Gå til innhold

klør overalt!

Anbefalte innlegg

Gjest lillee_my88

i det siste har jeg merket et utslett over brystene, men går ikke så langt oppover. klør og føles ut som sandpapir, har og noen røde prikker som kommer og går. flytta til typen på østlandet for 1,5 måned siden, før bodde jeg på vestlandet. merker jo at det er mye kaldere luft her, men jeg kler på meg godt når jeg skal ut, er ikke dum :-P. merker og at hendene føles litt tørrere, regner med det er pga temperaturen.

utslettet tviler jeg veldig på at kommer av noe jeg spiser, er nøye på hva jeg spiser uansett (pga for mye fargestoffer eller søtningstoffer gjør meg dårlig, så leser på alt jeg spiser hva som er i) og har ikke funnet noen sammenheng til kløe og mat. har heller aldri hatt slikt utslett før, noe jeg burde ha hatt om jeg var allergisk mot noe,eller kan man plutselig bli det? spiser heller ikke så veldig annerledes her enn jeg gjorde "hjemme".

jeg klør uansett hva jeg har på meg, så kan ikke være vaskemidlet hans heller,pga både klær som ikke er vasket her og andre klør..tettsittende genser og løshengende pyjamas gjør heller ingen forskjell.

foreldene hans har katten han vokste opp med ennå, så kan jo være litt kattehår hos oss.. men jeg har ALDRI reagert på katt før, og jeg elsker katter. har heller ikke klødd når jeg har hatt pusen på fanget hos foreldrene, det er siste 2 ukene det har klødd og da har jeg ikke sett katten engang..er heller ikke andre dyr jeg har reagert på, og eneste som kan være her er kattehår.

har ikke endret såpe/sjampo nylig, og bruker verken sminke eller hudkremer. prøvd med dove vanlig såpe på utslettet, "kjølte" ned kløen for en liten stund.. kan gå timer uten at det klør, før det begynner igjen..

har det også utover armene ofte, mest på overarmene. har også noen lilla prikker der som det blir veldig mange av når jeg går uten klær.. f eks skal bare hente noe før jeg dusjer osv..så er jeg helt "nuppete" og lilla på overarmene, og det har jeg hatt ihvertfall et år..som jeg husker..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272100-kl%C3%B8r-overalt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi

Til deg som klør

Det er faktisk en utbredt misforståelse at kløe og utslett ofte kommer av allergi. Det er tvert i mot slik at kløe og utslett hos voksne sjelden er allergiske. Men det kan gjerne ha sammenheng med noe som irriterer huden og som oftest dreier det seg om vaskemidler eller kosmetika. Det kan også ha sammenheng med fiber i klærne som irriterer huden - ofte kunstfiber eller sterke fargestoffer i klærne. Under brystene kan det lett bli fuktig og derved soppinfeksjon i huden. Slik soppinfeksjon kureres best ved soppsalve som godt kan kombineres med en svak kortisonkrem. Ellers er det viktig å tørke seg godt etter dusjing slik at ikke fuktigheten henger igjen når man kler på seg. På kløende utslett kan de svakeste kortisonkremene som fås uten resept ha god virkning. Hvis det ikke hjelper og utslettet fortsetter å klø veldig, kan det være fornuftig å la fastlegen se på det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272100-kl%C3%B8r-overalt/#findComment-2202375
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...