Gjest berget47 Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Den siste måneden så får jeg når jeg står på høyre en tunghetsfølelse fra kneet og ned. Det murrer i hele leggen og jeg kjenner en smerte i stortåa. Samtidig får jeg frysetokter. Alt dette kjennes ikke når jeg sitter eller går, men bare når jeg står, med høyrefot i en bestemt stilling. Vil fortelle at jeg har forhøyet nyrefunksjon etter strålebehandling 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272949-murring-i-kne-legg-og-en-stikkende-smerte-i-h%C3%B8yre-stort%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Mest sannsynlig skyldes dette klem på eller strekk av isjasnerven et sted i forløpet. Sistnevnte kan være alt fra et prolaps i korsryggen, eller forkalkninger her som gjør det trangt for nervens utløp. Men dersom isjasnerven er skadet i dette nivået; er det OFTEST ledsaget av noe korsryggsmerte, samt at krumning av ryggen ( eks sitting) forværrer smerten ned i benet. Nerven kan også være avklemt lenger ned; f.eks der den passerer gjennom rumpe-musklene, eller helt nede i kne-nivå. Det er trolig L5/s1-grenen av nerven som er i klem siden stortåe er innvolvert i smerten. Synes du kan be om en grundig sjekk av korsrygg og en nevrologisk sjekk hos fastlegen din. kanskje bør et bilde taes. Så kan du henvises til en dyktig fysioterapeut som behersker både SET-trening og tester av nerve-apparatet. De fleste blir bra av slike plager med fysioterapi. Fastlegen din bør tenke "litt bredere" enn normalt ved evt isjas-smerte siden du har den nevnte grunnsykdommen. Har du hatt ondartet sykdom som kan tenkes å ha spredd seg? Sjekk av blod-tilstrømning i benet bør også sjekkes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272949-murring-i-kne-legg-og-en-stikkende-smerte-i-h%C3%B8yre-stort%C3%A5/#findComment-2209662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.