Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest blir lei
Skrevet

Jeg plages for tiden med tørre øyne. Jeg bruker harde kontaktlinser, og det gjør dette ekstra ubehagelig (å bruke linser).

Jeg bor på studenthybel, og minstenker at de som bor under røyker inne. Jeg har funnet ut at naboen ved siden av røyker inne, noe jeg merker. Jeg finner det ubehagelig, og jeg reagerer på røyken.

Det er sannsynlig at det er røyken som gjør at jeg får tørre øyne?

Er det noe jeg kan gjøre her?

Gjest Lotus78
Skrevet

Finn først ut om det er lov å røyke på studenthybelen. Der jeg leier er det totalt forbud mot røyking i studenthyblene/leilighetene.

Gjest this is a signature
Skrevet

Finn først ut om det er lov å røyke på studenthybelen. Der jeg leier er det totalt forbud mot røyking i studenthyblene/leilighetene.

Det er visst lov...

Gjest Lotus78
Skrevet

Det er visst lov...

Det er jo synd dersom det er det man reagerer på. Jeg husker at jeg fikk fort sviende og tørre øyner da jeg for noen år siden jobbet på et sted det ble røyket mye inn. Spesielt i lunsjpauser der folk konkurrerte om å få supt i seg flest mulig røyk på kortest mulig tid.

Gjest lillee_my88
Skrevet

Det er visst lov...

Det er ikke pollen du reager på da? Jeg blir ihvertfall ekstra følsom for røyk og parfyme og andre ting som stinker skikkelig når jeg allerede er "sårbar" der, og jeg er heller ikke veldig plaget av pollen (renner og nyser helst når jeg har vært ute midt på dagen i fint vær..er ikke plaget konstant)

Jeg syns du burde klage til styret, rett og slett. Kanskje du kan klare å få et røykeforbud når de får opp øynene for at det faktisk ikke alle som er så jævla glad i røyk? Sunn fornuft sier jo at man ikke burde røyke inne der hvor andre bor og skal bo senere.. pga astma og allergier. Om det er forbudt å ha kjæledyr med pels der, så si at det er samme sak.

Gjest barenoentankerherfra
Skrevet

MINE "teorier" om tørre øyne:

1)hormonforstyrrelser, gjerne pga stress

2)de som bruker myke kontaktlinser: Linsene inneholder så mye væske, at tåreproduksjonen blir påvirket, trenger ikke produsere så mye tårer

For å si det rett ut, så aner jeg ikke om disse to faktorene har noe å si, men jeg var selv mye plaget med tørre øyner. Måtte dryppe meg med "viscotears" flere ganger i døgnet.

Jeg sluttet å bruke linser en periode, og etter at de andre "stress"-symptomene var borte, kom det seg. Har aldri klart å bruke linser en hel dag pga tørrhet. Men det er i alle fall bedre enn å føle at øynene er to kaktuser.

Prøv Viscotears en periode...Men husk at du ikke kjenner virkningen etter en uke..

Drikk også mer vann.

Lykke til...

Gjest blir lei
Skrevet

MINE "teorier" om tørre øyne:

1)hormonforstyrrelser, gjerne pga stress

2)de som bruker myke kontaktlinser: Linsene inneholder så mye væske, at tåreproduksjonen blir påvirket, trenger ikke produsere så mye tårer

For å si det rett ut, så aner jeg ikke om disse to faktorene har noe å si, men jeg var selv mye plaget med tørre øyner. Måtte dryppe meg med "viscotears" flere ganger i døgnet.

Jeg sluttet å bruke linser en periode, og etter at de andre "stress"-symptomene var borte, kom det seg. Har aldri klart å bruke linser en hel dag pga tørrhet. Men det er i alle fall bedre enn å føle at øynene er to kaktuser.

Prøv Viscotears en periode...Men husk at du ikke kjenner virkningen etter en uke..

Drikk også mer vann.

Lykke til...

Jeg bruker viscotears og drikker mye vann. Jeg _må_bruke viscotears, alltid.

Men det irriterer meg at folk røyker inne bare...Er det ikke logisk at røyk gjør øynene tørrere?

Gjest blir lei
Skrevet

Det er ikke pollen du reager på da? Jeg blir ihvertfall ekstra følsom for røyk og parfyme og andre ting som stinker skikkelig når jeg allerede er "sårbar" der, og jeg er heller ikke veldig plaget av pollen (renner og nyser helst når jeg har vært ute midt på dagen i fint vær..er ikke plaget konstant)

Jeg syns du burde klage til styret, rett og slett. Kanskje du kan klare å få et røykeforbud når de får opp øynene for at det faktisk ikke alle som er så jævla glad i røyk? Sunn fornuft sier jo at man ikke burde røyke inne der hvor andre bor og skal bo senere.. pga astma og allergier. Om det er forbudt å ha kjæledyr med pels der, så si at det er samme sak.

Jeg pleier å reagere litt på våren, faktisk..Så det kan jo hende at det har noe med det å gjøre..

Men når jeg tenker tilbake, så har jeg reagert på røyken i vinter også (hva skal det ellers være)?

Arg...

Skrevet

Drikk mer vann. Og når det gjelder røyking og f.eks løkskæring så reagerer jeg mindre med kontaktlinser på enn uten.

Gjest blir lei
Skrevet

Drikk mer vann. Og når det gjelder røyking og f.eks løkskæring så reagerer jeg mindre med kontaktlinser på enn uten.

Jeg drikker 2-3 liter om dagen, klarer ikke å drikke mer...:) Det er kun det jeg drikker..

Jeg bruker hard kontaktlinse kun på ene øyet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...