Gå til innhold

lang tids overforbruk og snart gravid?

Anbefalte innlegg

Gjest håperpåfrisktbarn

Her er min situasjon: i flere år (3-4) har jeg brukt Zopiclone, både lav dose og temmelig høy dose, nesten hele tiden. Prøvd noen ganger å slutte, men motivasjonen var lav. I perioder har jeg også brukt vival, men har sluttet helt med dette. Paralgin forte derimot, det bruker jeg enda, har en del smerter i rygg og setemusklatur. (har brukt dette ca 1 år)Men nå skal jeg trappe ned og slutte helt med alt. Ønsker å bli gravid. Kaster trolig prevensjon i mai/juni. Sist jeg var hos legen testet jeg asat/alat/kreatinin og alt var normalt.(dette var februar) Det skal sies at INGEN vet om mitt bruk av disse medisinene.

Jeg slutter med paralgin forte nå, mitt mål er å slutte innen utgangen av mars. Zopiclone skal jeg trappe ned, men trenger nok et par uker. Hvis jeg innen midten av april er pillefri, og leveren og nyrer er bra, er det noen sjanse for at mitt tidligere misbruk kan skade et evt foster når vi blir gravide? Ønsker ikke gå med denne angsten gjennom svangerskapet. Skal få min lege til å teste meg igjen, han har jo taushetsplikt. Hvis jeg ikke er skadet, og da ikke tilfører kroppen mer, da bør vel alt være trygt? Hvilke tester bør jeg ta?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271896-lang-tids-overforbruk-og-snart-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis lever og nyre er bra som det fremgår av prøvene du har tatt, og du har vært medisinfri i en måned før du blir gravid, så kan ditt tidligere misbruk ikke ha betydning for utfall av svangerskap eller gi økt risiko for fosterskader. Kanskje du ogsåp skulle teste gamma –GT som kan gi utslag ved leverskade? Husk å bruke folat 400 mikrogram allerede nå, det reduserer risiko for en spesiell type fosterskade og anbefales alle som tenker på å bli gravide.

Lykke til med et nytt og medikament-fritt liv og forhåpentlig graviditet til sommer/høst.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...