Gå til innhold

Hvor lenge kan en ta folat?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Vekten87

Folat er et vannløselig B-vitamin, og det er helt trygt å ta hele livet :)

Jeg brukte 800 mcg det siste 1,5 året før jeg ble gravid med sistemann, og brukte det også under hele svangerskapet. (800mcg er anbefalt dose for gravide i UK og USA.)

jordmor sa til meg at etter tredje mng var det ikke noe vitsi å ta de mer... så jeg sluttet da... men er mange som tar det hele svangerskapet..

Gjest vilbli

Folat er et vannløselig B-vitamin, og det er helt trygt å ta hele livet :)

Jeg brukte 800 mcg det siste 1,5 året før jeg ble gravid med sistemann, og brukte det også under hele svangerskapet. (800mcg er anbefalt dose for gravide i UK og USA.)

Jeg tar 400 µg Folat pluss multivitamintablett og tran

Jeg tar 400 µg Folat pluss multivitamintablett og tran

Husk at det for gravide anbefales å ikke ta tran, men Omega 3. Tran (fra fisk eller selv) har ofte store mengder tungmetaller og andre ting vi ikke ønsker oss (dioksiner og andre miljøgifter). I tillegg må man være forsiktig med å ikke få i seg for mye av de fettløselige vitaminene A og D (som ofte finnes i multivitaminer).

Les mer om Omega 3 her: http://www.matoghelse.no/index.php?id=310150

En lege tipset meg om UDO's choice, som skal være Omega 3 hentet fra planteverdenen. Kanskje også noe å vurdere? Se under "Produkter" på www.soma.no

Husk at det for gravide anbefales å ikke ta tran, men Omega 3. Tran (fra fisk eller selv) har ofte store mengder tungmetaller og andre ting vi ikke ønsker oss (dioksiner og andre miljøgifter). I tillegg må man være forsiktig med å ikke få i seg for mye av de fettløselige vitaminene A og D (som ofte finnes i multivitaminer).

Les mer om Omega 3 her: http://www.matoghelse.no/index.php?id=310150

En lege tipset meg om UDO's choice, som skal være Omega 3 hentet fra planteverdenen. Kanskje også noe å vurdere? Se under "Produkter" på www.soma.no

Så irriterende! For én gangs skyld forhåndsviste jeg ikke, og da snek det seg inn en idiotisk feil:

"Tran (fra fisk eller selv)" skal selvsagt (!) være "Tran (fra fisk eller sel)". Beklager feilen. :-]

Annonse

På boksen står det at man kan risikere å få B12 mangel av å bruke Folat for lenge, så helt risikofritt er det absolutt ikke.

B12 mangel er ikke noe så tulle med. Men har det selv allerede og går på sprøyter hver 4.de uke... så for meg er det bare å hive inn på med Folat :D

Gjest vilbli

På boksen står det at man kan risikere å få B12 mangel av å bruke Folat for lenge, så helt risikofritt er det absolutt ikke.

B12 mangel er ikke noe så tulle med. Men har det selv allerede og går på sprøyter hver 4.de uke... så for meg er det bare å hive inn på med Folat :D

Ops da, for noen år siden fikk jeg påvist for lavt b12 i blodet,

men etter ny kontroll 3 mnd etter var nivået bra igjen.

Hva skyldes b12 mangel da, kan det være for lite variert kost?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...