Gå til innhold

Myokarditt eller noe annet..?

Anbefalte innlegg

Gjest gjohaa

Hei! Jeg er en mann på 26 år som i begynnelsen av januar fikk "antatt diagnose" Myokarditt, etter at min fastlege henviste meg til hjertespesialist. Jeg hadde da siden oktober vært plaget med hjertebank, store søvnproblemer, kraftig hjertebank ved fysisk aktivitet og nedsatt fysisk kapasitet. Hjertebank kunne gjerne komme/øke etter måltid, samt at jeg kjente det dunket når jeg skulle sove. Ikke nødvendigvis raskere puls enn normalt, men hardere. I tillegg hadde jeg også ubehag i kroppen og en følelse av å være svak/skjelven, spesielt kanskje i armene. Symptomene tiltok fram mot jul, hvor jeg var meget slapp og dårlig...og fastlegen min henviste meg etter å ikke ha funnet noe på stoffskifte, virus, nyrer, lever o.l. Hjertespesialisten tok belastnings-EKG og ultralyd, men jeg tror ikke han fant så mye. En liten uregelmessighet på EkG etter belastning på sykkel, men ikke noe på ultralyd. Heller ingenting på markører i blodet. Han hørte også en liten bilyd i januar, som var borte sist jeg var hos han.. Han mener altså at jeg har myokarditt... eller antar iallefall det. Jeg føler ikke at han er helt sikker, og det er iallefall ikke jeg... Nå har jeg jo gått med dette i over fem måneder, og håper snart jeg skal bli bra. Imidlertid er jeg ennå plaget med hjertebank, imidlertid ikke helt i samme grad som før. Men de siste par ukene har jeg følt at noe har flyttet seg oppover i hodet på en måte. Jeg er susete i hodet om dagen, samt at jeg ofte kjenner pulsen i hodet (det dunker). Dette er serlig ubehagelig når jeg skal sove, da jeg merker det ekstra godt. Føles nesten litt som når man henger opp-ned... Fysisk aktivitet går stort sett greit, som å gå tur, husarbeid eller jobbe med bil o.l. Men gjør jeg tyngre ting, som gå fort/jogge i ulendt terreng, løfte tungt etc får jeg kraftig hjertebank. Denne avtar etter en stund, men pulsen er fortsatt høy, og det tar lang tid før den kommer ned. Samtidig er jeg ikke spesielt anpusten, selv om pulsen min er så høy. F.eks var jeg på en tur på 45 min i noe ulendt terreng her om dagen, hvor jeg prøvde med litt småløping innimellom. Målte pulsen min flere ganger, fra 140 - 180. Var likevel ikke spesielt anpusten.. Det tok imidlertid over 15 minutter før pulsen min var nede på 90. På belastning EKG for fire uker siden presset han meg til 186 i puls (opp til 200 watt - 12 min). Da lå pulsen min på 100 i over en time etterpå.. Det jeg lurer på er om dette kan være noe annet enn myokarditt? Det tar så lang tid, og bedringen virker ikke som å være så veldig stor.. Riktignok var jeg en god del værre i julen, men føler det har stagnert nå.. Den siste uken har jeg faktisk følt at jeg er litt værre. Særlig det med at jeg kjenner det trykker i hodet.. Tyder det på at blodtrykket i hodet er høyt? Tidligere har blodtrykket mitt alltid vært normalt.. I tillegg stusser jeg over at det ofte kommer ubehag og hjertebank en halvtime - time etter jeg har spist. Ikke bestanding, men i en periode var det stort sett hver gang.. Som sagt fikk jeg symptomene i oktober, en kort tid etter at jeg hadde spysjuka, og deretter en infeksjon i underarmen som var nokså kraftig. Dvs at hele underarmen min hovnet opp og var rød.. Dette fikk jeg apoccilling 1000mg for.. og ble bra etter halvannen uke.. Ønsker å henvende meg til deg for å få en annen mening.. Mvh Geir

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272737-myokarditt-eller-noe-annet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Geir - gjohaa.

Myocarditt er ikke en enkel diagnose å stille. Skal man være noenlunde sikker på at den er korrekt er det ganske spesielle undersøkelsesresultater som skal tilfredsstilles. Den sikreste metoden er å ta en prøve (biopsi) av hjertemuskulatur (vanligvis fra høyre hjertekammer), men det er noe drastisk foreløpig i ditt tilfelle, selv om prøven i seg selv ikke byr på særlige problemer.

Vi skiller mellom primær og sekundær myocarditt. Den første er så godt som alltid forårsaket av en virusinfeksjon, eller på kroppens reaksjon etter en slik (det vi kaller en auto-immun reaksjon på virusinfeksjonen). De sekundære myocardittene er følger etter spesifikke infeksjoner, som effekt av gifter eller medikamenter, fysikalsk effekter (stråling), eller andre auto-immune sykdommer som også kan angripe hjertemuskulatur.

Det er dessverre ingen spesielle undersøkelsesmetoder utover biopsi som er sikkert brukbare for å stille diagnosen. EKG er imidlertid så godt som alltid forandret ved en akutt myocarditt.

Du har en rekke symptomer som det er vanskelig å få under èn hatt. Jeg får inntrykk av at din vesentligste plage er en overdereven pulsrespons på fysisk belastning. Jeg er slett ikke overbevist om at din diagnose er korrekt. Jeg foreslår at du ber om en revurdering, spesielt med henblikk på en ny gjennomgang av din hjerterytme. Jeg kan ikke utelukke at du har en affeksjon av din hjertemuskulatur på grunnlag av de opplysninger som foreligger, men det er god grunn til å gå gjennom dette på nytt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...