Gjest ugh_81 Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Hei .. jeg har klart å dra på meg et sår (ser nesten ut som et hull, tror det er ganske åpent) litt over luke to (rompen) ! Såret vil ikke gro av seg selv, og jeg har en følelse av at det er infeksjon i det også .. jeg har vært mye syk i det siste, og det går liksom ikke lenge fra jeg er frisk til jeg blir syk på nytt .. vanligvis er jeg så godt som aldri syk .. .. god helse, mann 25år, trener en god del .. såret har jeg hatt lenge .. kanskje så lenge som år.. men tror det har blitt verre i det siste, blør når jeg sitter på do og gjør fra meg.. Såret har vel oppstått av en fin kombinasjon av 1) vonde sittestillinger i lengre tid på dårlige stoler 2) høyt dopapirforbruk. spørsmålet mitt er hvordan jeg skal behandle dette ! Jeg har kjøpt bacymycin (eller hva det heter - det er mot "infeksjoner i hudoverflaten), og 3 ganger for dagen renser jeg såret først med vann på kompress, og så tar jeg masse bacymycin på et kompress som jeg legger over såret, og lar ligge der til jeg skifter og gjentar prosedyren.. denne behandlingen, som jeg har kommet på selv, har jeg gjort i 2 dager nå, og jeg vet ikke hvordan jeg skal vite forskjell om det blir bedre / mindre infeksjon, og hvor lenge jeg skal holde på med dette .. og om det i det hele tatt er riktig behandling .. Jeg har vært litt svimmel etter jeg begynte med den salven, ikke det jeg om jeg vet det har noe med saken å gjøre! Når jeg skifter, er det noe gult (infeksjonsgørr?) på kompresset, som ikke lukter spesielt forfriskende... Kan jeg få noen fine råd utenom "gå til legen?" =) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272066-s%C3%A5r-som-ikke-vil-gro-i-rompesprekken/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zummer Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 det høres ikke bra ut-høres ut som trykksår, men etter så lang tid burde det blitt nesten svart rundt såret. Jeg må nok bare si at du bør dra på legen altså, ellers tror jeg blir det verre. Veldig ekkelt luktende væske kan være streptokokk/stafylokokk-det lukter rottent, noe lignende som død fugl(om du vet hvordan det lukter) da trenger du behandling.. Har det allerede blitt skade på vevet ditt og det er infeksjon, er det ikke stort du kan gjøre selv 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272066-s%C3%A5r-som-ikke-vil-gro-i-rompesprekken/#findComment-2202196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shanita Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Hei, Tror jeg ville fått en lege til å se på det. Høres ut som om du kan ha en "fistel". Uansett er det ikke lurt å selvbehandle slike sår. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272066-s%C3%A5r-som-ikke-vil-gro-i-rompesprekken/#findComment-2202201 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bouenas Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Tror ikke det er noen vei utenom å gå til legen. Høres ut som en sakralcyste, eller en såkalt tvilling med fisteldannelse. Mens du venter på legetime kan du med fordel prøve å ta sittebad i grønnsåpevann, og deretter skylle grundig med rent vann/dusj. Siden du har hatt dette så lenge som du har, og det høres ut til å ha utviklet underhudskanal (fistel), er det trolig ikke nok. Legen vil trolig forsøke med Fenolininnsprøytning før h*n evt anbefaler operasjon. Ikke farlig, men kan bli svært plagsomt, og stadig tilbakevennende uten riktig behandling. Vet selvsagt ikke om det er dette du har, men ville ha komt meg til legen kjapt, ja. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272066-s%C3%A5r-som-ikke-vil-gro-i-rompesprekken/#findComment-2202232 Del på andre sider Flere delingsvalg…
uhg_81 Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 det høres ikke bra ut-høres ut som trykksår, men etter så lang tid burde det blitt nesten svart rundt såret. Jeg må nok bare si at du bør dra på legen altså, ellers tror jeg blir det verre. Veldig ekkelt luktende væske kan være streptokokk/stafylokokk-det lukter rottent, noe lignende som død fugl(om du vet hvordan det lukter) da trenger du behandling.. Har det allerede blitt skade på vevet ditt og det er infeksjon, er det ikke stort du kan gjøre selv såret er ikke så veldig stort.. kanskje på størrelse med en lillefingertupp .. og det er ingen tegn til noe svart rundt kantene .. og etter jeg begynte med salven, har det egentlig sluttet å blø .. gule greiene som kommer ut er det ikke mye av, er bare bitte litt, og det kan jo egentlig være bacymycinen kombinert med nydelig rompesvette som lukter.. Jeg har lyst å gi det et ordentlig forsøk på å fikse selv før jeg går til legen, jeg vet bare ikke hvilke behandling det bør motta .. men jeg skal prøve grønnsåpe bading 15-20 min 2-3 ganger daglig i noen dager 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272066-s%C3%A5r-som-ikke-vil-gro-i-rompesprekken/#findComment-2202283 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Enigmaa Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Dette høres ut som en sakralcyste, og ettersom du har hatt det såpass lenge, er det ikke noe du kan få gjort selv for at det skal forsvinne/bli bedre. Oppsøk lege før det blir så ille at du må opereres. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272066-s%C3%A5r-som-ikke-vil-gro-i-rompesprekken/#findComment-2202286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
uhg_81 Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 det høres ikke bra ut-høres ut som trykksår, men etter så lang tid burde det blitt nesten svart rundt såret. Jeg må nok bare si at du bør dra på legen altså, ellers tror jeg blir det verre. Veldig ekkelt luktende væske kan være streptokokk/stafylokokk-det lukter rottent, noe lignende som død fugl(om du vet hvordan det lukter) da trenger du behandling.. Har det allerede blitt skade på vevet ditt og det er infeksjon, er det ikke stort du kan gjøre selv væsken var forresten ikke "veldig" ille luktende, den luktet bare ikke godt, men har funnet ut at det kompresset jeg brukte, luktet generelt ikke godt når det ble vått (prøvde med vann). har kuttet ut bacymycin, og tar 2-3 grønnsåpebad a ~19minutt daglig nå ... jeg putter på et sterilt spesialkompress med glatt oveflate etter bading, og når det har vært på en stund, kommer det mer (tror jeg) gult gørr på kompresset nå enn før, men det lukter egentlig ingenting.og såret har forsåvidt stoppet å blø, men ser ikke ut til å ha grodd egentlig. æsj .. grunnet sårets posisjon er det rimelig vanskelig å få nær visuell kontakt med det.. akkurat nå føler jeg meg frisk og, men det lurer seg nok en liten sykdom rundt hjørnet, kjenner jeg flaksen min rett. en ting til.. jeg vet ikke om det har noe sammenheng i det hele tatt, men når jeg har trent (veldig) tungt i benkpress, har jeg avogtil fått en sterk smerte i hva jeg har trodd har vært halebeinet, rimelig nærmt .. og jeg har også to sår litt lenger ovenfor såret saken gjelder, men de er sånn noenlunde grodd nå tror jeg .. ser ut som bare rifter nå.. rifter som ikke blør .. ca 1 cm skille (vertikalt) mellom de 3 sårene. urk .. meget spesiell sak dette her! Jeg betalte for lege-svar, tastet inn visa og alt, men fikk en feilmelding på kvitteringssiden, så håper det er kommet gjennom. får vel sjekke kontoutskriften min etterhvert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272066-s%C3%A5r-som-ikke-vil-gro-i-rompesprekken/#findComment-2202570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 væsken var forresten ikke "veldig" ille luktende, den luktet bare ikke godt, men har funnet ut at det kompresset jeg brukte, luktet generelt ikke godt når det ble vått (prøvde med vann). har kuttet ut bacymycin, og tar 2-3 grønnsåpebad a ~19minutt daglig nå ... jeg putter på et sterilt spesialkompress med glatt oveflate etter bading, og når det har vært på en stund, kommer det mer (tror jeg) gult gørr på kompresset nå enn før, men det lukter egentlig ingenting.og såret har forsåvidt stoppet å blø, men ser ikke ut til å ha grodd egentlig. æsj .. grunnet sårets posisjon er det rimelig vanskelig å få nær visuell kontakt med det.. akkurat nå føler jeg meg frisk og, men det lurer seg nok en liten sykdom rundt hjørnet, kjenner jeg flaksen min rett. en ting til.. jeg vet ikke om det har noe sammenheng i det hele tatt, men når jeg har trent (veldig) tungt i benkpress, har jeg avogtil fått en sterk smerte i hva jeg har trodd har vært halebeinet, rimelig nærmt .. og jeg har også to sår litt lenger ovenfor såret saken gjelder, men de er sånn noenlunde grodd nå tror jeg .. ser ut som bare rifter nå.. rifter som ikke blør .. ca 1 cm skille (vertikalt) mellom de 3 sårene. urk .. meget spesiell sak dette her! Jeg betalte for lege-svar, tastet inn visa og alt, men fikk en feilmelding på kvitteringssiden, så håper det er kommet gjennom. får vel sjekke kontoutskriften min etterhvert. Du bør vel ikke trene benkpress eller annet som gir belastning på området før dette er _skikkelig_ grodd. Press og trykk vil vel bare få det til å revne igjen. Ellers sier jeg som de andre - kom deg til legen! Dette er ikke noe du skal "fikse selv" høres det ut som. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272066-s%C3%A5r-som-ikke-vil-gro-i-rompesprekken/#findComment-2202577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Dette kan høres ut som en såkalt perianal abscess; dvs en liten byll ved endetarm. Noen ganger lir det en grop eller tunell-liknende åpning ( fistel) der det lekker litt betent væske. Ofte er dette et ganske kronisk problem; og fistel-åpningen og/eller byllen bør fjærnes kirurgisk. I mellomtiden kan du prøve grønnsåpebad. Enten i badekar ( 2-3dl) eller 1dl per 10l lunkent vann i en balje. Klem forsiktig fra sidene mens du sitter i badet. Prøv å hold såret fuktig, eventuelt med en kompress dynket i saltvann mellom badene. For en lege er dette en "vanlig" problemstilling. Ta kontakt om du ikke blir bedre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272066-s%C3%A5r-som-ikke-vil-gro-i-rompesprekken/#findComment-2203131 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.