Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått tatt en biopsi av livmorhalsen pga celleforandringer og da ble det samtidig tatt vaginal UL som viste en muskelknute i livmora, ca 5-6 cm i diameter. Dette er kanskje ikke en stor muskelknute (?) men lurer likevel på om den kan være årsaken til smerter jeg har hatt en stund i bekkenet og korsryggen? Jeg har også bakoverbøyd livmor, uten at jeg aner om dette kan ha noe å si.

Hva regnes for å være en liten muskelknute? En mellomstor og en stor, hvor stort er det?

Jeg har fått de barna jeg skal ha og nærmer meg 40. Ved eventuelt fjerning av muskelknuten, fjernes hele livmora da?

Kjempefint om noen har erfaringer de vil dele med meg. Lurer en del på dette, og får ikke tak i legen på en stund.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272440-muskelknutemyom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En muskelknute på den størrelsen er vel en halvstor knute. Jeg har selv en knute på den størrelsen. De kan forårsake smerter, men hvor og om de er årsaken til dine smerter vet jeg ikke. De gir ofte utslag i økte mens.blødninger, både i lengde og styrke, og det er slik jeg merker min.

Hvis knuten gir mye smerter og ubehag kan de fjerne den, ellers tror jeg de ikke gjør noe med den (de er jo ikke farlige). Hvordan de gjør det hvis de skal fjerne knuten er avhengig av hvor på livmoren de sitter. I noen tilfeller kan de fjerne knuten og noen ganger tar de hele livmoren. Hvis knuten gir deg mye uebhag og sterke blødninger er det ganske vanlig at de fjerner hele livmmoren, spesielt når man har fått de barna man vil ha.

Jeg har ingen barn og ubehaget knuten gir er til å leve med, så hos meg gjør de ingenting. Gynekologen undersøker meg en gang i året for å sjekke hvor fort den vokser. Hos noen kan de vokse omtrent eksplosivt, hos andre flater veksten ut eller går sent. Vokser den veldig fort antar jeg at de foretar seg noe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272440-muskelknutemyom/#findComment-2204395
Del på andre sider

En muskelknute på den størrelsen er vel en halvstor knute. Jeg har selv en knute på den størrelsen. De kan forårsake smerter, men hvor og om de er årsaken til dine smerter vet jeg ikke. De gir ofte utslag i økte mens.blødninger, både i lengde og styrke, og det er slik jeg merker min.

Hvis knuten gir mye smerter og ubehag kan de fjerne den, ellers tror jeg de ikke gjør noe med den (de er jo ikke farlige). Hvordan de gjør det hvis de skal fjerne knuten er avhengig av hvor på livmoren de sitter. I noen tilfeller kan de fjerne knuten og noen ganger tar de hele livmoren. Hvis knuten gir deg mye uebhag og sterke blødninger er det ganske vanlig at de fjerner hele livmmoren, spesielt når man har fått de barna man vil ha.

Jeg har ingen barn og ubehaget knuten gir er til å leve med, så hos meg gjør de ingenting. Gynekologen undersøker meg en gang i året for å sjekke hvor fort den vokser. Hos noen kan de vokse omtrent eksplosivt, hos andre flater veksten ut eller går sent. Vokser den veldig fort antar jeg at de foretar seg noe.

Hei, takk for svar! Jeg er heldigvis ikke plaget av sterke blødninger, for jeg har hormonspiral. Men, tidligere var det et stort problem for meg. Jeg skal til ny måling om 6 mndr, men tror jeg vil be dem om å fjerne knuten, for jeg mistenker at den er årsaken til korsrygg- og bekkensmertene. Håper knuten du har ikke gjør det vanskelig for deg å få barn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272440-muskelknutemyom/#findComment-2204488
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei, takk for svar! Jeg er heldigvis ikke plaget av sterke blødninger, for jeg har hormonspiral. Men, tidligere var det et stort problem for meg. Jeg skal til ny måling om 6 mndr, men tror jeg vil be dem om å fjerne knuten, for jeg mistenker at den er årsaken til korsrygg- og bekkensmertene. Håper knuten du har ikke gjør det vanskelig for deg å få barn?

Jeg hadde hormonspiral, men blødde som bare det. Min knute var 6x8 cm.

Jeg fikk tilbud om å bare fjerne knuten, det kunne gå bra, men siden jeg var 37 og hadde fått de barna vi ønskte, så ønskte jeg å fjerne hele livmoren. Gjorde det i november 06. Hos meg skulle de ikke fjerne livmorhalsen, men det var faktisk lettere å fjerne den, en å la vær. Greit nok for meg. Det har vært en fryd etterpå. Har ikke blød en dråpe. :)Snittet ble lagt i arret etter bukplastik operasjonen, så jeg fikk ikke et nytt arr på magen. Den var litt for stor til å bli tatt ut vaginalt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272440-muskelknutemyom/#findComment-2235022
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...