Gå til innhold

Forbannet på utspekulerte alenemødre

Anbefalte innlegg

Gjest bakvendtland

Jeg vet om flere kvinnfolk – alenemødre, som er desperat – enten etter å finne en som kan være far for barnet de har og lage flere søsken til barnet hennes pluss forsørge dem! Eller som spekulerer i barnebidrag, de vil bo alene, men vil ha barn, så de prøver å få barn med ”løse”forbindelser, og straks de er gravid, bryter de kontakten og krever bidrag straks barnet er født. Hva syns dere om dette? Jeg har et par venninner som åpenlyst ”skryter”av hvor smarte de er…. jeg blir flau på vegne av mitt eget kjønn. Har hørt om flere som har gjort slikt, og jeg syns det er dårlig gjort overfor gutta. De bør være to om å planlegge og han har like mye rett på å ta vare på barnet! Venninnene mine lyger om prevensjon og sier de tar p-piller, noe de ikke gjør…

Skal man bli gravid for en hver pris?

Fortsetter under...

Gjest lillee_my88

utrolig enig med deg! nå er jeg bare 19 og har ingen venninner med barn, men om noen venninner jeg får sitter slik og "lurer" menn, så kommer jeg til å slå dem! seriøst! tenk på barna for faen! når de er gamle nok til å spørre hvor pappa er og hvorfor de ble skilt så fort barnet ble født, så kan de komme til å tenke at pappa ikke ville ha noe med meg å gjøre siden han forsvant så fort?

og hvis far har samvær med barna så kan de jo risikere at han sier han ble lurt når barna forstår dette prevensjon osv, at de ikke ville ha barn sammen i det hele tatt, men han ble lurt med på det.

Tenker disse (unnskyld utrykket men har noen forslag til noe mer passende?) horene på andre enn seg selv og at de MÅ ha barn, og MÅ få det betalt for? Nå er ikke jeg tilhenger av sædbanken heller (pga barna vokser opp uten far og får aldri vite hvem det er) men da har ikke faren deres noe ansvar for avkommet. han blir ikke lurt med på noe.

Bror min (jevngammel som meg) hadde og ei "venninne" som det ble litt mer utav, og så spørr hun meg om jeg bli med til helsesøster og ta en test.. "hvordan klarte dere dette da?" "eehm når vi hadde kledd av oss så spurte han om jeg gikk på ppiller og jeg svarte ja.." heldigvis var testen negativ! og det andre jeg tenker der er at han burde spurt før,eller at hun burde STOPPET ham før.

Kvinnefrigjøring er ikke frigjøring fra alt som heter ansvar og folkeskikk. Menn skulle kunne anmeldt slike kvinner som lyver ang prevensjon og SKAL beholde barna og motta penger for det.. og rett og slett tvinge dem til abort, det er jo faktisk til barnas beste at barnet blir født for glede mellom 2 voksne, ikke for pengenes skyld? Og at ihvertfall han ikke måtte betale bidrag, at de fikk et lite bidrag fra staten eller noe?

Det kan jo "skremme" kvinner til å huske beskyttelse og ikke føde barn "for gøy", men for at de VIL ha et barn sammen med en mann.

Gjest bakvendtland

utrolig enig med deg! nå er jeg bare 19 og har ingen venninner med barn, men om noen venninner jeg får sitter slik og "lurer" menn, så kommer jeg til å slå dem! seriøst! tenk på barna for faen! når de er gamle nok til å spørre hvor pappa er og hvorfor de ble skilt så fort barnet ble født, så kan de komme til å tenke at pappa ikke ville ha noe med meg å gjøre siden han forsvant så fort?

og hvis far har samvær med barna så kan de jo risikere at han sier han ble lurt når barna forstår dette prevensjon osv, at de ikke ville ha barn sammen i det hele tatt, men han ble lurt med på det.

Tenker disse (unnskyld utrykket men har noen forslag til noe mer passende?) horene på andre enn seg selv og at de MÅ ha barn, og MÅ få det betalt for? Nå er ikke jeg tilhenger av sædbanken heller (pga barna vokser opp uten far og får aldri vite hvem det er) men da har ikke faren deres noe ansvar for avkommet. han blir ikke lurt med på noe.

Bror min (jevngammel som meg) hadde og ei "venninne" som det ble litt mer utav, og så spørr hun meg om jeg bli med til helsesøster og ta en test.. "hvordan klarte dere dette da?" "eehm når vi hadde kledd av oss så spurte han om jeg gikk på ppiller og jeg svarte ja.." heldigvis var testen negativ! og det andre jeg tenker der er at han burde spurt før,eller at hun burde STOPPET ham før.

Kvinnefrigjøring er ikke frigjøring fra alt som heter ansvar og folkeskikk. Menn skulle kunne anmeldt slike kvinner som lyver ang prevensjon og SKAL beholde barna og motta penger for det.. og rett og slett tvinge dem til abort, det er jo faktisk til barnas beste at barnet blir født for glede mellom 2 voksne, ikke for pengenes skyld? Og at ihvertfall han ikke måtte betale bidrag, at de fikk et lite bidrag fra staten eller noe?

Det kan jo "skremme" kvinner til å huske beskyttelse og ikke føde barn "for gøy", men for at de VIL ha et barn sammen med en mann.

Dette var veldig klokt sagt av deg, akkurat som jeg skulle ha sagt det selv. TEnk også på barna. Selvsagt skjer det uhell og kanskje barnefaren ikke vil ha med barna å gjøre, men i mange tilfeller - så er dette rett og slett planlagt av moren... Og kanskje hun slenger dritt om barnefaren, at det var han som stakk, men sannheten var at hun kun ville ha pengene og ungen. Fy søren! Og stakkars ungen...

Gjest Elextra

Ikke vet jeg hva slags vennekrets du har, men den er i hvertfall annerledes enn min. Jeg kjenner en god del alenemødre, men ingen av typen du beskriver. Egentlig tror jeg det er en myte at alenemødre er ute etter å lure fedre og staten for penger.

Dersom en mann ønsker å være tilnærmet sikker på ikke å bli far bør han enten være avholdende fra sex eller selv sørge for sikker prevensjon.

Gjest bakvendtland

Ikke vet jeg hva slags vennekrets du har, men den er i hvertfall annerledes enn min. Jeg kjenner en god del alenemødre, men ingen av typen du beskriver. Egentlig tror jeg det er en myte at alenemødre er ute etter å lure fedre og staten for penger.

Dersom en mann ønsker å være tilnærmet sikker på ikke å bli far bør han enten være avholdende fra sex eller selv sørge for sikker prevensjon.

Disse jentene har insistert på å ikke bruke gummi, diktet opp at de ble voldtatt av en som brukte gummi og derfor har angst for det, men at de er helt sikre pga de tar p-piller... og det er skummelt hvordan verden er med tanke på kjønnssykdommer, både jenter og gutter dropper gummi... som om graviditet er det de er mest redd for.

Jeg kjenner mange alenemødre som har blitt alenemødre mot sin vilje og, så det er ikke for å feie alle over en kam at jeg sier dette, men at det finnes alenemødre som har blitt det av ganske fri vilje ja.... jeg nevner bl.a. disse to venninnene mine, som egentlig er bekjente da.... de skryter faktisk over hvor smarte de er og hvor dumme gutta er... og at gutta ikke fortjener bedre. Er de med på leken, får de tåle steken.

Gjest Zokratez

Dette var veldig klokt sagt av deg, akkurat som jeg skulle ha sagt det selv. TEnk også på barna. Selvsagt skjer det uhell og kanskje barnefaren ikke vil ha med barna å gjøre, men i mange tilfeller - så er dette rett og slett planlagt av moren... Og kanskje hun slenger dritt om barnefaren, at det var han som stakk, men sannheten var at hun kun ville ha pengene og ungen. Fy søren! Og stakkars ungen...

Nei til fitteskatt! det har jeg ment lenge. hvis faren bor sammen, eller er sammen med mor til barnet så er det logisk at han bidrar, men ellers så burde alle fedre vært fritatt for fitteskatt.

Annonse

Gjest omarhide

Dere menn bør være litt mer kritiske når dere treffe noen... i starten, eller om det er one night stand. Bruk gummi! Ikke bare pga sykdommer - som det virker som om ingen er redd for for tida, men også hvis du ikke ønsker å gjøre noen gravide...

selv om ho sier ho bruker p-piller, kan ho lyge,

Og dessuten,e r ikke p-piller 100 % sikre, f.eks. hvis hun spyr,

så om du møter ei i fylla, kan d jo være hun blir fyllesyk og spyr og p-pillen ikke blir effektiv...

Og vi har hørt om lesbiske par som lurer menn på byen....

fordi de ønsker seg barn. Ikke så lett for mannlige homofile par.

Om man har lyst på barn og ikke ha forpliktelser for mannen,

så gjør det klart for ham, skriv gjerne en kontrakt der du fratar ham alt ansvar.

Rett skal være rett.

Gjest Alle Mot En

Nå er det slik at noen ødelegger for mange, og kvinnfolk som spekulerer i det å få barn - mtp. OS, dobbel barnetrygd, bidrag, m.m. - gir ofte alenemødre generelt et dårlig rykte. Forhåpentligvis har folk vett nok til å skjønne at langt fra alle er slik, og langt fra alle alenemødre, som ble gravide etter kort tids bekjentskap, har gjort det for å spekulere i det.

Blir provosert når noen ser ut til å mene at alle alenemødre skulle vært tvunget til ikke å oppgi far, eller automatisk si fra seg rett til bidrag - jeg mener at menn også må bruke det de har under topplokket, tenke med hodet som sitter øverst & bruke kondom. Et uplanlagt barn er ikke synonymt med et uønsket barn, men det er ikke kun kvinnens oppgave å passe på prevensjon - og p-piller/sprøyter/staver/plaster er ikke 100%, en feilmargin på 1% sier jo selv at 1 av 100 vil bli gravid selv med denne typen prevensjon. Så noen i tråden bruker begrepet "fitteskatt" - dersom man er mann nok til å dikte opp et slik begrep, kan man sagtens huske å bruke kondom også.

Har ikke lest svarene du har fått. Jeg kjenner ihvertfall INGEN som har fått barn og lurt en barnefar for å gjøre det godt økonomisk. Barnebidrag i dag er en vits. Gjennomsnittelig er det på 1300 kr. Jeg synes faktisk det er et større problem at barn kan lide økonomisk uansett hvor godt fraskilte foreldre tjener. Å oppdra et barn er ingen lek, men en stor krevende oppgave, nettopp derfor tror jeg ikke så mange gjør det med tanke på penger etc.

Gjest lillee_my88

Nå er det slik at noen ødelegger for mange, og kvinnfolk som spekulerer i det å få barn - mtp. OS, dobbel barnetrygd, bidrag, m.m. - gir ofte alenemødre generelt et dårlig rykte. Forhåpentligvis har folk vett nok til å skjønne at langt fra alle er slik, og langt fra alle alenemødre, som ble gravide etter kort tids bekjentskap, har gjort det for å spekulere i det.

Blir provosert når noen ser ut til å mene at alle alenemødre skulle vært tvunget til ikke å oppgi far, eller automatisk si fra seg rett til bidrag - jeg mener at menn også må bruke det de har under topplokket, tenke med hodet som sitter øverst & bruke kondom. Et uplanlagt barn er ikke synonymt med et uønsket barn, men det er ikke kun kvinnens oppgave å passe på prevensjon - og p-piller/sprøyter/staver/plaster er ikke 100%, en feilmargin på 1% sier jo selv at 1 av 100 vil bli gravid selv med denne typen prevensjon. Så noen i tråden bruker begrepet "fitteskatt" - dersom man er mann nok til å dikte opp et slik begrep, kan man sagtens huske å bruke kondom også.

Vil bare legge til en sak her: Ja det stemmer at 1-2 av 100 blir gravide årlig, men da aller oftest pga brukerfeil, f eks at man lar det gå mer enn 36 timer mellom 2 piller, eller kaster opp/diare før det har gått 3-4 timer etter man tok pillen uten å ta ny. Utrolig mange slurver så mye med dette at de blir uplanlagt gravide altfor ofte.

At dette kan skje "for den beste" engang i blant forstår jeg, men når man klarer å gjøre slike "feil" mange ganger, så blir man garantert gravid! Og skulle man glemme en pille og det går over 36 timer, så må man vente i 8 dager før man kan ha samleie uten kondom, denne er det også mange som glemmer ut.

Og jeg syns ikke vi burde bare klage på "alenemødre som lurer" men kvinner som får barn uten av de er så veldig planlagt. F eks en kusine av meg fikk 2 barn etter fullte 25, litt over et år mellom dem, og første ble lagt i løpet av første eller andre året de var sammen, og kort tid etter sistemann ble født, ble det slutt.

Han bor i nord-norge og hun bor på vestlandet, så sier seg selv at barna ikke har noen far som orker å besøke dem så ofte. Hadde hun brukt prevensjon/brukt den riktig, og både han og hun snakket om dette og gjorde det klart for den andre at de SKAL bruke prevensjon, så hadde ikke dette skjedd. selv tar jeg såpass ansvar at jeg er nøye på å ta pillen hver dag ca samme tid, tar den før jeg pleier (tar på kvelden) om jeg skal ut (så jeg får "en ekstra time" om jeg skulle kaste opp seint på kvelden ;)) og slik at jeg ikke glemmer å ta den om vi kommer seint hjem fra filmkveld hos venner osv. Og det første typen spurte om var om jeg brukte noe, og jeg fant ut at ppiller er sikrest, de sprekker tross alt ikke, og man må ikke avbryte alt for å dra på en..

vet det er mange par som tenker "skjer det så skjer det" og dette er jo en fin holdning, når man har vært sammen lenge! ikke etter 1-2 år.. forholdet ryker, barna sitter i midten...

Gjest bakvendtland

Har ikke lest svarene du har fått. Jeg kjenner ihvertfall INGEN som har fått barn og lurt en barnefar for å gjøre det godt økonomisk. Barnebidrag i dag er en vits. Gjennomsnittelig er det på 1300 kr. Jeg synes faktisk det er et større problem at barn kan lide økonomisk uansett hvor godt fraskilte foreldre tjener. Å oppdra et barn er ingen lek, men en stor krevende oppgave, nettopp derfor tror jeg ikke så mange gjør det med tanke på penger etc.

Nei, ikke med tanke på penger nødvendigvis, men kanskje pga de ønsker sterkt et barn, eller ønsker å gi sitt tidligere barn flere søsken, men ikke ønsker et forhold til barnefaren... av ulike årsaker.

Jeg kjenner alenemødre som har spekulert i å "lure" menn pga barnebidrag, det skal gå etter inntekt, så de har valgt seg ut slike med gode jobber så de får mer.

De selv har ikke jobb, men lever på trygd, og da er det veldig kjærkomment med et barnebidrag. Ikke det, de er flinke med ungene og det er ungene som får mesteparten av pengene... Men jeg syns det er litt dårlig gjort å ikke planlegge med faren, han bør jo ha noe å si og, så lenge det er planlagt fra hennes side..

Ellers - uhell har skjedd, og da syns jeg begge må stå til rette for det, både faren og moren.

tzatziki1365380058

Hvis det er så fryktelig mange utspekulerte alenemødre/kvinner ute og går, så kunne kanskje mannen ta ansvar for prevensjonen selv?

Jeg synes ikke synd på mennene. De har like mye ansvar for å forhindre graviditet og kjønnssykdommer som kvinner har. Er man med på leken, får man tåle stkene. Det innebærer at man kan bli "lurt", men man har i så fall seg selv å takke.

Når det er sagt: Jeg kjenner ikke noen slike kvinner du snakker om, og tror ikke det er særlig mange av dem. Og jeg kunne uten problemer startet en tilsvarende link om "håpløse menn/ fedre med mer". Uten at sannhetsgehalten nødvendigvis hadde vært noe større der.

Enkleste sak av verden å spissformulere "store" problemer, og få det til å fremstå som noe som nærmest "alle" gjør. Men særlig nyttig er det ikke å holde på på den måten.

tzatziki1365380058

Nei til fitteskatt! det har jeg ment lenge. hvis faren bor sammen, eller er sammen med mor til barnet så er det logisk at han bidrar, men ellers så burde alle fedre vært fritatt for fitteskatt.

Konstruktivt.

Menn har som kjent ikke noe ansvar for barna de setter til verden.

Annonse

Gjest Alle Mot En

Vil bare legge til en sak her: Ja det stemmer at 1-2 av 100 blir gravide årlig, men da aller oftest pga brukerfeil, f eks at man lar det gå mer enn 36 timer mellom 2 piller, eller kaster opp/diare før det har gått 3-4 timer etter man tok pillen uten å ta ny. Utrolig mange slurver så mye med dette at de blir uplanlagt gravide altfor ofte.

At dette kan skje "for den beste" engang i blant forstår jeg, men når man klarer å gjøre slike "feil" mange ganger, så blir man garantert gravid! Og skulle man glemme en pille og det går over 36 timer, så må man vente i 8 dager før man kan ha samleie uten kondom, denne er det også mange som glemmer ut.

Og jeg syns ikke vi burde bare klage på "alenemødre som lurer" men kvinner som får barn uten av de er så veldig planlagt. F eks en kusine av meg fikk 2 barn etter fullte 25, litt over et år mellom dem, og første ble lagt i løpet av første eller andre året de var sammen, og kort tid etter sistemann ble født, ble det slutt.

Han bor i nord-norge og hun bor på vestlandet, så sier seg selv at barna ikke har noen far som orker å besøke dem så ofte. Hadde hun brukt prevensjon/brukt den riktig, og både han og hun snakket om dette og gjorde det klart for den andre at de SKAL bruke prevensjon, så hadde ikke dette skjedd. selv tar jeg såpass ansvar at jeg er nøye på å ta pillen hver dag ca samme tid, tar den før jeg pleier (tar på kvelden) om jeg skal ut (så jeg får "en ekstra time" om jeg skulle kaste opp seint på kvelden ;)) og slik at jeg ikke glemmer å ta den om vi kommer seint hjem fra filmkveld hos venner osv. Og det første typen spurte om var om jeg brukte noe, og jeg fant ut at ppiller er sikrest, de sprekker tross alt ikke, og man må ikke avbryte alt for å dra på en..

vet det er mange par som tenker "skjer det så skjer det" og dette er jo en fin holdning, når man har vært sammen lenge! ikke etter 1-2 år.. forholdet ryker, barna sitter i midten...

"Og jeg syns ikke vi burde bare klage på "alenemødre som lurer" men kvinner som får barn uten av de er så veldig planlagt. F eks en kusine av meg fikk 2 barn etter fullte 25, litt over et år mellom dem, og første ble lagt i løpet av første eller andre året de var sammen, og kort tid etter sistemann ble født, ble det slutt. "

Så du mener det kan sammenlignes? Når man er i et forhold, er man tross alt to om det - uplanlagt eller ikke. Forhold kan ryke, om det har vart i 2 år eller 10. Menn, i og utenfor forhold, har også et ansvar for å unngå uønskede graviditeter - og det som viktigere er: menn har også en stor del av ansvaret for at barna får god kontakt med begge foreldrene etter et samlivsbrudd.

Det virker veldig lett å legge alt ansvaret på kvinnen, som når du sier at vi heller burde klage over kvinner som får barn som ikke er planlagte. Jeg regner med din kusine hadde en partner og barnefar med seg da hun ble gravid - ikke bare en, men to ganger - hvilken rolle spilte han i det hele? Uskyldig mann som ikke kunne noe for at samboeren ble gravid - 2 ganger?

Ikke skjær alle alenemødre over en kam da. Noen av oss var faktisk i et forhold da barna ble til.

Men rett skal være rett, jeg kjente en periode ei jente som hadde jobbet på trygdekontor, dette var i den tiden da overgangsstønaden varte i 10 år (!), ikke i tre år som nå. Og de hadde en del klienter som hadde barn med ca. 9,5 års mellomrom, med ulike fedre....

Gjest Pontiac

Så bare fordi paret splitter opp så koster det plutselig ikke noe å fø opp barn?

For en kort, innsnevret og egosentrert tankegang.

Nei, til fitteskatt...så pass pikken bedre da, sier nå jeg.

"Neeeei, åhhhh, jeg liker absorlutt ikke å spise karamellen med papiret på altså"

Pjuk. *ler*

høres helt på trynet ut. det er ikke slik det bør være, men at noen velger å gjøre det slik forbauser meg desverre ikke. bare for å ha det sagt : jeg synes ingen som lyger for å få barn er smarte. om man først vil ha barn og være alene om å oppdra må man gjøre det på ordentlig vis, f.eks. ha en far som går med på det. kjenner noen som har fedre som er ganske fornøyd med en slik ordning, deriblant en kollega av meg. for barna er han "onkel NN", og det funker fint.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...