Gå til innhold

Anbefalte innlegg

rosi1365379983

Kjære Dr. Mette Moen

Jeg har nå dessverre hatt fire aborter etter hverandre på forholdsvis kort tid: en spontan abort og tre missed abortion. Min mann og jeg har begge vært til utredning, uten at de finner noe "galt" med noen av oss, noe som kan gi svar på hvorfor jeg ikke greier å gjennomføre en graviditet. Jeg sliter selvsagt med tusen tanker og spørsmål, men de fleste antar jeg er vanskelig for ikke å si umulig å svare på. Her kommer i alle fall en liten prosent av dem:

1: Legene sier at vårt genetiske arvemateriale ser veldig fint ut. Men jeg har tenkt på om årsaken likevel kan være genetisk betinget, en slags deffekt som det er vanskelig å oppdage ved hjelp av de blodprøvene som er blitt tatt?

2: I dette svangerskapet var jeg kvalm (på UL fikk vi den siste gangen det gikk galt se et levende og "friskt" foster to ganger, som til vår store sorg døde i uke 13 - de andre gangene jeg har abortert ble fostrene bare 4-5 uker), men ikke riktig så mye som de gangen det har gått bra (min mann og jeg har barn fra før sammen). Ved de tre andre abortene var jeg ikke kvalm i det hele tatt. Kan det være at jeg ikke produserer nok HCG til å gjennomføre et svangerskap? Det er vel HCGen som gir kvalme?

3: Jeg lurer også litt på hvorfor det ender med missed abortion , hvorfor ordner ikke kroppen min opp i dette selv? Kan det være en indikator på at jeg mangler stoffer i kroppen min som gjør en graviditet umulig?

4: Kunne en undersøkelse av fostret gitt meg og oss noen svar?

5: Min manns sædkvalitet ble sjekket, er det mulig å gjøre en lignende undersøkelse på min eggkvalitet? Og i så fall hvordan gjøres det?

6: Jeg har undersøkt progesteronnivået mitt, på dag 21 var det på 41. Kan dette være for lite?

Som du sikkert forstår så søker jeg svar på det altoppslukenede HVORFOR.

(For ordens skyld: Jeg er 30 år, og vi lever begge svært sunt)

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27187-habituelle-aborter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

I minst halvparten av tilfellene finner man ved utredning ikke noen forklaring på de habituelle aborter.

1. Det kan ikke utelukkes at det er noe unormalt som ikke fanges opp ved kromosomanalysen, f.eks. en uhesiktsmessig deling underveis. Det blir bare teori, det kan ikke testes og ikke forebygges.

2. Hvis graviditeten ikke utvikler seg normalt dannes det ikke så mye HCG (fra morkaken), og det kan komme mindre kvalme. Kvalme er tegn på velfungerende graviditet. De med kvalme har mindre tendens til å abortere. Man kan ikke behandle med HCG, det har vært forsøk, men det er ikke mer effektivt enn saltvann!

3. Du mener hvorfor det blir missed abortion og ikke vanlig abort? En missed abortion vil vanligvis etterhvert bli en vanlig abort.

4. Vanligvis ikke når det er kommet så kort.

5. Man kan ikke sjekke dine egg, men det at de lar seg befrukte er en funksjonstest på at de er i orden.

6. Progesteronverdien var fin.

Altså kom jeg ikke med nye opplysninger. Jeg kan opplyse at det selv etter så mange aborter er stor sjanse for at det skal gå bra. Så bare stå på. Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27187-habituelle-aborter/#findComment-111152
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...