Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Gjest anonym litt til

Hva gjør man hos jordmor?

Hva gjør man på svangerskapskontroll?`

Hvor ofte gjør man alt dette?

Hvordan skal vanlige mennesker forstå dette? Når man er inne og leser om graviditet er det en million ting man skal og ikke skal. Det er et under at det fødes levende unger i det hele tatt...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273270-kan-noen-hjelpe-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tidligere var det hver 4.uke man skulle til kontroll, nå er det litt sjeldnere enn det som er anbefalingene men noen holder fortsatt på gammel rutine.

Hvis du bestiller time hos legen og sier du er gravid så tenker jeg ting og tang går av seg selv. Det sjekkes urin, blodprøve ved stikk i fingeren (noen flere blodprøver på første kontroll), vekt, blodtrykk, og etter hvert ut i svangerskapet fosterlyd og hvordan fosteret ligger. Alle får tilbud om ordinær ultralydundersøkelse i uke 17-19, da sjekkes fosteret for mange ting, og det sjekkes antall fostere, og plassering av morkaken. Og de fastsetter en termin som (i de fleste tilfeller) vil avvike noe fra den man regner ut i forhold til mensen.

Det du nå bør passe på selv før du kommer deg til lege er å unngå alkohol og røyk, og listeria og toxoplasmose-smitte. Toxoplasmose kan man få fra ting som har vært i kontakt med jord, dvs at du bør vaske, koke eller skrelle alt av grønnsaker, og kjøtt skal spises helstekt.

Gratulerer og lykke til!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273270-kan-noen-hjelpe-meg/#findComment-2210501
Del på andre sider

På første svangerskapskontroll hos legen tas det endel blodprøver og "Helsekort for Gravide" fylles ut. Dette kortet skal du ha med til alle kontroller hos lege, jordmor og sykehus.

Jeg har gått ca annenhver gang hos lege og jordmor og har syntes det har passet meg bra.

Hos jordmor sjekkes urinprøven for bakterier og sukker. Du blir gjerne veid og blodtrykket blir målt. (Dette gjøres også på alle kontroller hos legen.)

Så snakker dere om alt mulig rart. Jordmor kommer med noen spørsmål om livsstil, tanker om svangerskapet og fødselen osv. Etterhvert som fødselen nærmer seg vil du sikkert har spørsmål selv også.

Når magen begynner å vokse vil jordmor måle symfyse-fundus-målet ditt, SF-målet. Dette er hvor stor livmoren er målt uten på magen din. Dette gjør stort sett legen også på kontroller der.

De gjør dette for å se at livmor, og dermed barnet, vokser i normalt tempo.

Når det gjelder alle "skal-skal ikke", så gjelder stort sett sunn fornuft. Ikke overdriv eller underdriv noe. Ikke spis rått kjøtt og rå fisk. Alkohol, narkotika og nikotin er jo beviselig veldig skadelig for fosteret (og moren også), så det bør unngås helt.

Ellers kan du leve som normalt :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273270-kan-noen-hjelpe-meg/#findComment-2210709
Del på andre sider

Gjest anonym litt til

På første svangerskapskontroll hos legen tas det endel blodprøver og "Helsekort for Gravide" fylles ut. Dette kortet skal du ha med til alle kontroller hos lege, jordmor og sykehus.

Jeg har gått ca annenhver gang hos lege og jordmor og har syntes det har passet meg bra.

Hos jordmor sjekkes urinprøven for bakterier og sukker. Du blir gjerne veid og blodtrykket blir målt. (Dette gjøres også på alle kontroller hos legen.)

Så snakker dere om alt mulig rart. Jordmor kommer med noen spørsmål om livsstil, tanker om svangerskapet og fødselen osv. Etterhvert som fødselen nærmer seg vil du sikkert har spørsmål selv også.

Når magen begynner å vokse vil jordmor måle symfyse-fundus-målet ditt, SF-målet. Dette er hvor stor livmoren er målt uten på magen din. Dette gjør stort sett legen også på kontroller der.

De gjør dette for å se at livmor, og dermed barnet, vokser i normalt tempo.

Når det gjelder alle "skal-skal ikke", så gjelder stort sett sunn fornuft. Ikke overdriv eller underdriv noe. Ikke spis rått kjøtt og rå fisk. Alkohol, narkotika og nikotin er jo beviselig veldig skadelig for fosteret (og moren også), så det bør unngås helt.

Ellers kan du leve som normalt :)

Tusen takk jubalong 70, for alltid klare og fine svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273270-kan-noen-hjelpe-meg/#findComment-2211141
Del på andre sider

Gjest anonym litt til

Tidligere var det hver 4.uke man skulle til kontroll, nå er det litt sjeldnere enn det som er anbefalingene men noen holder fortsatt på gammel rutine.

Hvis du bestiller time hos legen og sier du er gravid så tenker jeg ting og tang går av seg selv. Det sjekkes urin, blodprøve ved stikk i fingeren (noen flere blodprøver på første kontroll), vekt, blodtrykk, og etter hvert ut i svangerskapet fosterlyd og hvordan fosteret ligger. Alle får tilbud om ordinær ultralydundersøkelse i uke 17-19, da sjekkes fosteret for mange ting, og det sjekkes antall fostere, og plassering av morkaken. Og de fastsetter en termin som (i de fleste tilfeller) vil avvike noe fra den man regner ut i forhold til mensen.

Det du nå bør passe på selv før du kommer deg til lege er å unngå alkohol og røyk, og listeria og toxoplasmose-smitte. Toxoplasmose kan man få fra ting som har vært i kontakt med jord, dvs at du bør vaske, koke eller skrelle alt av grønnsaker, og kjøtt skal spises helstekt.

Gratulerer og lykke til!!

Tusen takk for fint svar! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273270-kan-noen-hjelpe-meg/#findComment-2211142
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...