Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Mom33

Siden mai-juni i fjor har det "skjedd ting" rundt menstruasjonen min. Fra å ha hatt en mens som startet på nøyaktig 28. dagen og varte i 3 dager, fikk jeg lengre mens, mer blod og lengre blødninger. I tillegg har jeg hatt et par småblødninger mellom ordinær mens - og det er alt fra 21-35 dager mellom hver periode. Var på underlivsundersøkelse i juni i fjor, og fikk etter litt tid beskjed om å ta denne undersøkelsen igjen etter ca 6 måneder. I januar tok jeg ny GU, prøvene var da helt fine. Denne måneden har det imidlertid gått helt skeis. Hadde mensen 18.-23. mars, og nå har jeg jammen fått den igjen! Det er 3. dagen med blødning nå, og det kan da ikke være slik det skal forbli... Som nevnt, mensen er ikke som før, og denne "mellommensen" jeg har nå består ikke av friskt, rødt blod - bare mørkt, nesten svart seigere blod. Jeg har ikke vondt noen steder, verken nå eller til vanlig under menstruasjonen. Jeg er forøvrig 38 år og har født 3 barn, bruker ikke prevensjon (men er ikke gravid, altså, har en mann som er sterilisert). Minste barnet ble født for snart 5 år siden. Noen idè om hva dette kan være, og ikke minst - er det noe jeg kan gjøre for å få tilbake den gamle mensen min?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272359-mensen-har-g%C3%A5tt-bersherk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Man kan dessverre ikke regne med at menstruasjonssyklus holder seg uendret fra år til år. De fleste opplever slik uregelmessighet i årene før det stopper helt opp. Årsak til ureglemessighet som du beskriver er sannsynligvis at eggløsningen blir mer ujevn, og iblant helt uteblir. Da mister man hormonet progesteron som kontrollerer syklus. I de fleste tilfeller kan man regulerer med p-pille eller med det kunstige progesteron, gestagen (som Provera). Jeg synes du skal snakke med en gynekolog som kan foreta ultralyd og utføre prøvetaking av livmorslimhinnen for å utelukke andre årsaker som for eksempel polypp.

Det er ikke noe du selv kan gjøre, men du må diskutere behandling med legen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Gjest Mom33

Man kan dessverre ikke regne med at menstruasjonssyklus holder seg uendret fra år til år. De fleste opplever slik uregelmessighet i årene før det stopper helt opp. Årsak til ureglemessighet som du beskriver er sannsynligvis at eggløsningen blir mer ujevn, og iblant helt uteblir. Da mister man hormonet progesteron som kontrollerer syklus. I de fleste tilfeller kan man regulerer med p-pille eller med det kunstige progesteron, gestagen (som Provera). Jeg synes du skal snakke med en gynekolog som kan foreta ultralyd og utføre prøvetaking av livmorslimhinnen for å utelukke andre årsaker som for eksempel polypp.

Det er ikke noe du selv kan gjøre, men du må diskutere behandling med legen.

Oj, takk for utrolig raskt svar!

Polypp høres ikke farlig ut, men det er det det som gjør at denne "mensen" er helt annerledes i farge/konsistens enn normalt?

Mette Moen, Gynekolog

Oj, takk for utrolig raskt svar!

Polypp høres ikke farlig ut, men det er det det som gjør at denne "mensen" er helt annerledes i farge/konsistens enn normalt?

Jeg kan ikke stille diagnose, men bare komme med forslag. Når blodet ikke kommer ut som 'vanlig menstruasjon' kan det ha annen farge og konsistens. Det skal du ikke legge vekt på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...