Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 27 år Jeg går på topimax 300 mg, og har fått besked om så mye forskjellig når det gjelder interaksjon med p-piller. En psykiater sier at jeg skal ta to p-piller, en annen sier at mellomblødninger er vanlig og legen min sier at ved interaksjoner mellom p-piller og medisiner pleier hun å sette p-sprøyte. Rart jeg blir forvirret? Jeg gjorde litt undersøkelser på nettet selv, og fant ut av p-sprøyte hørtes det beste og sikreste ut.Der sto det at to p-piller ikke var tilrådelig og at bare en p-pille ikke var nok. Det sto også at det gikk ann å få p-piller med høyere østrogen nivå fra utlandet, men legen min sa dette ikke var lurt fordi jeg kunne få blodpropp. Men hvem skal jeg egentlig stole på? Vet legene egentlig hva de snakker om? Begynner bare og lure. Blir jo usikker selv og redd for å bli gravid. Det virker ihvertfall som om en p-pille om dagen ikke er nok! Hva tror du om dette? Hvilke prevensjonsmetode burde jeg velge? Jeg har ikke hatt barn før.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273155-topimax-og-p-piller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er i en studie vist at topimax (spesielt over 200 mg daglig) reduserer nivået av hormon i p-pillen som derved kan ha usikker virkning. En sterkere p-pille ville kunne kompensere uten at det er vesentlig større risiko for blodpropp, men det må skaffes fra Tyskland (Eugynon). Den p-pille i Norge som inneholder mest hormon er Synfase og den skulle være tilstrekkelig selv om hormonmengden reduseres med en tredel som studier med topimax har vist. Synfase inneholder 35mikrogram østrogen, de svakeste p-piller inneholder 20 mikrogram. Så ut fra beregning skulle være beskyttet med Synfase.

Hvis du synes det er problematisk med p-piller, kan du prøve den ’østrogenfri’ p-pille, Cerazette. Du kan enkelt stoppe med den, hvis du får bivirkninger. Blødningsproblemer er relativt vanlig, spsielt i starten.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273155-topimax-og-p-piller/#findComment-2212327
Del på andre sider

Det er i en studie vist at topimax (spesielt over 200 mg daglig) reduserer nivået av hormon i p-pillen som derved kan ha usikker virkning. En sterkere p-pille ville kunne kompensere uten at det er vesentlig større risiko for blodpropp, men det må skaffes fra Tyskland (Eugynon). Den p-pille i Norge som inneholder mest hormon er Synfase og den skulle være tilstrekkelig selv om hormonmengden reduseres med en tredel som studier med topimax har vist. Synfase inneholder 35mikrogram østrogen, de svakeste p-piller inneholder 20 mikrogram. Så ut fra beregning skulle være beskyttet med Synfase.

Hvis du synes det er problematisk med p-piller, kan du prøve den ’østrogenfri’ p-pille, Cerazette. Du kan enkelt stoppe med den, hvis du får bivirkninger. Blødningsproblemer er relativt vanlig, spsielt i starten.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Takk, da vet jeg det. Men er det feil av meg å gå på depo-provera?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273155-topimax-og-p-piller/#findComment-2212448
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...