde jeg ikke tatt med det ene spørsmålet.

På testen stod det at over tolv bør jeg kontakte lege.

Men jeg var til lege for ikke så lenge siden og han valgte ikke å gjøre noe.Var til helsesøster på torsdag og hun så ikke noe løsning på noe heller.

Betyr dette at det egentlig ikke er hjelp for meg.At min tilstand ikke kommer til å forandre seg?At ingenting hjelper?At alt faktisk ER håpløst??

Var bare dette jeg lurte på..

Skrevet

Hva sa legen til deg Lost?

Og hva sier helsesøster?

Du har gjennom lengre tid skrevet innlegg her som tyder på at du er veldig fortvilet. Får du noe hjelp i det hele tatt? Snakker du med helsesøster regelmessig?

Skrevet

Hva sa legen til deg Lost?

Og hva sier helsesøster?

Du har gjennom lengre tid skrevet innlegg her som tyder på at du er veldig fortvilet. Får du noe hjelp i det hele tatt? Snakker du med helsesøster regelmessig?

Legen spurte meg mange spørsmål som hvor jeg bodde,hvor mange søsken jeg hadde...

siden har jeg ikke hørt fra han.

Helsesøster sier bare hun ikke vet hva hun skal gjøre.Hun vet ikke hva som kan hjelpe meg.

GÅr til henne annenhver uke.I det siste har det blitt hver 3. uke pga av at jeg har det travelt med skolen og hun har det ganske fullt opp.

Føler det ikke har noe hensikt å gå å snakke med henne.En sier jo det hjelper å snakke om ting,men synes ikke det funker noe særlig for meg.

Jeg er vel kanskje fortvila....Men prøver å ikke vise det.Men akkurat i dag...vel..skulle bare høre om den testen.Ganske greit å finne ut akkurat i hvilken grad jeg er deppa.Kan jo være det er slik at jeg bare er sta,bortskjemt...Uansett..det er jo bare for min egen del.

Ikke sant..det er jo bare en test.Og slik jeg er..vel...shit happens.Er ikke noe å gjøre med.

takk for at du svarte på innlegget mitt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

MADRS er en måleskala (rating scale) utviklet for at en trenet fagperson ved hjelp av strukturerte spørsmål kan vurdere alvorlighetsgraden av en depresjon.

Den er egentlig ikke et diagnostisk verktøy selv om den også av og til brukes slik bl.a. i SPIFA.

Den er heller ikke en selvutfyllingsskala, selv om jeg ikke har store motforestillinger mot å bruke den slik.

................

En av de mest markante av norges leger, professor, hematolog, tikjemper og olympier Per Stavem ved RH sa til mitt studentkull: "1. Du kan ikke stille en diagnose du ikke har hørt om.

2. Dersom du ikke er superspesialist slik som meg, kan du bare stille de diagnoser du leter etter"

De fleste leger og en del helsesøstre vet hva depresjon er, men langt fra alle vet hvordan de skal spørre for å komme frem til diagnosen. Hadde de enda kunnet komme på linje med sine mer oppegående pasienter og brukt f.eks. MADRS, ville en langt større del av de deprimerte fått korrekt hjelp.

Jeg synes du skal ta med deg din utfylling av MADRS til legen for en ny vurdering. Vil han ikke gjøre det, synes jeg du bør vurdere en annen.

Har du virkelig en MADRS på 38, trenger du en helt annen behandling enn det du kan få hos en helsesøster.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...