Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei Vi er et par som skal starte opp med prøverørsbehandling om 4 uker. Jeg er 33 år og samboeren min er 40 år. Han har 2 barn fra før. Alle prøver som er tatt er normale,både av meg og han, men jeg har tette eggledere pga tildligere klamydia infeksjon. Det jeg lurer på er hvordan jeg best kan forberede meg til behandlingen. Nå tar jeg en multi vitamintablett om dagen og en folat. Har blitt anbefalt å ta omega3, E-vit, og sink i tillegg. Hva mener du om dette? Bør man ta det veldig rolig før man starter behandlingen for å "lade opp"? og under behandlingen?? Hvis man trenger sykemelding - skal man gå til fastlegen da? Jeg har ikke vært hos han i forbindelse med dette, men hos en gyneokolog og derfra til fertilitetsklinikken. Håpefull;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272950-pr%C3%B8ver%C3%B8r-og-kosttilskudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Folat er noe alle som prøver å bli gravide bør ta fordi det kan forebygge ryggmargsbrokk hos forsteret dersom du blir gravid. Ellers er det delte meninger om kosttilskudd. Mange tar dette, mens andre mener de får i seg det de kan gjennom et alminnelig sunt kosthold.

Ellers kan du leve som normalt - jobbe og trene og gjøre som du pleier. Sykmelding får du fra fertilitetsklinikken for dagen for egguttak og egginnsetting. De fleste trenger ikke mer enn det.

Lykke til!!

Mette Moen, Gynekolog

Det eneste vi har vitenskapelig bevis for er nyttig før graviditet, er folat. Det er ingen holdepunkter for at vitaminer og mineraler gjør noen nytte. Tenk på hvor mange barn som unnfanges i land med kronisk underernæring. Moderat alkohol før og intet etter svangerskap er konstatert og helst ingen røyk, er gode råd. Hvis det ikke inntrer komplikasjoner ved behandlingen, er det ingen grunn til sykmelding. Hvis det skjer noe uventet under behandlingen (jeg tenker på muligheten for det man betegner som ’overstimulering’), blir det gynekologen som sykmelder deg.

Lykke til med behandlingen, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...