Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå 11 dager igjen til termin. Er førstegangsfødende. Siste jordmorkontroll viste at hodet har sunket godt ned i bekkenet, men jordmoren sa at fordi jeg har ganske god plass i bekkenet kan hun fremdeles bevege hodet litt - hun skrev i svangerskapsjournalen min at hodet var knapt festet, men at jeg måtte fremdeles forholde meg til at det ikke er festet (mhp evt. fostervannsavgang). Jeg er 178 cm høy og har jo da forholdsvis langt overliv (magen tyter ikke sånn ut pga at jeg har god plass i høyden). Hvordan har høyden og bekkenstørrelse innvirkning på når hodet fester seg (kan jeg risikerer at det ikke fester seg før fødselen? - og er det noen sammenheng med hvordan fødselen min blir? Har hørt at endel høye kvinner har lettere fødsler. Min mor som er like høy som meg hadde imidlertid en lang første fødsel.

Hilsen en som gleder seg masse til fødselen , men gruer seg også endel...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27180-god-plass-i-bekken-lettere-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Var innom og leste innlegget ditt. Hadde akkurat samme problem da jeg fikk min datter, riktignok for en god del år siden, men kvinners fysionomi har neppe endret seg av den grunn. Jeg hadde en relativt grei fødsel lengdemessig - 9 timer,- men jenta snudde altså hodet og ble liggende med ansiktet opp - altså med ryggen mot min rygg. Men takket være god plass, ble det ikke stort verre enn om hun lå med bakhodet fremst, synes jeg, da. Siste delen er jo ikke bare fun and games uansett. lissom. Men jeg tror ikke du trenger å grue deg noe særlig mer enn sunt er. Kjempemasse lykke til ! Oppmuntringsklem fra en som har termin endel senere...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det finns tyvärr inget entydigt och rätt svar på din fråga. Huvudet fixerar/fester sig vid olika tillfällen hos olika kvinnor och deras graviditeter. Det har som regel ingen betydelse om huvudet är fixerat tidigt, eller om det inte fixerar sig föränn förlossningen har startat. Att detta endast skulle bero på et stort bäcken är jag inte enig i, utan det kan också bero på andra saker feks barnets storlek, fostervattenmängd och bäckenets form(inte storlek). Det är vanligt att säga att en längre kvinna har ett större bäcken och då får en lättare förlossningen, men detta stämmer inte alltid. Jag tror dock att det är mycket ovanligt med en bäckenträngsel hos en kvinna som är lång som dig. Det är vanligt att kjänna glädje, men samtidigt en liten oro inför förlossningen, liksom dig. Jag önskar dig lycka till med din förlossning!

Gjest togli

Nå er ikke jeg fullt så høy som deg (172cm), men vet at jeg har rommelig bekken siden det ble målt før setefødselen min for 1 år siden. Første gang jeg fødte, festet ikke hodet seg før fødselen. Fødselen (fra riene startet) varte i ca. 4 timer. Fødselen gikk veldig greit, sikkert også fordi jeg hadde epidural.

For et år siden fødte jeg på nytt. Denne gangen var det setefødsel og rumpa til babyen var godt "festa" når jeg fødte tre dager over termin. Fødselen gikk veldig fort, ca. 45 min fra første vonde rie. I forkant av fødselen ble jeg forespeilet en lengre fødsel enn sist, siden setefødsler normalt sett tar lengre tid... Smertestillende rakk jeg ikke å få, så det er klart jeg kjente smertene mye bedre denne gangen enn sist. Svært kjappe fødsler skal visstnok ofte føles mer smertefulle, pga. rask åpningstid. Til gjengjeld var jo smertene raskt overstått og fullt ut overkommelige.

Hm...nå svarte jeg visst på litt mer enn du spurte om også - men det får stå til :-)

Lykke til med fødselen. Jeg synes begge fødslene mine har vært flotte opplevelser som jeg alltid vil minnes med glede (og det mener jeg faktisk!) :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...