Gå til innhold

Overgangsplager?

Anbefalte innlegg

Gjest Mona L. Skaarberg

Jeg har i ca. 4 år vært plaget av mye verking i underlivet. Det begynte omtrent på den tiden jeg fikk beskjed av legen min om at jeg var kommet i overgangsalderen. Jeg fjernet livmor pga. en cyste for 10 år siden. Plagene arter seg som premenstruelle smerter. Det er en konstant verking i mer eller mindre grad,spesielt i venstre side, men også av og til i høyre side. Kjennes ut som om det er i eggstokkene. Jeg kjenner også ofte et trykk nedover i underlivet. Ofte når smertene er som verst, har jeg konsentrasjonsproblemer, snakker mye feil, mister ting lett o.l. For snart tre år siden ble det foretatt en kikkehulloperasjon, men det ble ikke funnet ut hva det var. Av og til har jeg mye smerter i uker om gangen, for deretter bare ha en mindre verking i perioder. Jeg finner ikke noe system i plagene. Ellers føler jeg meg frisk og har en del energi. Har brukt Progynova (hormontabl.)daglig i et år pga. ekstrem tretthet de tre foregående årene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271766-overgangsplager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det du beskriver høres ikke ut som overgangsalder-plager. Hvis man har sterke smerter, kan det påvirke hele personen så man blir trett eller fraværende. Du beskriver at du fikk fjernet livmoren pga cyste. Det danner seg ikke cyster på livmoren, mener du muskelknute? Eller var det cyste på eggstokken og man fjernet den og livmoren i samme operasjon? Hvor gammel er du nå?

Hvis det var tilstanden endometriose (godartede små blodcyster på bukhinne eller bak livmoren), kan det gi smerter som du beskriver. Det vil man ikke alltid kunne se ved laparoskopi (kikkhullsoperasjon) etter fjerning av livmor som kan ha laget sammenvoksninger. Jeg vil foreslå at du forsøker med medikamenter av typen NSAID (Ibux og lignende).

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271766-overgangsplager/#findComment-2200687
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...