Gå til innhold

mensen....

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå mistet mensen i forbindelse med sf. Er det farlig?? kan man miste evnen til å få barn?

HVorfor mister man den?? er man da i en alvorlig fase??

Legen min har flere ganger villet legge meg inn, men jeg har klart å få nye sjanser...kan dette med at jeg har mistet mensen gjøre at jeg blir lagt inn??

Unnskyld alle spørsmålene...men jeg har ingen andre å spørre...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27226-mensen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mania

Vet ikke så veldig mye om det,men selv mista jeg mensen for ca 4 mnd siden.Legen har sagt at det er fordi jeg mangler en del stoffer i kroppen,pga for lite mat og oppkast+ jeg tror jeg har lest noe om at dersom kroppen kommer under en viss fettprosent(som er nødvendig å ha)mister man mensen.Den eneste måten å få den tilbake på er nok å legge på seg-noe som iallefall for meg er temmelig uaktuelt for tiden.Men dersom man går uten mensen for lenge risikerer man benskjørhet og barnløshet-noe som jo er bekymringsfullt.

Spiseforstyrrelser er noe jævla dritt!

Håper du får hjelp for problemene dine og at du klarer å komme deg ut av dette-du kan klare det.

Kos og klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27226-mensen/#findComment-111118
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære Knøttet! Vanligvis er det ikke uteblivelse av menstruasjonen som fører til en innleggelse ved spiseforstyrrelser. Vi vet at lav vekt, for lite fett i kosten og mye fysisk aktivitet kan føre til at menstruasjonen uteblir ved spiseforstyrrelser. I tillegg er det også viktig å vite at psykisk stress ofte gjør at kvinner opplever fravær av menstruasjon. Fravær av menstruasjonen over tid kan føre til økt tendens til senere problemer med å bli gravid. Jeg synes dette er viktige spørsmål som du absolutt bør snakke med legen din om. Enkelte leger anbefaler å erstatte de kjønnshormonene som en har trent eller slanket bort med medikamenter. Fravær av menstruasjon kan også føre til nedsatt benmasse og benskjørhet som på sikt kan gi alvorlige kroppslige plager. Du rådes til å ta dette opp med legen din og dersom han/hun vurderer at du er i behov av en innleggelse er dette med tanke på at det er til beste for deg, kanskje trenger du at noen tar kontrollen/deler ansvaret sammen med deg for en stund?!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27226-mensen/#findComment-111525
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...