Gå til innhold

Pappaperm

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dere kan iokke ta permisjon samtidig. DERE har tilsammen 43 uker med 100% lønn, eller 53 uker med 80% lønn (hvis det ikke er endret siden jeg hadde permisjon i 2005/2006). Den permisjonen kan dere dele som dere vil, men mor MÅ ha de seks første ukene etter fødsel, så kan egentlig far ta resten hvis dere vil gjøre det sånn. Hvis far bare tar fem uker, så kan du velge å ta ferie hvis dere vil være sammen, men jeg anbefaller at far får mulighet til å være alene med barnet, mens mor jobber.

Da får far virkelig føle på hvordan det er å ha ansvar for en baby, rengjøring, klesvask, turgåing osv osv. Mange menn som ikke "ser" hvor mye jobb det egenltig er å ha permisjon før de har hatt det selv.

Faren har også rett til 14 dagers permisjon i forbindelse med fødsel i følge arbeidsmiljøloven. Det er uten lønn da, men har han tariffavtale på jobben kan det hende de har i tariffavtalenm at de får fri med lønn. Disse to ukene teller ikke som vanlig permisjon. Da får dere de to første ukene sammen i hvert fall, veldig greit å være to da.. :) Samboern min sendte søknad til arbeidsgiver om permisjon med lønn ved fødsel, der han viste til arbeidsmiljøloven, og han fikk permisjon med lønn. Han hadde altså rett til å ta seg 14 dager fri, men ikke med lønn, men det var han så heldig og fikk. Så det kan mannen din søke om hvis han ikke har tariffavtale der det står at han får perm med lønn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271886-pappaperm/#findComment-2201658
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...