Gå til innhold

Rundkjøring med to felt både inn og ut

Anbefalte innlegg

Jeg vet man skal ligge i venstre fil om man skal til venstre i en rundkjøring med to filer, men mener bestemt at jeg lærte på kjøreskolen (for 14 år siden) at man skal/kan ligge i venstre felt også om man skal rett frem dersom rundkjøringen har to felt både inn og ut. Stemmer det?

Fortsetter under...

Skal du videre rett fram tror jeg du skal ligge til høyre? Venstre er om du senere skal til venstre.

Nja... På sidene til Statens vegvesen står følgende:

"På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre."

Ergo kan jeg ligge i venstre felt før innkjøring om jeg skal i venstre felt etterpå også, selv om jeg skal rett frem og ikke til venstre. Sånn forstår jeg det i alle fall.

Skal du videre rett fram tror jeg du skal ligge til høyre? Venstre er om du senere skal til venstre.

Har lest litt mer og man _bør_ ligge til høyre, men kan ligge til venstre ser det ut til. Hvorfor gjøre det enkelt sier jeg bare....

Nja... På sidene til Statens vegvesen står følgende:

"På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre."

Ergo kan jeg ligge i venstre felt før innkjøring om jeg skal i venstre felt etterpå også, selv om jeg skal rett frem og ikke til venstre. Sånn forstår jeg det i alle fall.

Hvis man velger venstre må man uansett skifte fil for å komme ut av rundkjøringen. Som kjent har man vikeplikt ved filskifte også i rundkjøring. Det er vel bare hvis man skal svinge til venstre rett etter rundkjøringen at det er hensiktsmessig å ligge til venstre.

Dette varierer veldig med trafikkmønster/-tetthet tror jeg. Er ikke flerfelts rundkjøringen som regel skiltet forresten?

Annonse

Det er valgfritt, man velger den fila som er mest hensiktsmessig ift. trafikksituasjonen.

Det var det jeg mente ja, og i det tilfellet jeg tenker på er det mest hensiktsmessig å ligge i venstre både inn og ut (før og etter rundkjøringa) med tanke på hvor man kommer fra og hvor man skal.

Det er i utgangspunket valgfritt. Men når det er sagt så skal du holde deg i høyre der det er to-felt vei, slik at venstre fil kan brukes som forbikjøringsfelt. Det er det mange som ikke forstår og kjører ved siden av den som kjører i høyre fil og slipper ingen forbi. Køen blir irriterende lang og gjør at trafikken ikke løser seg opp.

I køkjøring i by, stiller det seg selvsagt litt annerledes, men så fort trafikken får litt hastighet bør man legge seg i høyre fil igjen. Skift felt når du skal til venstre lenger frem, men ikke kilometervis før.

Det er i utgangspunket valgfritt. Men når det er sagt så skal du holde deg i høyre der det er to-felt vei, slik at venstre fil kan brukes som forbikjøringsfelt. Det er det mange som ikke forstår og kjører ved siden av den som kjører i høyre fil og slipper ingen forbi. Køen blir irriterende lang og gjør at trafikken ikke løser seg opp.

I køkjøring i by, stiller det seg selvsagt litt annerledes, men så fort trafikken får litt hastighet bør man legge seg i høyre fil igjen. Skift felt når du skal til venstre lenger frem, men ikke kilometervis før.

Dette er i byen, men ikke midt nede i sentrum og alle kjører i venstre feltet der for å slippe bussene frem i høyre felt. Nå skal jeg ikke si 100% sikkert at det er kollektivfelt der, men det er mulig.

tzatziki1365380058

Jeg tok kjøretimer for noen år siden for å friske opp, og da lærte jeg at du skal ligge i høyre fil hvis du skal til høyre eller rett frem, og venstre fil hvis du skal til venstre - og bare da.

Men når jeg ser på trafikken her i byen, så er det ikke sånn folk kjører, i alle fall.

Med andre ord - dette vet jeg ikke, og jeg burde i grunn holdt munn!

Jeg tok kjøretimer for noen år siden for å friske opp, og da lærte jeg at du skal ligge i høyre fil hvis du skal til høyre eller rett frem, og venstre fil hvis du skal til venstre - og bare da.

Men når jeg ser på trafikken her i byen, så er det ikke sånn folk kjører, i alle fall.

Med andre ord - dette vet jeg ikke, og jeg burde i grunn holdt munn!

Har nå hatt indirekte kontakt med en kjørelærer og vedkommende sier at det finnes egentlig ingen regler for kjøring i rundkjøring, bortsett fra at man har vikeplikt når man skal inn og forkjørsrett når man først har kommet inn - og vikeplikt når man skal ut fra indre fil.

tzatziki1365380058

Har nå hatt indirekte kontakt med en kjørelærer og vedkommende sier at det finnes egentlig ingen regler for kjøring i rundkjøring, bortsett fra at man har vikeplikt når man skal inn og forkjørsrett når man først har kommet inn - og vikeplikt når man skal ut fra indre fil.

Åh, det var enda godt det ikke var direkte kontakt.... ;)

Hva består egentlig "indirekte kontakt" av?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...