Gå til innhold

Prevensjon i overgangsalder

Gjest Uvitende som savner info fra legen

Anbefalte innlegg

Gjest Uvitende som savner info fra legen

Jeg er en kvinne på 47 år. Jeg har hatt noe uregelmessig menstruasjon i det siste år, noe som betyr at jeg er usikker om jeg kan bli gravid eller ikke (jeg tar ingen prevensjon). Jeg var hos legen nylig for å be om jeg burde ta prevensjon. Legen tok blodprøve, så fikk jeg beksjed at jeg trengte ikke prevensjon for jeg hadde kommet i overgangsalder. Jeg fikk inntrykk at legen ikke følte særlig komfortabel til å fortelle meg det. Så turde jeg ikke spørre mer. Jeg lurer på følgende: er det en risiko for meg å bli gravid? Jeg trodde at det var en mulighet for det så lenge man hadde menstruasjon. Også mer teknisk: hva kan man måle gjennom blodprøve?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272858-prevensjon-i-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var et merkelig svar fra legen synes jeg.

Det er en kjennsgjerning at det er maaaange uønskede svangerskap som har blitt til under overgangsalderen.

Det sies at når du ikke har hatt menstruasjon på 1-2 år, så kan man være ganske trygg på at du ikke kan bli gravid. Men har du menstruasjon oftere enn det, så bør du definitivt bruke prevensjon med mindre du vil bli gravid.

Legen måler kjønnshormoner for å se om du er i overgangsalderen. Jeg vet ikke noe særlig om akkurat det.

Men skal du ha sex og ikke ønsker å bli gravid, så ville jeg nok satset på å bruke prevensjon en stund til.

Mette Moen, Gynekolog

Det forholder seg slik at en kvinne sannsynligvis er ufruktbar i mange år før menstruasjonene stopper opp (ved menopausen), også selv om hun har helt normale menstruasjoner. Det forklares ved at eggene som er dannet i fosterlivet ikke er fornyet (som sædcellene, de produseres fortløpende). Det betyr at det dels er de dårligste egg som er tilbake, dels at eggene har vært merket av ulike påvirkninger gjennom årene. En blodprøve kan vise noe om overgangsalderen er på vei eller i gang (hypofyse-hormonet FSH øker, det betyr at eggstokken er ved å bli gammel), men målingen er ikke sikker. Så derfor anbefaler man kvinner å bruke prevensjon til ett år etter siste menstruasjon for å være på den sikre siden, men hun kunne sannsynligvis ha sluttet mange år før. Hvis en kvinne er frisk, er det ikke noe i veien for å gjennomføre et svangerskap i en alder av 47 år, men risiko for abort eller misdannelser øker med alderen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...