Gå til innhold

stiv og vond kropp !!!

Anbefalte innlegg

Gjest boggijenta

Jeg har nå i 6 år plagdes med stiv og vond kropp.Har vondt i nakke,skuldrer,knær,hofte,brystkasse,armer m.m. Disse smertene blir bedre ved bevegelse og ved lett masasge.Disse smertene stråler fra hoften/rumpen og ned i beina .Fra rygg/skulderblad og frem i brystet .Deler av de andre plassene jeg har smerter er kjempevond ved berøring.Det virker som at det er i muskelfester det er værst. Når jeg får masage sier de at det er som muskelknuter som kommer hele tide.I den senere tiden har ryggsøyla vært veldig stiv.Har tatt mange prøver ang,revmatisme men fant ingen ting.Kan du hjelpe meg??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272862-stiv-og-vond-kropp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes du skal be fastlegen din om henvisning til en fysioterapeut som kan undersøke deg skikkelig, og som har kompetanse med trening i slynge-apparat, såkalt SET-terapi. Slik trening vil sturke de dype og stabiliserende muskler, noe som er viktig for å forebygge skiveprolapser og uheldig belastning på rygg- og nakke-søylen. "Muskelknuter" betyr kun at muskelen er anspent, og kommer oftest sekundært til "skader" lenger inn mot ryggsøylen. Massasje vil kunne lindre der og da, men gjør ikke noe særlig med årsak. Det blir dyrt for deg i lengden; og fysioterapeuten vil tjene mye på en behandling som har lite nytte. Dersom du ikke blir bedre med 6 mnd rikelig egentrening ( 2-3 g/uke, veiledet av type fysioterapeut som nevnt), kan du be fastlegen om henvisning til en fysikalsk medisiner eller reumatolog for videre undersøkelse. Viktig at psykiske aspekter undersøkes; er du deprimert, eller sliter med angst-problemer bør du ha hjelp med dette samtidig. Riktig kosthold og riktige arbeidsstillinger vil være avgjørende for deg fremover.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272862-stiv-og-vond-kropp/#findComment-2207500
Del på andre sider

Gjest lillee_my88

Synes du skal be fastlegen din om henvisning til en fysioterapeut som kan undersøke deg skikkelig, og som har kompetanse med trening i slynge-apparat, såkalt SET-terapi. Slik trening vil sturke de dype og stabiliserende muskler, noe som er viktig for å forebygge skiveprolapser og uheldig belastning på rygg- og nakke-søylen. "Muskelknuter" betyr kun at muskelen er anspent, og kommer oftest sekundært til "skader" lenger inn mot ryggsøylen. Massasje vil kunne lindre der og da, men gjør ikke noe særlig med årsak. Det blir dyrt for deg i lengden; og fysioterapeuten vil tjene mye på en behandling som har lite nytte. Dersom du ikke blir bedre med 6 mnd rikelig egentrening ( 2-3 g/uke, veiledet av type fysioterapeut som nevnt), kan du be fastlegen om henvisning til en fysikalsk medisiner eller reumatolog for videre undersøkelse. Viktig at psykiske aspekter undersøkes; er du deprimert, eller sliter med angst-problemer bør du ha hjelp med dette samtidig. Riktig kosthold og riktige arbeidsstillinger vil være avgjørende for deg fremover.

vil bare si at jeg ofte er stiv i musklene i rygg/nakke/skuldre, spesielt når jeg er stressa/lei meg/sint (jeg blir aldri sint jeg holder det inne for meg selv), kan det være psykisk? At du holder noe inne du absolutt ikke burde, så går det utover kroppen din til slutt,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272862-stiv-og-vond-kropp/#findComment-2207531
Del på andre sider

Gjest boggijenta

takk for svar fra dere.

Jeg har gått til behandling hos kiropraktor,fysioterapaut,naprapat.homeopat og var bedre en periode men så var det på han igjenn.Hvis jeg sitter for lenge og skriver på dataen blir jeg stiv og får vondt i fingrene også.Nå har jeg stiv nakke og da er det press helt frem mot halsen.Har heldigvis ingen hodepine selv med denne stive nakken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272862-stiv-og-vond-kropp/#findComment-2207861
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...