Gjest Gi meg en ydmyk lege Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Jeg fikk påvist B12 mangel for 4 år siden (er 23), har lest mye om det siden, og forhørt meg med en lege jeg kjenner om det etc. Jeg fikk påvist det og hadde også muligens lavt stoffskifte av en lege før jeg skulle flytte, og fikk beskjed om å ta kontakt med en lege så fort jeg var på det nye stedet så jeg ble satt raskt på B12 sprøyter, Legen jeg kom til på det nye stedet trodde ikke på prøvesvarene hans og tok derfor nye prøver som hadde det samme resultatet som påvist, noe som drøyde lenge nok til at jeg knapt kom meg opp en trapp uten å måtte stoppe fordi jeg ikke følte jeg fikk luft nok (var ikke noe i veien med kondis) og ga meg 1 B12 sprøyte pr.uke i 5 uker, og etter det var det ingen oppfølging av det.. fikk vite at det lå litt lavt.. men det var ikke noe å bekymre seg for... hu tok B12 prøver de gangene jeg maste, så i mine 2 år hos den legen så gjorde hu ikke noe mer med det, etter at jeg hadde flere plager av både det slaget og andre der hun ikke tok meg seriøst, el undersøkte (hu skrev ut tabletter for alt, hva det nå enn sku være), flyttet så tilbake til stedet der den første legen hadde påvist B12 mangel, og fikk kjeft etter nye prøver som viste for lavt B12, fordi JEG ikke hadde fulgt opp.. fulgt opp hva? Den andre legen mente jeg ikke trengte mer, og jeg hadde på den tiden ikke sjekket noe inn i det for info. om B12 mangel og stolte vel blindt på legen kan man si. Har fra jeg returnerte til stedet jeg flytta fra blitt til dels fulgt opp, fikk 1 sprøyte en gang i uka i 5 uker, og så snakket han om at han lurte veldig på om jeg skulle fortsette med en periode med 1 uke mellom en gang til, el to uker mellom, men fikk aldri klart svar før jeg måtte ta kontakt å høre om det var 1 el 2 ukers mellomrom han hadde bestemt seg for, men da var det to måneder plutselig.. Jeg har hatt nevrologiske plager fra i tidlig i fjor vår, fikk problemer med å holde balansen og kunne plutselig tippe over, hadde problemer med tale.. visste hva jeg skulle si, men det som kom ut av munnen min på den tiden var uforståelig for de jeg bodde med, det med talen og balansen varte en periode på noen få måneder, fikk så problemer med at håret falt av i store mengder..i fjor høst, samla i klaser (men akkurat det kan ha skyldes stress), har hatt ben som har dovna totalt bort kun venstre side, (noe det ennå gjør til tider) var som å ta på potetmel eller lignende.. vanskelig å beskrive.. men totalt følelsesløst, som om det var lamt, men med rar følelse når man rørte på det.. ikke mulig å gå på det, fikk så før jul den samme "dovne/rare" følelsen på den høyre side av ansiktet, merka d spesielt når jeg prøvde å røre i området, har også hatt sterke smerter på punkter opp mot lysken på venstre ben, og til tider i armene, etc. Legen har avfeid det hittil, men spurt om jeg fremdeles har det på senere konsultasjoner, fremdeles uten at det har blitt gjort noe. I følge forskjellige sider av medisin faglig art jeg har lest på nettet, både norsk og engelsk, skal man fortsette tett på med B12 sprøyter til symptomene på nevrologiske plager har gitt seg, man skal også utrede grundig hva som er grunnen til B12 mangelen.. noe som ikke har blitt gjort. Også en spesialist, (ikke innenfor noe som har med nevrologi el B12 å gjøre) men som er veldig flink til å holde seg oppdatert på alle områder innenfor medisin, og som av det har god peiling på hva B12 mangel vil si, og om ting rundt det, har sagt noe om det. Jeg er lei av å bli avfeid, fordi jeg ikke har studert medisin i 7 år, det betyr ikke at man ikke klarer å sette seg inn i en del, og at en lege har studert i 7år, samt div. fartstid gjør heller ikke legen til en ekspert på alle områder, med mindre han/hun holder seg godt oppdatert, noe som jeg føler en del leger føler.. "Jeg-har-studert-i 7år-og-er-ekspert-på-alt-av-medisin-syndromet"... legen min har en del av det syndromet.. og jeg lurer på hvordan jeg kan få han til å følge opp? Skrive ut sidene om det til han så han kan se selv, el si det.. ? el er det noen annen metode? Har hatt magekreft lenger bak i familien og, noe det er dobbelt risiko for ved B12 mangel... (nei, jeg sier ikke jeg tror jeg har det), men føler for å bli bedre fulgt opp.. så jeg ikke en dag får slengt i trynet " sorry, men du har ditt og datt.. vi oppdaget det desverre ikke før" Det her ble langt, men håper det kan bli formidla til den som er inne på det.. Føler at ikke mange leger er spesielt inne på feltet med B12 og lavt stoffskifte o.l (stoffskiftet har forholdt seg normalt, til tross for null behandling). Og lurer også på en annen ting.. hvordan kan dere ta 139kr for å svare på et innlegg en gang, det er nesten samme pris for en legetime der du kan stille spørsmål og få svar flere ganger (noe som i mitt tilfelle ikke funker hvis dere leste det over), mens her får du kun svar en gang og gjerne spørsmål i svaret om man har blitt sjekka for det og det, o.l noe som til tider ikke hjelper nevneverdig.. vi som skriver vet ikke alltid hva vi burde ha sjekka eller nevne som kan være av betydning for legen, men virke totalt ubetydelig å nevne for oss. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272925-b12-og-nevrologiske-plager/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
forsytia Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Skift lege til du finner en du er fornøyd med. Det er viktig at du har en du stoler på og som du kan snakke skikkelig med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272925-b12-og-nevrologiske-plager/#findComment-2214774 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.