Elf74 Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Takker for alle råd og tips!Finner jo ikke så mye om spille avhengighet,annet enn pengespill.Dette med dataspillavhengighet er det veldig lite om.Har kun funnet noe om tenåringer og spillavhengighet,men ingenting om "voksne". Etter det jeg har forstått handler dette mye om at man ikke har så veldig godt selvbilde.At denne flukten til spillverdenen er det eneste trygge i tilværelsen. Men jeg forstår ikke helt hva som plager ham.Jeg har prøvd og spørre,men nei ikke noe svar.Det ble derimot respons da jeg slo av sikringen fordi jeg ba han avslutte spillet for natta.Skal virkelig jeg og barna holdes våkne om natta pga spillinga hans?!Jeg fikk klar beskjed om at jeg bare kunne flytte ut,men ingen større begrunnelse.Så fortsatte han og spille. Jeg har fremdeles klevaskestreik,han har fremdeles ikke oppdaget det.Dessuten har han mange klær å ta av ennå.Han har ikke vært i nærheten av vaskemaskin. Men jeg begynner å bli lei.Jeg er ensom,selv om han er til stede.Noe koseprating er det ikke,alt han prater om har med spillet og gjøre.Når jeg ber ham om å være tilstede for barna,ja så sitter han i spillverdenen sin. Vi har ingen fastlege her vi bor,for ingen lege vil være fast i denne kommunen,så jeg har ingen mulighet for å kontakte lege angående dette.Og det hjelper heller ikke siden han ikke innser at han er avhengig,at dette ikke er noe problem for han. Problemet er sikkert mitt,i og med at jeg må gjøre alt som to egentlig skulle delt på.Det er vannvittig frustrerende å vite at alt som betyr noe for ham er world of warcraft,og at ungene og jeg kommer på en helt annen plassering. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/273083-slik-g%C3%A5r-det-i-kampen-mot-wow/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillee_my88 Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 har du slekt/venner i nærheten? ta med unga og flytt ut i stillhet, bare til han faktisk oppdager dere er vekk... noen må faktisk ha det inn så alvorlig. Greit nok å spille noen timer daglig, men når man ikke får respons annet enn "flytt ut da hvis d plager deg sånt!" så må man nesten ty til noe. Hva mener barna om at han er vekk? Kan du få yngste barnet til å gå inn og be ham slutte å spille å komme ut å snakke med dem f eks? Ja det er slemt men da tar han kanskje hintet om at han har en familie? Hvor god er han med data? Og hvor god er du? Du kan sperre visse porter om dere bruker router (altså en boks mellom modemet og pcen), viss ikke kan det sperres på pcen. Og wow bruker kun visse porter. Finnes og program som kan gjøre dette for deg automatisk, mange foreldre sperrer ofte de portene fra 21 til 8 f eks. men han kan så klart få dem vekk,om han vet hva han gjør.. om du ikke er ekstremt lur å klarer å sperre all tilgang til alt, uten at han merker det. Eller hva med falsk alarm? Rop på ham at det brenner, at en av barna har skadet seg alvorlig eller noe. Sørg for at du vet at han HØRER deg, rop rett utenfor døra om han låser osv.. Om han da ikke reagerer engang, seriøst, finn deg en ny som faktisk lytter.. du og ungene fortjener veldig mye bedre enn en slik potet.. I beste fall snur han seg og får panikk og kommer kanskje på at han har kone og barn? Og hører lenge nok på deg til at kan forklare at du må LURE ham til høre på deg, at spillinga går altfor langt nå? Ev, kan du sikkert få bruksanvisning her til hvordan du får ham utestengt fra hele spillet. Visse ting er ulovlig å gjøre og da kommer han aldri inn igjen ;-). Ev om han mailer produsenten og forklarer, men de får garantert "en million" slike "det var ikke meg" mailer og ignorer ham.. alt du trenger er et program som finner utav passordet hans, tilgang nok for å få lagt det inn, og tilgang til pcen etter han sover.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/273083-slik-g%C3%A5r-det-i-kampen-mot-wow/#findComment-2209093 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest damtidam Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Han må vel velge hvordan han vil leve. Men ned stien han går på nå ender det ikke bra. Problemet er at han sannsynligvis ikke vil se det før det er for sent. Får snakke om det mens dere spiser middag alene sammen endag. Være rolig men alvorlig.. forklare at du elsker ham(?) men at du ikke kan leve med ham om han velger og bruker mere tid på world of warcraft enn sin egen familie. Se hva som skjer.. Om det ikke bedrer seg så må du se på dette akuratt som et narkotika. Kalle inn familie og venner, ha en intervensjon. Prøve få ham til og innse at han kan miste dere nå om han ikke stopper. (det holder ikke med 20 timer i uka hvis han er "dypt" inne i wow, så da er det like greit og slutte, eller finne seg et annet spill..) Hvis ikke det hjelper, så må du vurdere hvilke valg du kan ta fremover for at du skal være lykkelig for dine barn. For han kommer sannsyligvis ikke til og kunne bidra så mye på familie fronten, du må nesten regne økonomien deres usikker også hvis ikke dere er rike eller noe. Det kan fort gå at det blir mere spennende og skulke jobben og bli hjemme og spille. Men vær sikker på at det ikke er du som er for kravstor. Nå høres det jo ut som om han sitter 60+ timer forran PC'en i uka. Alt for mye.. selv om det er det wow ofte krever.. Vennlig hilsen en som satt seg forran PC'en (spilte ikke wow som tenåring og våknet opp uten et liv godt inne i 20åra når magien forsvant... og den vil forsvinne for ham også endag.. Men han ser ikke hva han vil miste nå. Det er ikke så mye mere du kan gjøre en og la ham finne ut hva ham har mistet, kanskje det blir lettere for deg og tilgi ham senere om du flytter ut tidligs mulig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/273083-slik-g%C3%A5r-det-i-kampen-mot-wow/#findComment-2209156 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stianc Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 har du slekt/venner i nærheten? ta med unga og flytt ut i stillhet, bare til han faktisk oppdager dere er vekk... noen må faktisk ha det inn så alvorlig. Greit nok å spille noen timer daglig, men når man ikke får respons annet enn "flytt ut da hvis d plager deg sånt!" så må man nesten ty til noe. Hva mener barna om at han er vekk? Kan du få yngste barnet til å gå inn og be ham slutte å spille å komme ut å snakke med dem f eks? Ja det er slemt men da tar han kanskje hintet om at han har en familie? Hvor god er han med data? Og hvor god er du? Du kan sperre visse porter om dere bruker router (altså en boks mellom modemet og pcen), viss ikke kan det sperres på pcen. Og wow bruker kun visse porter. Finnes og program som kan gjøre dette for deg automatisk, mange foreldre sperrer ofte de portene fra 21 til 8 f eks. men han kan så klart få dem vekk,om han vet hva han gjør.. om du ikke er ekstremt lur å klarer å sperre all tilgang til alt, uten at han merker det. Eller hva med falsk alarm? Rop på ham at det brenner, at en av barna har skadet seg alvorlig eller noe. Sørg for at du vet at han HØRER deg, rop rett utenfor døra om han låser osv.. Om han da ikke reagerer engang, seriøst, finn deg en ny som faktisk lytter.. du og ungene fortjener veldig mye bedre enn en slik potet.. I beste fall snur han seg og får panikk og kommer kanskje på at han har kone og barn? Og hører lenge nok på deg til at kan forklare at du må LURE ham til høre på deg, at spillinga går altfor langt nå? Ev, kan du sikkert få bruksanvisning her til hvordan du får ham utestengt fra hele spillet. Visse ting er ulovlig å gjøre og da kommer han aldri inn igjen ;-). Ev om han mailer produsenten og forklarer, men de får garantert "en million" slike "det var ikke meg" mailer og ignorer ham.. alt du trenger er et program som finner utav passordet hans, tilgang nok for å få lagt det inn, og tilgang til pcen etter han sover.. Hei du :> Jeg har vært avhengig av wow i 2 år selv og vet litt hva som foregår i hodet på de som spiller det. Det verste er at når du har spillt wow synes du ikke at noe annet er gøy, jeg har hatt store problemer med å finne på hva jeg skal gjøre fordi det jeg syntes var gøy før er kjedelig nå. Det eneste som gjør wow spillere glad er å få bedre ting som våpen osv, så de kan føle seg bedre og sterkere i spillet, det er det som gjør det ganske avhengig for noen. Hvis din mannen din sitter å spiller wow, ikke gå inn å snakk om spillingen hans. Folk som sitter å spiller liker absolutt ikke å bli forstyrret, dette vet jeg fordi jeg ble veldig fort forbanna da min mor kom inn mens jeg satt å spillte og har en bror som har bynt å spille like mye some jeg gjorde. Jeg prøver vær gang å få han til å forstå at det spillet er dårlig for han men til slutt når jeg har holdt han borte fra spillet for lenge blir han sur og vil kaste meg ut av rommet hans. Men i mitt tilfelle har jeg routeren på mitt rom og er sterkere enn han så jeg kan få han til å slutte og spille og for eksempel gjøre lekser før han får spille. Hvis din mann blir fort sinna, ikke forstyrr han mens han spiller, det gjør det bare enda verre. Din mann er sikkert med i en "Guild" som "raider" mye. Det vil si at de for eksempel går rundt i verden som en gruppe og dreper store og sterke fiender som drager og lignende for å få deres skatter Det er dette som gjør folk avhengig. Dette gjorde meg avhengig også. En av kurene for wow avhengighet er å vise de som spiller at det fins noe bedre enn å spille, du må finne noe som han liker veldig mye og få han med på det å ha det gøy. Men dette kan være litt vanskelig hvis han er i en "guild" i wow. Jeg leste i avisen før jul at noen hadde tatt med wow spillere på paintball for å vise dem at det fortsatt er action i den virkelige verden, dette funker. Det som virket for meg var at jeg tok en pause fra spillet i cirka 2 uker, da jeg kom tilbake hadde så mye forandret seg i wow samfundet at jeg følte at dette ikke var gøy noe mer så jeg sluttet. Du kan prøve å få din mann til å ta en pause men det er ikke sikkert at han vil gjøre det. Om ingenting av dette funker må du gå hardt til verks, sabotere spillet hans. Det kan hende at han vet om dette men det er ikke alle som vet om det. Gå til : Programfiler/World of Warcraft og se etter en fil som heter "Realmlist" åpne den med notisblokk. Der vil du se "set realmlist eu.logon.worldofwarcraft.com" Denne filen er hva som gjør det mulig å koble seg til online. Visk ut "eu.logon.worldofwarcraft.com" og skriv for eksempel www.sau.no Nå klarer han ikke å logge seg på og tror at spillet er ødelagt, han kommer til å installere det på nytt som tar cirka 3 timer. Det er en liten sjangse at han finner ut hva du har gjort, så jeg anbefaler ikke dette. Forsøk heller å ta han med ut (spør han når han ikke er i wow verden) på noe gøy med masse action som : gokart, paintball og andre ting som gir kick. Da vil han se at det er mye gøy utenfor wow, men dette tar tid og kan kansje ikke funke hvis han sitte dypt i wow. Spør han også om han vil ta en liten pause først. Om han fortsatt går tilbake til wow er det ikke mer å gjøre bortsett fra å sende han på noen slags "avrusing" men dit kommer han garanter ikke å gå frivillig. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/273083-slik-g%C3%A5r-det-i-kampen-mot-wow/#findComment-2209762 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Hei du :> Jeg har vært avhengig av wow i 2 år selv og vet litt hva som foregår i hodet på de som spiller det. Det verste er at når du har spillt wow synes du ikke at noe annet er gøy, jeg har hatt store problemer med å finne på hva jeg skal gjøre fordi det jeg syntes var gøy før er kjedelig nå. Det eneste som gjør wow spillere glad er å få bedre ting som våpen osv, så de kan føle seg bedre og sterkere i spillet, det er det som gjør det ganske avhengig for noen. Hvis din mannen din sitter å spiller wow, ikke gå inn å snakk om spillingen hans. Folk som sitter å spiller liker absolutt ikke å bli forstyrret, dette vet jeg fordi jeg ble veldig fort forbanna da min mor kom inn mens jeg satt å spillte og har en bror som har bynt å spille like mye some jeg gjorde. Jeg prøver vær gang å få han til å forstå at det spillet er dårlig for han men til slutt når jeg har holdt han borte fra spillet for lenge blir han sur og vil kaste meg ut av rommet hans. Men i mitt tilfelle har jeg routeren på mitt rom og er sterkere enn han så jeg kan få han til å slutte og spille og for eksempel gjøre lekser før han får spille. Hvis din mann blir fort sinna, ikke forstyrr han mens han spiller, det gjør det bare enda verre. Din mann er sikkert med i en "Guild" som "raider" mye. Det vil si at de for eksempel går rundt i verden som en gruppe og dreper store og sterke fiender som drager og lignende for å få deres skatter Det er dette som gjør folk avhengig. Dette gjorde meg avhengig også. En av kurene for wow avhengighet er å vise de som spiller at det fins noe bedre enn å spille, du må finne noe som han liker veldig mye og få han med på det å ha det gøy. Men dette kan være litt vanskelig hvis han er i en "guild" i wow. Jeg leste i avisen før jul at noen hadde tatt med wow spillere på paintball for å vise dem at det fortsatt er action i den virkelige verden, dette funker. Det som virket for meg var at jeg tok en pause fra spillet i cirka 2 uker, da jeg kom tilbake hadde så mye forandret seg i wow samfundet at jeg følte at dette ikke var gøy noe mer så jeg sluttet. Du kan prøve å få din mann til å ta en pause men det er ikke sikkert at han vil gjøre det. Om ingenting av dette funker må du gå hardt til verks, sabotere spillet hans. Det kan hende at han vet om dette men det er ikke alle som vet om det. Gå til : Programfiler/World of Warcraft og se etter en fil som heter "Realmlist" åpne den med notisblokk. Der vil du se "set realmlist eu.logon.worldofwarcraft.com" Denne filen er hva som gjør det mulig å koble seg til online. Visk ut "eu.logon.worldofwarcraft.com" og skriv for eksempel www.sau.no Nå klarer han ikke å logge seg på og tror at spillet er ødelagt, han kommer til å installere det på nytt som tar cirka 3 timer. Det er en liten sjangse at han finner ut hva du har gjort, så jeg anbefaler ikke dette. Forsøk heller å ta han med ut (spør han når han ikke er i wow verden) på noe gøy med masse action som : gokart, paintball og andre ting som gir kick. Da vil han se at det er mye gøy utenfor wow, men dette tar tid og kan kansje ikke funke hvis han sitte dypt i wow. Spør han også om han vil ta en liten pause først. Om han fortsatt går tilbake til wow er det ikke mer å gjøre bortsett fra å sende han på noen slags "avrusing" men dit kommer han garanter ikke å gå frivillig. Lykke til Jeg synes du foreslår for mye dilling her altså - det er snakk om en voksen mann med kone og barn, ikke en 14-åring! Men så har jeg aldri vært spesielt dillete av meg heller... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/273083-slik-g%C3%A5r-det-i-kampen-mot-wow/#findComment-2209764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stianc Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Jeg synes du foreslår for mye dilling her altså - det er snakk om en voksen mann med kone og barn, ikke en 14-åring! Men så har jeg aldri vært spesielt dillete av meg heller... Den eneste muligheten til å få folk vekk fra wow, uansett alder er å vise dem at det fins mer i verden enn wow. Hvis du har spillt wow vet du det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/273083-slik-g%C3%A5r-det-i-kampen-mot-wow/#findComment-2209813 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Perfume Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Han sier jo at "det er bare å flytte ut" for deg og barna, så da er det kanskje det du bør gjøre? Ofte vet man ikke hva man har før man mister det. Om/når det går opp for ham hva som har skjedd, setter du sterke krav om du fremdeles ønsker å leve med denne mannen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/273083-slik-g%C3%A5r-det-i-kampen-mot-wow/#findComment-2209927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
eymol Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 vet hvordan det er.spiller selv wow..før var jeg med mye og "raidet"som annen her forklarte så fint hva er.har selv samboer.han spiller også..men etter at forholdet vårt nesten ikke var noen ting lengre så fant jeg ut at jeg måtte slutte og være med på "raids"og samboeren hørte heldigvis på meg da jeg sa at vist han også ikke tar seg sammen og finne på litt RL (real life) ting som faktiskt er det som betyr noe her i verden sa jeg at je kom til og flytte..heldigvis for meg så har han også tatt litt pauser og vill gledelig finne på noe med meg Ja det er tidsfordriv som alt annet her i verden..og det er ikke gøy når noen prøver og snakke ned på det man gjør. spørr han om han kan ta "fri" fra wow en dag.spørr han før den dagen kommer,Vist han "raider" så kansje han også signer seg opp på dem og vist han er så dedikert så signer han seg ikke av på kort forvarsel..(alså går på en side el.l og melder seg på for og være med dem og drepe) så prøv og finn på noe den dagen noe du vet han liker/likte(før han bejunte og spille) og si hva du føler,men ikke vær sint.. Det er veldig mange som spiller.i det guildet jeg er med i så er det en del eldre folk med så de forstår godt om folk må forlate og sier altid at man må ta vare på RL ting og fikse dem først. Vet ikke om du har prøvd spiller jeg.men du kan jo for eksempel logge på hans account og prøve og snakke med en i hans Guild..kansje guild leader eller en annen med høy rank og fortelle at du som hans kone ikke har det så bra fordi han spiller så my og om for eksempel en i guilde kan være så snill og prøve og forklare at wow ike er alt(selv om han spiller det selv)fordi det er et lass av de folka in på d spillet som skulle Ønske di hadde en kone/mann og et skikkeligt RL for og si d sånn.for vist han får høre det fra en som faktsikt spiller wow kan det hende han ser litt anerledes på det..men uansett så vet jo ikke jeg hvilke type guild han er i og vilke type folk som er i det. Men uansett vist han ikke hadde hatt noen venner i spillet så hadde det nokk ikke betydd så mye.For man får seg jo venner der også og man vill jo gærne snakke med dem i ny og ne.. Tiden går så fort når man spiller og.glemmer alt man skulle ha gjort. Uansett lykke til.om du flytter kommer han nokk til og Merke det selv om han er i en annen verden 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/273083-slik-g%C3%A5r-det-i-kampen-mot-wow/#findComment-2210685 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alpha1980 Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Kan ikke svare for andre men selv ble Everquest et stort problem i mitt liv. For de som ikke vet var Everquest den store MMORPG'en før WOW. Først sluttet jeg i jobben, det skulle bare være en kort periode, men med treneringer og gradvis større problemer i livet så tok depresjoner over og EQ ble en flukt fra virkeligheten. Noe som varte i 4 år. Jeg tviler på at jeg er den eneste, og jeg tror dette vil bli et stort problem i årene framover. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/273083-slik-g%C3%A5r-det-i-kampen-mot-wow/#findComment-2215244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.