Gå til innhold

Nedfalt livmor etter fødsel

Anbefalte innlegg

Gjest Undrende førstegangsfødende

Hei. Jeg fødte for åtte uker siden, og fikk beskjed på 6-ukers kontroll at jeg hadde delvis nedfalt livmor. Jeg er 30 år og dette er første barnet mitt. Jeg har fått beskjed om å trene knipeøvelser for å se om det hjelper, og skal tilbake til etterkontroll om litt over to måneder. Er det noen form for annen trening jeg bør vente med til livmoren er på plass igjen (eks løping/sykling)? Hva med sex, kan det gi noen komplikasjoner? Lurer også på selve skjedeåpningen. Den er veldig stor i forhold til tidligere, men er usikker på om den bare ikke har trukket seg sammen etter fødselen, eller om det kan ha sammenheng med denne nedfalne livmoren? Hvor lang tid etter fødselen pleier det å ta før skjedeåpningen er tilnærmet normal igjen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272013-nedfalt-livmor-etter-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

Du er ung, og mye kan endres. Gjør masse knipeøvelser. Dess mer dess bedre! Dette vil stramme opp hele vagina/skjedeåpning- og forhåpentlivis hjelpe på dette med livmor.

Unngå sit-ups og andre øvelser til å stramme magen inntil videre. Poenget er å få stram og sterk bekkenbunn først. Løping og hopping ville jeg også unngått for en tid- men sykling burde være greit. (tenker bare at hopping etc gir "trykk" nedover- og det tror jeg du bør unngå foreløpig).

Knipeøvelser - knipeøvelser- knipeøvelser- så mye som mulig. :-)

Sjekk at du gjør det riktig- ved å feks forsøke stoppe urinstrålen når du er midtveis i tissingen.

Jeg tror det finnes også noen vekter som man kan få kjøpt på apotek- som man kan plassere i vagina. Da bruker man musklene på å holde vekta der. Eller kansekj det er meningen å trene bare litt med de vektene? Vet ikke helt- men vet det finnes vekter på apotek.

Gjest sommer og sol og fri=)

Du er ung, og mye kan endres. Gjør masse knipeøvelser. Dess mer dess bedre! Dette vil stramme opp hele vagina/skjedeåpning- og forhåpentlivis hjelpe på dette med livmor.

Unngå sit-ups og andre øvelser til å stramme magen inntil videre. Poenget er å få stram og sterk bekkenbunn først. Løping og hopping ville jeg også unngått for en tid- men sykling burde være greit. (tenker bare at hopping etc gir "trykk" nedover- og det tror jeg du bør unngå foreløpig).

Knipeøvelser - knipeøvelser- knipeøvelser- så mye som mulig. :-)

Sjekk at du gjør det riktig- ved å feks forsøke stoppe urinstrålen når du er midtveis i tissingen.

Jeg tror det finnes også noen vekter som man kan få kjøpt på apotek- som man kan plassere i vagina. Da bruker man musklene på å holde vekta der. Eller kansekj det er meningen å trene bare litt med de vektene? Vet ikke helt- men vet det finnes vekter på apotek.

vagina-kuler på sexbutikker er kjempebra for trening=)

Gjest prust

Jeg fikk veldig strekk på bakre skjedevegg etter første fødsel, og oppdaget det 2-3 måneder etter fødselen, da jeg kjente noe hardt langt nede i skjeden. Kjempeekkelt! Det viste seg å være livmorhalsen jeg kjente. Fikk beskjed om å gjøre masse knipeøvelser. Dette hjalp nok en del, men bakre skjedevegg fortsatte å være mye slappere enn før fødselen.

Jeg fikk beskjed om at når jeg hadde fått de barna jeg skulle ha, var det mulighet for operasjon, dersom knipeøvelsene ikke var tilstrekkelig.

Vel - i sommer, litt over 7 år, og 3 barn seinere, fikk jeg operasjonen utført. Det hjalp mot mitt problem, og det ble strammet fint opp der.

Vær nøye med knipeøvelsene, og ikke løft tung eller ta sit-ups før du har styrket bekkenbunnen. Det beste er selvsagt om du klarer å stramme opp uten operasjon!

Mette Moen, Gynekolog

Skjeden blir i mange tilfeller noe endret etter fødselen, og det endelige resultatet kan ikke bedømmes før du har fått menstruasjonen tilbake. Du bør trene med øvelser som legen har vist deg og være i vanlig fysisk aktivitet, det vil også styrke muskulaturen. Det er ikke noe problem med sex. At livmoren er kommet litt nedover betyr ikke så meget, hvis du ikke er plaget med at mormunnen kommer til syne i skjedeinngangen når du er fysisk aktiv. Ved ev. neste graviditet vil livmoren trekke seg opp når livmoren vokser, så det er ikke noe problem.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...