Gå til innhold

skjev neseskilleveggs operasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ta en operasjon for skjev neseskillevegg om noen uker. Har lest gamle innlegg fra andre nettsider, om folk som har tatt slike operasjoner, og som beskriver dette som veldig vondt. Selvfølgelig helt individuelt.

Men hvordan foregår denne operasjonen? Har ikke fått noe informasjon fra legen min. Bare en henvisning. Ser noen nevner at man blir innlagt over natten.

Kan jeg velge selv om jeg vil ha narkose, eller er det noe kirurgen bestemmer?

Jeg er nok litt feig og vil helst ikke være våken under denne operasjonen, men blir jeg mer uvel av narkose enn lokalbedøvelse? Har hørt at man kan bli kvalm, men det er jeg ellers også..

Noen her som vil fortelle meg litt rundt operasjon av neseskilleveggen?

Skal ærlig innrømme at jeg begynner å grue meg, skal ha denne operasjoen rundt eksamenstider, kanskje ikke det beste tidspunktet.

Har tatt en laseroperasjon i øynene før, og det var vondt, men regner med det kan ikke sammenliknes med en operasjon i nesen.

Er det slik at man får arr i nesen lenge etterpå?

Skrevet

Jeg har hatt en slik operasjon.Fikk full narkose,og synes det var veldig vondt da jeg våknet opp. Hadde smerter en god stund etterpå,skallebank. Fikk noen sting i nesa som jeg var inne og tok etter en tid. Det var også meget vondt! Fikk også en del sår/skorper i nesa,så behagelig er det ikke!

Ingen arr i ettertid,de gikk inn i neseborene.Det tror jeg er vanlig praksis.

Så du kan nok regne med noe smerte desverre. Jeg var der noen timer etter operasjon,så fikk jeg gå hjem med ledsager.

Lykke til!Prøv å ikke tenk for mye på det,det er nok operasjoner som er verre enn denne!

Skrevet

Jeg har hatt en slik operasjon.Fikk full narkose,og synes det var veldig vondt da jeg våknet opp. Hadde smerter en god stund etterpå,skallebank. Fikk noen sting i nesa som jeg var inne og tok etter en tid. Det var også meget vondt! Fikk også en del sår/skorper i nesa,så behagelig er det ikke!

Ingen arr i ettertid,de gikk inn i neseborene.Det tror jeg er vanlig praksis.

Så du kan nok regne med noe smerte desverre. Jeg var der noen timer etter operasjon,så fikk jeg gå hjem med ledsager.

Lykke til!Prøv å ikke tenk for mye på det,det er nok operasjoner som er verre enn denne!

Ja, smerte regner jeg med. Går for tiden på en Roacuttan- kur for å fjerne kviser i ansiktet. Disse tablettene gjør at jeg ofte har sår/blør neseblod. Dette bør jeg nok avslutte en tid før operasjonen, tenker jeg. :)

Er konstant tett i nesen nå, nyser om morgenen, snyter og styrer verre. Merker også at jeg har slimansamling i halsen som aldri forsvinner. Om kvelden legger jeg meg med tett nese og puster med munnen. Om morgenen våkner jeg med masse slim i halsen og en intens svie. Ekkelt.. Håper dette forsvinner etter operasjonen. :)

Gjest nesestyver
Skrevet

Neseskillevegg-operasjoner gjøres gjerne i en kombinasjon av narkose og lokalbedøvelse. I noen tilfeller ligger man over en natt på sykehuset, og i mange tilfeller får man dra hjem allerede noen timer etter operasjonen. Det kommer an på f.eks om du bor nært sykehuset, om du har noen hjemme eller bor alene, eller hvor omfattende operasjonen blir.

Under operasjonen legges det inn nesetamponger og eventuelt legges det inn noen plater også. Tampongene fjernes vanligvis neste dag, og platene ligger en uke. Det meste av ubehag som du har i starten, kommer av tampongene. Man kan få litt spreng og det er ubehagelig å være så tett i nesa. Du får det du trenger av smertestillende i oppvåkningsfasen, det er forskjellig hvor vondt man har. Noen har ikke noe vondt, andre trenger endel smertestillende. Generelt pleier det ikke være så mye smerte forbundet med disse operasjonene, men alt er selvfølgelig relativt og kan oppleves veldig ulikt fra pasient til pasient.

Når tampongene fjernes dagen etter, blir det som regel mye bedre med en gang, og du vil som regel klare deg fint med bare vanlig paracet etterpå. Nesetampongene som brukes pr i dag er ikke så store som dem man brukte før, så hvis du har hørt skrekkhistorier om dem skal du bare slappe av.

Den første uka skal du skylle nesen med saltvann noen ganger daglig, dette får du informasjon om på sykehuset. Litt sykdomsfølelse og slapphet må du regne med de første dagene, og du trenger nok sykmelding en 14 dagers tid.

Lykke til!

Skrevet

Neseskillevegg-operasjoner gjøres gjerne i en kombinasjon av narkose og lokalbedøvelse. I noen tilfeller ligger man over en natt på sykehuset, og i mange tilfeller får man dra hjem allerede noen timer etter operasjonen. Det kommer an på f.eks om du bor nært sykehuset, om du har noen hjemme eller bor alene, eller hvor omfattende operasjonen blir.

Under operasjonen legges det inn nesetamponger og eventuelt legges det inn noen plater også. Tampongene fjernes vanligvis neste dag, og platene ligger en uke. Det meste av ubehag som du har i starten, kommer av tampongene. Man kan få litt spreng og det er ubehagelig å være så tett i nesa. Du får det du trenger av smertestillende i oppvåkningsfasen, det er forskjellig hvor vondt man har. Noen har ikke noe vondt, andre trenger endel smertestillende. Generelt pleier det ikke være så mye smerte forbundet med disse operasjonene, men alt er selvfølgelig relativt og kan oppleves veldig ulikt fra pasient til pasient.

Når tampongene fjernes dagen etter, blir det som regel mye bedre med en gang, og du vil som regel klare deg fint med bare vanlig paracet etterpå. Nesetampongene som brukes pr i dag er ikke så store som dem man brukte før, så hvis du har hørt skrekkhistorier om dem skal du bare slappe av.

Den første uka skal du skylle nesen med saltvann noen ganger daglig, dette får du informasjon om på sykehuset. Litt sykdomsfølelse og slapphet må du regne med de første dagene, og du trenger nok sykmelding en 14 dagers tid.

Lykke til!

Hehe, ja var inne på et annet forum inne på nettet hvor ei jente eller en gutt hadde tatt en operasjon. Hun beskrev det som det verste hun noen ganger hadde gjort, med tamponger langt opp i nesen, opp mellom øynene (litt drøyt kanskje). Og bedøvelsen var grusom da den ble satt.

Jeg vil helst ha narkose, men har hørt det kan oppstå kvalme og slikt etterpå.

Har pratet så vidt med sykehuset, som sa at det ikke er så ille, og hvis jeg ber pent kan jeg få narkose.

Men hva er forskjellen mellom narkose og lokalbedøvelse? Vet at jeg er våken under lokalbedøvelse, men hva med narkose? "Sover" man da?

Hvordan er det med hvile hjemme? Må jeg være lett tilgjengelig til sykehuset, eller kan jeg f.eks. ta meg noen hviledager på hytta (som ligger ganske langt unna)?

Gjest nesestyver
Skrevet

Hehe, ja var inne på et annet forum inne på nettet hvor ei jente eller en gutt hadde tatt en operasjon. Hun beskrev det som det verste hun noen ganger hadde gjort, med tamponger langt opp i nesen, opp mellom øynene (litt drøyt kanskje). Og bedøvelsen var grusom da den ble satt.

Jeg vil helst ha narkose, men har hørt det kan oppstå kvalme og slikt etterpå.

Har pratet så vidt med sykehuset, som sa at det ikke er så ille, og hvis jeg ber pent kan jeg få narkose.

Men hva er forskjellen mellom narkose og lokalbedøvelse? Vet at jeg er våken under lokalbedøvelse, men hva med narkose? "Sover" man da?

Hvordan er det med hvile hjemme? Må jeg være lett tilgjengelig til sykehuset, eller kan jeg f.eks. ta meg noen hviledager på hytta (som ligger ganske langt unna)?

Hvis du får narkose, sover du deg gjennom det hele. Det er litt mer risikabelt med narkose enn lokalbedøvelse, og du risikerer å bli kvalm etterpå, men det er ikke så mange som blir det. De kan jo evt. legge deg i en lett narkose og bruke lokalbedøvelse, så får du ikke så mye narkosestoffer i deg.

Ang. tida etterpå så bør du holde deg i nærheten av sykehuset og folk i tilfelle komplikasjoner skulle oppstå. Jeg ville ikke anbefalt noen å reise langt avgårde på hytta etter en sånn operasjon. Det er tryggest å være hjemme nært sykehuset, selv om komplikasjoner er sjeldne.

Skrevet

Hvis du får narkose, sover du deg gjennom det hele. Det er litt mer risikabelt med narkose enn lokalbedøvelse, og du risikerer å bli kvalm etterpå, men det er ikke så mange som blir det. De kan jo evt. legge deg i en lett narkose og bruke lokalbedøvelse, så får du ikke så mye narkosestoffer i deg.

Ang. tida etterpå så bør du holde deg i nærheten av sykehuset og folk i tilfelle komplikasjoner skulle oppstå. Jeg ville ikke anbefalt noen å reise langt avgårde på hytta etter en sånn operasjon. Det er tryggest å være hjemme nært sykehuset, selv om komplikasjoner er sjeldne.

Ja, legen pratet om en lett narkose. Men om man får narkose, da trenger man vel ikke lokalbedøvelse?

Hytta ligger to timers reise med båt fra her jeg bor.

Gjest nesestyver
Skrevet

Ja, legen pratet om en lett narkose. Men om man får narkose, da trenger man vel ikke lokalbedøvelse?

Hytta ligger to timers reise med båt fra her jeg bor.

Det med lokalbedøvelse er ikke så dumt uansett, for den vil sitte i noen timer etterpå sånn at du har mindre vondt de første timene. Så det er helt vanlig å få begge deler.

Hør med kirurgen din om det er OK at du reiser til hytta etter et par dager. Det er vanskelig å si noe fornuftig om dette uten å vite hvor omfattende inngrepet blir. Hvis det er blødningsfare etterpå vil du bli bedt om å holde deg i nærheten.

Første døgnet hjemme må du i allefall holde deg i ro og ha noen i nærheten som kan holde et lite øye med deg. Antagelig skal du tilbake etter 5-7 dager til kontroll også. Etter det skulle jeg i hvertfall tro det går bra å reise på hytta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...