Gå til innhold

Grå flekk i synsfeltet

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Heisann. Har ett lite spørsmål angående noe jeg har lagt merke til den siste måneden. Det skjer når har en opplyst gjenstand der hvor denne flekken i synsfeltet er, det er en liten grå flekk som jeg ellers ikke legger merke til, men når det blir lyst nok kan jeg se at flekken beveger seg når jeg beveger øyet og jeg blir oppmerksom på den som om det var noe som bevegde seg der. Den er kanskje på størrelsen med en mynt på 2 meters avstand, men jeg vet ikke riktig hva det kan være. I ett tilfelle på skitur når jeg tok av meg slalombrillene og så direkte på snøen så la jeg merke til ett par prikker til nederst i synsfeltet mitt i tillegg til denne, på samme størrelse med den "vanlige" (som er helt til høyre i synsfeltet mitt). Jeg var hos en øyelege senest i Januar, men dette var før jeg oppdaget dette (besøket hos øyelegen var en del av testene jeg tok på flymedisinsk institutt, så de tok mange tester av øynene mine og de la ikke merke til noe som helst). Vet du hva dette kan være? Mvh Bekymret anonym, 22 år

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273187-gr%C3%A5-flekk-i-synsfeltet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dette høres ufarlig ut, antakelig dette mange kaller "mygg" eller "tråder" de ser når man ser mot en lys bakgrunn. At de "beveger" seg litt i takt med øyets bevegelse, er fordi "feilen" sitter inni selve gele-massen inni øye-eplet. Man tror årsaken er ørsmå forkalkninger i bittesmå blodkar som har blitt tilbakedannet etter fosterlivet. med økende alder kan disse komme litt "til syne" igjen. Det blir aldri noe probem for synet, og behandling er unødvendig. Annen mulig årsak; små skader på netthinnen etter eksponering for skarpt lys/laser, som kan oppleves noe likt. Dersom dette kan være aktuet for deg, eller problemet blir økende, bør du be om en ny sjekk hos øyelege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...