Gå til innhold

Psykiske plager ved PMS

Anbefalte innlegg

Gjest Mestiza

Jeg er ei jente på 20 år som i alle år har hatt svært sterk menstruasjon. Jeg tror ikke jeg tidligere har hatt store psykiske problemer ved PMS, annet enn at jeg har følt meg litt nedfor uten grunn. Men jeg har oppdaget at i år har de psykiske plagene før mensen blitt verre, og nesten litt farlige! Jeg har da følt sterk depresjon og mistrivsel i tilværelsen og desperat letet etter spontane løsninger for å prøve å endre på livssituasjonen min. Et eksempel på dette er at jeg for to måneder siden var tett ved å hoppe av sykepleiestudiene mine, jeg sendte til og med en mail til læreren min om at jeg ville slutte! I andre PMS-perioder har jeg sittet og grått i flere timer og hatt ideer om å flytte tilbake til hjemstedet mitt. Disse plagene går utover livskvalitet og sosialliv, og nesten utover studiene mine. Men ellers i måneden er jeg vanligvis blid og fornøyd med tilværelsen. Jeg begynner nå å bli bekymret for hvilken "galskap" jeg kan komme til å finne på i de neste PMS-periodene mine. Hva kan være grunnen til at symptomene mine har endret seg slik i den siste tiden? Hva kan jeg kan gjøre for å dempe/droppe slike psykiske PMS-plager fremover?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273133-psykiske-plager-ved-pms/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lillee_my88

sikker på du bare sliter til vanlig og? men at der du før ble litt mer nedstemt, så er du nå litt nedstemt hele tida slik at det blir verre under den uka?

Vil foreslå ppiller, da har du jo ikke mensen i det hele tatt om du vil.. og sikker prevensjon om du trenger det.

Mette Moen, Gynekolog

Hvis dine depresjoner bare er i mindre enn to uker før menstruasjonen eller din psykiske tilstand blir vesentlig forverret bare i den periode, er det nok så sikkert PMS. Hvis du er stresset av andre grunner kan det forverre PMS-symptomene. Jeg vil foreslå at du forsøker en p-pille for å jevne ut ditt hormonnivå. Yasmin er den som er best utprøvd i den forbindelse. Lykkepiller tatt bare i aktuelle periode kan også gid god hjelp. Andre medikamenter som B-6 vitamin og kalsium kan også hjelpe. Endring av livsstil med mosjon, reduksjon av stimulerende midler som kaffe og alkohol kan også hjelpe.

Snakk med din lege om det, det er sikkert hjelp å få.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...