Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en mann på 26 år som for ca 2 1/2 mnd siden fikk "antatt diagnose" myokarditt. Dette skjedde etter at min fastlege henviste meg til hjertespesialist da hun ikke selv fant ut hva som feilte meg. Dette var i januar. Siden midten av oktober var jeg plaget med hjertebank, store søvnvansker, nedsatt fysisk kapasitet, til tider ubehag og følelse av skjelving/svakhet i armer og ben.. Hjertebanken kunne særlig melde seg etter lettere eller tyngre fysisk aktivitet, samt etter inntak av mat.. Skjønner at jeg absolutt tidligere burde gått til lege, men slik ble det da ikke.. Jeg inbiller meg at plagene oppsto etter en sjau hvor jeg i løpet av et par uker hadde både en kraftig og merkelig magesjau med oppkast (ingen feber..) og kort tid etter en hissig infeksjon (etter insektstikk) i underarmen, som legen gav meg Apoccillin 1mg mot. Plagene tiltok fram mot jul, hvor jeg noen dager var veldig slapp, hadde mye ubehag og hjertebank og ingen søvn.. Før jul avsluttet jeg all form for trening, da dette slett ikke gjorde meg noe bedre, og har ikke trent siden. Siden jul har jeg gradvis blitt bedre, men føler nå at bedringen "stagnerer" på en måte. Hjertebanken etter måltid er mer eller mindre borte. Jeg kan til tider merke at det banker litt ved lett fysisk aktivitet (som å gå opp trappen o.l). Jeg kan gå raske turer uten ubehag, men ved større belastninger får jeg kraftig hjertebank. Blir fortsatt også mye raskere slapp en vanlig, samt at det tar lang tid før pulsen min kommer ned.. I dag var jeg på fisketur, hvilket innebar 2x45min med gåing i ulendt terreng + litt annen smågåing. Jeg hadde noen pauser underveis på noen minutter, hvor jeg målte pulsen min til 110-125. I tillegg målte jeg pulsen min da jeg var hjemme, som etter ti minutter sittende hvile fortsatt lå på 100. Enda nå, mange timer etter turen, ligger pulsen min på over 80.. Etter mitt siste besøk hos hjertespesialist med belastnings EKG (12 min på sykkel opp til 200watt) tok det over en time før pulsen min var nede i 100, og ytterligere 2 timer før den var nede i hvilepuls (68). Dette er altså situasjonen i dag. I julen fikk jeg 150 i puls bare av å gå opp trappen. Og da trykket det i brystet så jeg kjente det godt.. Nå har jeg dagelig ikke store plager med hjertebank, med det har liksom "flyttet" seg litt oppover til hals og hode. Ofte/mye av dagen, særlig hvis jeg har vært aktiv (som i dag) har jeg ubehag opp langs begge sider av halsen og oppover i kinnene. En slags varme/trykk-følelse, som jeg også kjenner i hodet. Særlig merker jeg dette når jeg legger meg og skal sove. Det trykker liksom oppover i hodet, og jeg kjenner at det dunker. Er veldig ubehagelig, og jeg bekymrer meg naturlig nok over blodtrykket i hodet.. Vil jo helst ikke ha noen sprukne blodkar. Følelsen er lik den man får når man henger opp ned og hodet fylles med blod. Imidlertid ikke like kraftig.. Det demper seg vanligvis noe etter en time eller to, men nattesøvn skjer nesten utelukkende på sovetabeletter (stilnoct, zopiklon). Og det er ikke så mange timene..

Nå som jeg har beskrevet plagene mine for deg har jeg et par spørsmål: - Stemmer dette med myokarditt, eller kan det være noe annet? Hjertelegen jeg er hos er ikke spesielt pratsom, og virker ikke heller skråsikker på at det er dette.. Han hadde ved første besøk i januar observert en liten endring i EKG etter at jeg syklet, samt at han hørte en liten bilyd når han lyttet.. Ingen utslag på blodprøven hvor han sjekket noen indikatorer i blodet. Som jeg skjønte virket også alt fint på ultralyd.. Pulsen min var imidlertid noe høy. Ved etterkontroll nå i mars var bilyden vistnok borte. Han presset meg litt hardere på sykkelen, ennå jeg denne dagen ikke følte med i bedre form enn ved forrige test. Syklet som nevnt opp til 200watt og puls på 186, men hadde kraftig hjertebank etterpå, og følte meg uggen. Og så var pulsen høy veldig lenge... Jeg tror ikke han heller fant noe på EKG og ultralyd siden han nå har beodret meg å gå tur 1 time hver dag for å "bygge meg opp igjen". Jeg spør en del spørsmål, men føler ikke jeg får gode svar og blir tatt særlig på alvor. Derfor henvender jeg meg til deg.. Burde ikke symptomene mine være borte hvis betennelsen er over? Og tar det så lang tid som dette? Har nå hatt disse plagene siden oktober... Lurer jo på om det kan være noe helt annet. Om jeg kan ha fått i meg noe giftig, om det er noe med magen, stoffskifte e.l. Min fastlege fant imidlertid ikke noe på CRP, lever, nyre, senkning, T4, virustestene eller de andre tingene hun sjekket.. Stusser i tillegg på at når jeg blir testet på belasting ligger min oksygen stort sett på 98-100, som jo er veldig bra. Imidlertid opplever jeg at jeg blir mye raskere sliten perifert (armer og bein), samt blir mye fortere støl hvis jeg har tatt i med å f.eks løfte noe.. Hvis min O2 er god, ville jeg da bli så fort sliten perifert? Er ikke det mere forenelig med annen sykdom, f.eks virus..?

- Jeg lurer også på, hvis dette er myokarditt, hvor lang tid må jeg forvente at det kan gå før jeg er frisk? Og hva kan jeg ta for å få sove litt om natten? Er remeron eller tovlon farlig å bruke i sammenheng med denne sykdommen?

Beklager at dette ble så langt, men håper du har tid å gi meg at godt svar :)

Hilsen Geir

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271931-myokarditt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...